نفيسه ابراهيم زاده انتظام گفت: در شرايطي كه آموزش و پرورش تمام راههاي منتهي به برگزاري آزمونهاي ورودي و كنكور را به عنوان عوامل استرسزا از سر راه برمیدارد، صدا و سيما بدون توجه به اولويتهاي نظام آموزشي كشور و طبق تصميمي مبتني بر منافع مادي آنتن شبكههاي مختلف تلويزيوني و راديويي را ساعتها در روز به مسئله كنكور در قالب معرفي و تبليغ مؤسسات كنكوري كرده است.
در سالهاي اخير تحتتأثير واكنشهاي فراوان جامعه و جلسات متعدد نهادهاي سياستگذار با صداوسيما براي حذف تبليغات بيقاعده مؤسسات آموزشي و كنكوري مجاز و غيرمجاز، اين سازمان به ظاهر براي حذف آنها قانع شد،اما اخيراً مشاهده ميشود اين تبليغات نهتنها حذف نشدهاند،بلكه از آگهيهاي تبليغاتي به آنتن شبكههاي مختلف تلويزيوني و راديويي مهاجرت و روي آنها لانه كردهاند. به بيان ديگر اگر تا چندي پيش اين مؤسسات براي چند دقيقه كوتاه تلاش ميكردند از ميان پيامهايي كه ميفرستند مخاطب (بخوانيد مشتري) بيشتري جلب كنند،امروز ساعتها زمان دارند تا سر فرصت تمام ترفندهاي خود را براي جلب دانشآموزان به كار بگيرند.
استثمار صداوسيما از سوي كنكوريها
اين نماينده مجلس در ادامه ميگويد: براي نظارت بر عملكرد صداو سيما در حوزه تبليغات و درآمد حاصل از آن بايد ارقام دقيقتري از دخل و خرج سازمان و درآمدهاي حاصل از برنامههاي تبليغاتي و محتواي اين برنامهها در دست داشته باشيم. وي ميافزايد: اين گزارش را دو ماه پيش از صدا و سيما خواستهايم كه قرار شده به انضمام گزارش عملكرد سالانه حداكثر ظرف فروردين سال آينده به دست شوراي نظارت برسد.
از سوي ديگر نزديك به يك سال پيش عبدالعلي عليعسگري،رئيس سازمان صدا و سيما با انتقاد از تخصيص بودجه اندك به اين سازمان از سوي دولت گفته بود: «در اين ركود بايد تبليغاتي را روي آنتن ببريم كه خودمان بسياري از آنها را قبول نداريم.» كه از اين جمله اينطور برداشت ميشود كه صداوسيما در ورود به حوزه تبليغات تحت اجبار است و در اين وانفساي كسري بودجه مؤسسات كنكوري دست به كار استثمار اين سازمان شدهاند.
صداو سيما عليه «آموزش» و «پرورش»
اين در حالي است كه تخلفات در اين رابطه از چشم تيزبين آموزش و پرورش دور مانده و با وجودي كه نسبت به استرسزايي آزمون ورودي تيزهوشان حساس شده، استرسزايي برنامههاي تبليغاتي تلويزيون و راديو را ناديده ميگيرد. در حالي كه از طريق رايزنيهاي درون كابينهاي و جلسات و تفاهمات امكان مديريت يا دستكم تعديل اين فرآيند وجود دارد. به عنوان نمونه صندوق ذخيره فرهنگيان به جاي سرمايهگذاري بر سريال شهرزاد ميتوانست وارد سرمايهگذاري در اقتصاد صدا و سيما شود.
در سالهاي اخير تحتتأثير واكنشهاي فراوان جامعه و جلسات متعدد نهادهاي سياستگذار با صداوسيما براي حذف تبليغات بيقاعده مؤسسات آموزشي و كنكوري مجاز و غيرمجاز، اين سازمان به ظاهر براي حذف آنها قانع شد،اما اخيراً مشاهده ميشود اين تبليغات نهتنها حذف نشدهاند،بلكه از آگهيهاي تبليغاتي به آنتن شبكههاي مختلف تلويزيوني و راديويي مهاجرت و روي آنها لانه كردهاند. به بيان ديگر اگر تا چندي پيش اين مؤسسات براي چند دقيقه كوتاه تلاش ميكردند از ميان پيامهايي كه ميفرستند مخاطب (بخوانيد مشتري) بيشتري جلب كنند،امروز ساعتها زمان دارند تا سر فرصت تمام ترفندهاي خود را براي جلب دانشآموزان به كار بگيرند.
استثمار صداوسيما از سوي كنكوريها
اين نماينده مجلس در ادامه ميگويد: براي نظارت بر عملكرد صداو سيما در حوزه تبليغات و درآمد حاصل از آن بايد ارقام دقيقتري از دخل و خرج سازمان و درآمدهاي حاصل از برنامههاي تبليغاتي و محتواي اين برنامهها در دست داشته باشيم. وي ميافزايد: اين گزارش را دو ماه پيش از صدا و سيما خواستهايم كه قرار شده به انضمام گزارش عملكرد سالانه حداكثر ظرف فروردين سال آينده به دست شوراي نظارت برسد.
از سوي ديگر نزديك به يك سال پيش عبدالعلي عليعسگري،رئيس سازمان صدا و سيما با انتقاد از تخصيص بودجه اندك به اين سازمان از سوي دولت گفته بود: «در اين ركود بايد تبليغاتي را روي آنتن ببريم كه خودمان بسياري از آنها را قبول نداريم.» كه از اين جمله اينطور برداشت ميشود كه صداوسيما در ورود به حوزه تبليغات تحت اجبار است و در اين وانفساي كسري بودجه مؤسسات كنكوري دست به كار استثمار اين سازمان شدهاند.
صداو سيما عليه «آموزش» و «پرورش»
اين در حالي است كه تخلفات در اين رابطه از چشم تيزبين آموزش و پرورش دور مانده و با وجودي كه نسبت به استرسزايي آزمون ورودي تيزهوشان حساس شده، استرسزايي برنامههاي تبليغاتي تلويزيون و راديو را ناديده ميگيرد. در حالي كه از طريق رايزنيهاي درون كابينهاي و جلسات و تفاهمات امكان مديريت يا دستكم تعديل اين فرآيند وجود دارد. به عنوان نمونه صندوق ذخيره فرهنگيان به جاي سرمايهگذاري بر سريال شهرزاد ميتوانست وارد سرمايهگذاري در اقتصاد صدا و سيما شود.