میراث جرون
امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ساعت : ۱۰:۰۳
یادداشت

توسعه و شکوفایی اقتصادی با مشارکت مردم

فروغ مسلم زاده// برای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم، اقتصاد کشور نیاز ...

جهش تولید با مشارکت مردمی استراتژی مهم توسعه اقتصادی است

فروغ مسلم زاده // جهش تولید با مشارکت مردمی در راستای تحقق شعار سال ...

حادثه برخورد و واژگونی موتور سوار نوجوانان وجوانان درسطح استان

عبدالحسین اسدپور// این روزها وشب هاراکب نوجوان وجوانان موتورسیکلت در کل استان‌ در خیابانهای ...

تاثیرات آموزش بر اقتصاد

وحید حاج سعیدی// امروزه در دنیا تاثیر آموزش بر اقتصاد به یک اصل قابل ...

ضرورت ذخیره سازی باران در سدها

فروغ مسلم زاده // فعالیت مناسب سامانه بارشی در هفته جاری و برنامه‌ریزی‌های انجام ...

سیلی جوانمردی بر گونه نامردان

فروغ مسلم زاده // میراث جرون حمله دو شب پیش ایران این پیام را ...

چه زمانی شبکه های اجتماعی رفع فیلتر می شوند!؟

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس درباره زمان رفع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، بیان می‌کند ...

زیرساختهای گردشگری در هرمزگان نیازمتد توجه

مریم آقاجانی // توسعه زیرساخت‌های گردشگری جزایر هرمزگان به‌ویژه در بخش آب و برق ...

سواد رسانه‌ای چگونه می‌تواند در مواقع بحران به داد جامعه برسد

فروغ مسلم زاده // مردم در فضای مجازی رفتارهای هیجان‌آمیزی از خود بروز می‌دهند ...

جهش تولید با مشارکت مردم

فروغ مسلم زاده// رهبر معظم انقلاب در نام گذاری امسال، دو بعد جهش اقتصادی ...

  • کد مطلب : 23018
  • تعداد نظرات : 0 نظر
  • تاریخ انتشار خبر : 30 آگوست, 2017 - 09:41
  • شما اینجا هستید :یادداشت
  •   

    رضا دبیری‌نژاد / بندرعباس جزیره است

    ?اگر اتفاقات انتخابات شورای شهر بندرعباس و پسامدهای آن را در کنار مباحث مطرح شده درباره انتخاب شهردار بگذاریم، از نقدهایی که با کنایه از شهردار مطرح شد و اعضایی که با حمایت یا معرفی کاندیداهای رقیب به نوعی از نقدها حمایت کردند و در نهایت همان اعضا با اجماع شهردار را تثبیت کردند. ?همه […]

    ?اگر اتفاقات انتخابات شورای شهر بندرعباس و پسامدهای آن را در کنار مباحث مطرح شده درباره انتخاب شهردار بگذاریم، از نقدهایی که با کنایه از شهردار مطرح شد و اعضایی که با حمایت یا معرفی کاندیداهای رقیب به نوعی از نقدها حمایت کردند و در نهایت همان اعضا با اجماع شهردار را تثبیت کردند.
    ?همه این ماجراها نشان می‌دهد که آنچه اتفاق افتاده قابل‌مقایسه با روند حاکم بر شهرهای دیگر یا نظام کلی حاکم بر کشور نیست و نه می‌توان نوعی انتخاب را سیاسی – جناحی تلقی کرد؛ چنان‌که در پیروزی لیستی برخی شهرهای بزرگ همچون تهران، مشهد و یا اصفهان شاهد بودیم و در نتیجه انتخاب شهردار هم در تداوم این رفتار سیاسی بود.?از سوی دیگر نمی‌توان این فرآیند را قومی یا مذهبی تلقی نمود، چنان‌که می‌توان در شهرها یا روستاهایی که دارای دسته‌بندی قومی هستند مشاهده کرد.
    ?حتا این فرآیند را نمی‌توان شیوه‌ای ترکیبی و دموکراتیک در منظر مفهوم تلقی کرد اگرچه نمای شکلی آن کاملا دموکراتیک است اما در فرآیند دموکراتیک تقسیم‌بندی‌های گفتمانی که اهداف و برنامه‌ای را رهبری می‌کنند نوع اجتماع نشان می‌دهد که اعضا نه دارای دسته‌بندی و نه دارای وابستگی فکری – گفتمانی هستند.
    ?از این‌رو نمی‌توان تحلیل نتایج به دست آمده و کنشی را که کنشگران این عرصه اعم از اهالی شورا، کاندیداهای شهرداری و بازیگران پیدا و پنهان بازی کردند قابل مقایسه و تطبیق با شهرهای دیگر نیست و نظامی کاملا درونی است که از فرآیند موجود و نهفته در آن شکل می گیرد.

    ?(ماجرا را از زمان ثبت‌نام و تبلیغات انتخابات در نظر بگیرید) هرچه از ثبت‌نام تا روزهای نتایج و کاندیداهای شهرداری پیش می‌آییم “حلقه‌ای قیف‌گونه” شکل می‌گیرد که کنشگران این عرصه را محدودتر می‌سازد و در نهایت بازیگران اصلی تا حدودی پای به میان می‌گذارند که نشان می‌دهد این مجموعه فرآیندی بسته و درونی است که برمبنای افراد پدید آمده است و هیچ گفتمان، برنامه و نگرشی تعیین‌کننده نیست و نمی توان افراد را با نگرش هایشان در یک نظام گفتمانی قرار داد. از این‌رو این بازی بیشتر به “کنش سهامداران یک شرکت سهامی با سهامداران محدود” شبیه می‌شود.?در نهایت هم می‌توان یک گفتمان فردمحور را حاکم دانست. این متمایز بودن بندرعباس از نظام فراگیر ملی این شهر را به یک جزیره مستقل مشابه می‌سازد که کاملا نظامی مستقل دارد و همه فرآیند را از درون خود می‌جوید و کنش‌های بیرونی بر آن چندان تأثیری ندارد.?اگرچه جزیره شامل مهاجرین بسیاری است که تکثر را به آن می‌آورند اما گفتمان مسلط بر آن می‌تواند مستقل از همه تکثرهای میهمان باشد.
    اما نکته مهم این است که فرآیند جزیره‌ای که مبتنی بر “گفتمان کدخدامنشی” است به سمت “شهرسازی در معنای فرهنگی و گفتمانی ” آن نمی‌رود.?بندرعباس برای رسیدن به رویکردی فرهنگی – اجتماعی از شهر یا گفتمان‌شهری و شهروندی نیازمند تغییرگفتمانی است که فرآیندساز “مثلث شهروندان، شهر و مدیران شهری” شود.
    ?تغییر گفتمانی سبب تغییر رویکرد جزیره و نظام قدرت می‌شود و جامعه را قدرتمند می‌سازد، تقویت قدرت جامعه آن را به سوی تمدن‌سازی و شهرشدن در معنای کامل آن می‌برد.

    برچسب ها :

    تبلیغ
    آیین بانک قرض الحسنه مهر ایران هیات گلف استان هرمزگان احمدمرادی oخبرگزاری علم و فناوری آفتاب جنوب