میراث جرون
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ساعت : ۱۱:۴۳
یادداشت

((بعد از ۴۰سال اورا دیدم قلبم به یک بار قلبم از حرکت ایستاد ))

  به قلم‌عبدالحسین اسدپور امروزبعد از چهل سال در کنار قبر برادرش‌، که مادر بزرگم ...

شایسته گزینی مورد نظر مردم باشد 

  فروغ مسلم زاده // با توجه به در پیش بودن بزرگترین رویداد سایسی کشور ...

جای خالی آموزش در پیام های بازرگانی رسانه ملی !

وحید حاج سعیدی// مفهوم آموزِش، در لغت به معنای فرایند تسهیل یادگیری یا کسب ...

حل مشکل ته لنجی در هرمزگان آرزوی دیرینه

فروغ مسلم زاده // الای ملوانی یا ته‌لنجی ظرفیتی است که برای کمک به ...

((کاشت درخت اکالیپتوس در بندرلنگه به سرمایه‌گذاران پیشنهاد شود))

((کاشت درخت اکالیپتوس در بندرلنگه به سرمایه‌گذاران پیشنهاد شود))

عبدالحسین اسدپور//میراث جرون کاشت درخت اکالیپتوس در قالب طرح ملی کاشت یک میلیارد نهال ...

برای کودکان مظلوم غزه

برای کودکان مظلوم غزه

فروغ مسلم زاده // جنـود اللّٰه ‌لاتَفشَـلُوا هـم فـائزون ‌بالـشهآدة أو بـالفتـْح:" سربازان ‌خـدا ...

هوش مصنوعی تحول هزاره سوم

هوش مصنوعی تحول هزاره سوم

فروغ مسلم زاده // رشد و گسترش هوش‌ مصنوعی و حوزه‌های کاربردی آنچنان شتابان ...

لوس ترین طلای سال!

وحید حاج سعیدی// این که خلق الله یا حتی دانشمندان دایم از یک فلز ...

ژن نئاندرتال و آمار بیکاری!

وحید حاج سعیدی ما همیشه خدا فکر می کردیم دوران پارینه سنگی و عصر ...

ضرورت باز تعریف ساختار آموزش و پرورش

ضرورت باز تعریف ساختار آموزش و پرورش

وحید حاج سعیدی سخن راندن در باب اهمیت «آموزش و پرورش» و ارتباط آن ...

  • کد مطلب : 28780
  • تعداد نظرات : 0 نظر
  • تاریخ انتشار خبر : 25 دسامبر, 2017 - 08:24
  • شما اینجا هستید :یادداشت
  •   

    تغییر ذائقه دانش آموزان در انتخاب رشته ؛ سرطان پزشکی در حال نابودی استعدادهای جوانان کشور است

    امروز بالعکس گذشته، چرا تمام دانش آموزان درس خوان برای ادامه تحصیل متقاضی رفتن به رشته علوم تجربی هستند؟

    فروغ مسلم زاده میزاث جرون

    امروز بالعکس گذشته، چرا تمام دانش آموزان درس خوان برای ادامه تحصیل متقاضی رفتن به رشته علوم تجربی هستند؟ چرا در یک دبیرستان نمونه یا یک دبیرستان استعداد های درخشان در مقابل ۱۰ کلاس ۳۰ نفری رشته تجربی، تشکیل حتی یک کلاس ده پانزده نفری رشته ریاضی یا رشته انسانی مشکل است؟!به واقع امروز دبیرستان های نمونه و تیزهوشان و غیر انتفاعی های معتبر به دبیرستان های رشته تجربی تبدیل شده اند و البته در این مدارس خبری از آموزش واقعی نیست بلکه این مدارس بیش از مدارس دیگر مکان آمادگی دانش آموزان برای شرکت در کنکور و رسیدن به رشته پزشکی است.

    اگر از تمام دانش آموزان برتر کشور سوال شود که می خواهید در چه رشته دانشگاهی ادامه تحصیل دهید؟ تقریبا پاسخ تمام آن ها یکی است؛ «رشته پزشکی» ؛  البته در این میان استثنا هم پیدا خواهد شد!باید پرسید : ظرفیت پذیرش چند نفر به این رشته ها ایجاد شده؟در مدارس کشور یک سونامی عظیم برای ورود به رشته تجربی برای  صف رشته پزشکی تشکیل شده به نظر شما نیروی عظیم این سونامی از چه چیست؟

    مبرهن است که این نیرو نتیجه درآمد هنگفت غیر منطقی پزشکان و اختلاف در آمد این قشر با سایر اقشار جامعه بخصوص قشر مهندسی است.وزارت بهداشت و درمان خود در راس مافیایی است که مانع افزایش ظرفیت پذیرش در رشته های پولساز گروه پزشکی می شود، مافیایی انحصار گرا که جز اندیشه حفظ بازار درمان مصلحت دیگری را برای جامعه نمی بیند.

    پزشکان اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی چنان تمام تلاش خود را از بامداد تا شامگاه در کار تجارت درمان به کار می گیرند که پژوهش جدی در این حوزه بی معنی است و کشور ما به کار گیرنده روش های درمانی دست دوم و سوم کشورهای پیشرفته است.

    سیستم پزشکی ایران، فقط بدنبال درمان درآمدزا برای خود است و برنامه خاصی برای پیشگیری کم هزینه ندارد! ساختن یک کشور نیازمند پرورش همه استعداد ها از جمله تربیت دانشمندانی در رشته های علوم پایه و مهندسی و پژوهش های گسترده در تمام حوزه هاست.

    امروزه همه می دانیم تمام دستاوردهای رشته های پزشکی حاصل تحقیقات بنیادی رشته های علوم پایه و تحقیقات کاربردی علوم مهندسی است. اگر این دستاوردها از علم پزشکی گرفته شود، پزشکی به هزار سال پیش برگشت خواهد کرد.اگر امروز پزشکان دستگاه های ام آر آی، سونوگرافی، اکوکاردیوگرافی، دستگاه های احیا در اتاق های مراقبت  ویژه و انواع لیزرها و صدها دستگاه دیگر که حاصل تلاش دانشمندان علوم پایه و مهندسی است را در اختیار نداشته باشند برای پزشکی چه باقی می ماند؟ و به چه عصری بازگشت خواهیم کرد؟چرا یک پزشک در کشور ما بر خلاف تمام دنیا دهها و حتی صدها! برابر یک معلم یا یک مهندس حقوق می گیرد؟ چرا دانشجویان مهندسی کشور ما از طرف کشورهای آمریکایی و اروپایی جذب و بورس می شود و هیچگاه کشورهای پیشرفته در صدد جذب دانشجویان پزشکی ما نبوده اند؟ زیرا آنها می دانند که جامعه به دست  دانشمندان علوم پایه و مهندسان فنی ساخته می شود و اگر کشور به خوبی ساخته شود سطح رفاه و  بهداشت بالا خواهد رفت و نیاز به پزشک و دارو کاهش خواهد می یابد.در کشور ما پزشکان به مردم تلقین می کنند که آن ها با جان انسان ها سر و کار دارند، اما در کشور های پیشرفته باور این است که بدون غذای سالمی که کشاورزان تولید می کنند و بدون خانه امن که کارگرها و مهندسان می سازند جان آدمی امنیت ندارد و یا اگر پاکبان ها شهر ما را پاک نکنند چنان بیماری و ناپاکی در شهر سرایت می کند که همه بیمار خواهند شد و آنگاه از پزشک و دارو چه کاری بر می آید؟!آیا با چنین روندی وضعیت دانشگاههای صنعتی کشور مانند دانشگاه شریف چگونه خواهد شد؟ آیا سال های بعد حرفی برای گفتن دارند؟! وقتی در کشوری، پزشکان در رأس مشاغل قرار گیرند و مهندسین آن در فلاکت و بیکاری، به این معنی است که آن کشور با همان شتابی که از عمران و آبادانی دور می شود، به بیماری و بدبختی نزدیک تر می گردد./   

     

    برچسب ها :

    تبلیغ
    آیین بانک قرض الحسنه مهر ایران هیات گلف استان هرمزگان احمدمرادی oخبرگزاری علم و فناوری آفتاب جنوب