بیش از ۱۰۰۰ بهورز در روستاهای هرمزگان مشغول فعالیت هستند

چاپ

دکتر غلامعلی جاودان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: فعالیت بهورزان در ۳۵ سر فصل کاری از جمله تشکیل پرونده الکترونیک بهداشتی برای افراد ساکن در روستاها، واکسیناسیون و ایمن سازی همگانی، مراقبت از مادران باردار، کنترل آب شرب در روستا و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، دیابت، سکته و سرطان انجام می شود.
وی شعار امسال روز بهورز را «بهورز تضمین کننده امنیت و عدالت؛ کارآمدی و تحقق شان انسانی» عنوان کرد و گفت: خدمات ارائه شده از سوی بهورزان در روستاها موجب شده سیمای بیماری های واگیر و غیر واگیر به سیمای سلامت تبدیل شود.
رئیس مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان یاد آورشد: پوشش ۹۹ درصدی واکسیناسیون و ایمن سازی همگانی و همچنین مراقبت از مادران باردار از مهم ترین خدمات بهورزان در خانه های بهداشت بوده است.
دکتر جاودان گفت: علاوه بر ۵۶۰ خانه بهداشت در هرمزگان، در حال حاضر ۵۶ خانه بهداشت جدید نیز راه اندازی شده که بهورزان جدید در آن مشغول به خدمت می شوند و همچنین ساخت ۶۸ خانه بهداشت نیز در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی استان قرار دارد.
وی ضمن مقایسه رشد خانه‌های بهداشت در سال‌ ای اخیر نسبت به اول انقلاب، گفت: سال ۵۷ در استان هرمزگان، ۱۵ خانه بهداشت با ۱۷بهورز فعال بود که این رقم در ۱۰ سال بعد به ۱۳۶ خانه بهداشت و ۳۰۵ بهورز رسید.
به گفته ی دکتر جاودان، در سال ۸۷ تعداد خانه‌ های بهداشت در روستاها و سطح شهر به ۵۴۰ خانه بهداشت رسید و این رقم در پایان سال گذشته به ۵۵۷ مورد خانه ارتقا یافته است که امیدواریم تا پایان سال ۹۶ این تعداد به بالای ۶۰۰ مورد افزایش یابد.
رئیس مرکز بهداشت هرمزگان ادامه داد: استاندارد ما برای خانه بهداشت جمعیتی حدود یکهزار نفر است اما روستاهایی هستند که با جمعیت۶۰۰ نفر نیز از خدمات بهداشتی درمانی خانه‌ های بهداشت استفاده می‌ کنند.
وی گفت: انتظار می‌ رود با توجه به شراسط استان هرمزگان، ظرفیت خانه بهداشت در استان ما بر اساس استاندارد اعلامی وزارت بهداشت هر چه زودتر تکمیل شود.
دکتر جاودان ادامه داد: امسال بناست که ۵۷ خانه بهداشت در روستاهایی محروم هرمزگان فعالیت کنند و با جذب ۲۱۵ بهورز جدید در سال های بعد، این تعداد نیروی جوان جایگزین بازنشسته‌ ها خواهند شد تا قبل از اینکه مردم دچار بیماری شوند و مجبور شوند به بیمارستان‌ ها مراجعه کنند بتوانیم پیشگیری کنیم.
۱۲۲ مرکز خدمات جامع سلامت و ۵۸۰ خانه بهداشت و پایگاه سلامت در هرمزگان مشغول ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم استان هستند.