میراث جرون
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ساعت : ۱۱:۴۵
یادداشت

((بعد از ۴۰سال اورا دیدم قلبم به یک بار قلبم از حرکت ایستاد ))

  به قلم‌عبدالحسین اسدپور امروزبعد از چهل سال در کنار قبر برادرش‌، که مادر بزرگم ...

شایسته گزینی مورد نظر مردم باشد 

  فروغ مسلم زاده // با توجه به در پیش بودن بزرگترین رویداد سایسی کشور ...

جای خالی آموزش در پیام های بازرگانی رسانه ملی !

وحید حاج سعیدی// مفهوم آموزِش، در لغت به معنای فرایند تسهیل یادگیری یا کسب ...

حل مشکل ته لنجی در هرمزگان آرزوی دیرینه

فروغ مسلم زاده // الای ملوانی یا ته‌لنجی ظرفیتی است که برای کمک به ...

((کاشت درخت اکالیپتوس در بندرلنگه به سرمایه‌گذاران پیشنهاد شود))

((کاشت درخت اکالیپتوس در بندرلنگه به سرمایه‌گذاران پیشنهاد شود))

عبدالحسین اسدپور//میراث جرون کاشت درخت اکالیپتوس در قالب طرح ملی کاشت یک میلیارد نهال ...

برای کودکان مظلوم غزه

برای کودکان مظلوم غزه

فروغ مسلم زاده // جنـود اللّٰه ‌لاتَفشَـلُوا هـم فـائزون ‌بالـشهآدة أو بـالفتـْح:" سربازان ‌خـدا ...

هوش مصنوعی تحول هزاره سوم

هوش مصنوعی تحول هزاره سوم

فروغ مسلم زاده // رشد و گسترش هوش‌ مصنوعی و حوزه‌های کاربردی آنچنان شتابان ...

لوس ترین طلای سال!

وحید حاج سعیدی// این که خلق الله یا حتی دانشمندان دایم از یک فلز ...

ژن نئاندرتال و آمار بیکاری!

وحید حاج سعیدی ما همیشه خدا فکر می کردیم دوران پارینه سنگی و عصر ...

ضرورت باز تعریف ساختار آموزش و پرورش

ضرورت باز تعریف ساختار آموزش و پرورش

وحید حاج سعیدی سخن راندن در باب اهمیت «آموزش و پرورش» و ارتباط آن ...

  • کد مطلب : 3981
  • تعداد نظرات : 0 نظر
  • تاریخ انتشار خبر : 21 آگوست, 2016 - 06:04
  • شما اینجا هستید :گزارش
  •   

    خطراتی که مسجدنشینان سقاخانه ابوالفضل(ع) بندرعباس را تهدید می کند

    پنجشنبه دو هفته پیش که دو وکیل دادگستری برای بیان مسائل حقوقی و بررسی مشکلات جرم خیز در زمان نماز مغرب و عشاء به مسجد سقاخانه ابوالفضل(ع)محله آیت ا… غفاری بندرعباس آمده بودند، اذعان می کردند که … علی زارعی؛کلیدتدبیردولت،امید را به مسجدی های شهناز برگرداند؛ خطراتی که مسجدنشینان سقاخانه ابوالفضل(ع) بندرعباس را تهدید می […]

    پنجشنبه دو هفته پیش که دو وکیل دادگستری برای بیان مسائل حقوقی و بررسی مشکلات جرم خیز در زمان نماز مغرب و عشاء به مسجد سقاخانه ابوالفضل(ع)محله آیت ا… غفاری بندرعباس آمده بودند، اذعان می کردند که …

    علی زارعی؛کلیدتدبیردولت،امید را به مسجدی های شهناز برگرداند؛

    خطراتی که مسجدنشینان سقاخانه ابوالفضل(ع) بندرعباس را تهدید می کند

    پنجشنبه دو هفته پیش که دو وکیل دادگستری برای بیان مسائل حقوقی و بررسی مشکلات جرم خیز در زمان نماز مغرب و عشاء به مسجد سقاخانه ابوالفضل(ع)محله آیت ا… غفاری بندرعباس آمده بودند، اذعان می کردند که مسجد بامعنویتی در محله واقع شده است. مسجدی که بیش از شش دهه قدمت دارد و نظرگاه حضرت ابوالفضل (ع)در کنار آن واقع شده است و زائران زیادی هم دارد. مسجدی است که تعدادی از همسایه های مسجد برای اقامه نماز به آنجا می آیند. اما متاسفانه خطراتی مسجدی ها وهمسایگان مسجد را تهدید می کند. تیربرق چوبی فرسوده متعلق به بیش از سه دهه قبل که اکنون در جوار مسجد و در حیاط خانه خادمه مسجد وجود دارد وهر لحظه امکان سقوط برروی مسجد و خانه خادمه و تخریب و برق گرفتگی نمازگزاران و زائران، همسایگان مسجد و عابران و حتی مرگ آنها وجود دارد. خطر دیگر در این محله که مسجدش فاقد حیاط است، سارقان معتادی است که حتی به شیر های آب وضوخانه هم رحم نکرده اند وبه گفته خادمه مسجد تا حالا بیش از دویست شیر آب را بسته اند و دزدان برده اند. لوله های آب وسیم های برق و تلفن را قیچی کرده اند و برده اند. معتادان و سارقان از تاریکی کوچه های اطراف مسجد سوء استفاده کرده و باعث سلب آرامش خادمان و همسایگان مسجد شده اند. کوچه های بن بست باعث شده است که حتی نیروی انتظامی و خودروهای خدماترسان نتوانند وارد محله شوند. کوچه ورودی به سمت مسجد هم آنقدر آسفالتش شکسته و خراب است که جز خسارت وارد کردن به لاستیک ها و جلوبندی خودروهای ساکنین، اثری دیگر ندارد.

    مشکلات مسجد

    متاسفانه مسجد سقاخانه ابوالفضل (ع)بندرعباس روحانی دائمی ندارد. پیگیری هیئت امنای مسجد هم به نتیجه نرسیده است. “ابوطالب کریمی” با این پاسخ مواجه شده است که اگر روحانی برای مسجدتان می خواهید، بایستی خانه عالم داشته باشید ویا خانه ای برایش اجاره کنید. مسجد شان خانه عالم ندارد و توان اجاره خانه برای عالم روحانی هم ندارند. پیگیر احداث خانه عالم شده اند. سازمان تبلیغات به آنها گفته است که باید درخواست مکتوب بنویسید و شما را در نوبت قرار می دهیم که اگر فردی خیر نیکوکار پیدا شد، می گوییم برایتان خانه عالم بسازد. مسجدی ها از “انصاری راد” سرپرست جدید سازمان تبلیغات هرمزگان می خواهند که به مشکلات مسجد شان رسیدگی کند، برایشان خانه عالم بسازد و روحانی اعزام کند. تا زمان ساخته شدن خانه عالم برایشان روحانی دائم درنظر بگیرند تا نمازجماعت دائمی داشته باشند ومراسماتشان پرشورتر برگزار شود. در مسجد قسمت خواهران هوا گرم است ونیاز به یک کولر ایستاده است. مسجد نیاز به نماکاری دارد. فقط دوچشمه سرویس بهداشتی دارد که مرد و زن با هم استفاده می کنند.
    مسجدی که در مرکز شهر واقع شده است، دیده نمی شود و هیچ حمایتی نمی شود
    مسجدی های سقاخانه حضرت ابوالفضل (ع) از شهرداری بندرعباس می خواهند که خیابانی را در جلوی مسجد احداث کند تا مسجد شان ابتدای خیابان قرار گیرد و دیگران نیز بتوانند به مسجد شان بیایند ونماز بخوانند و در برنامه های مسجد شرکت کنند. با احداث خیابان در جلوی مسجد و وصل شدن به بلوار مادر، ازیک طرف رفت وآمدشان راحت تر شود و از طرفی دیگر بتوانند برای درآمدزایی مسجد و هزینه کردن برای مسجد اقدام کنند. زیرا در حال حاضر هیچ دستگاه اجرائی حمایت نمی کند وبرای هزینه های جاری مسجد، بدهی دارند. خیابان داشته باشند تا امنیت افزایش یابد و نیروی انتظامی بیشتر بتواند در محله گشت زنی کند. موادفروشان خرد وکلان را جمع آوری کنند. امنیت را برای ساکنان محله برقرار کنند. سارقان و معتادان سیم های برق، تلفن وحتی شیر ها و لوله های آب مسجد را بارها به سرقت برده اند. بارها سارقان به داخل خانه خادمه مسجد و همسایه های مسجد رفته اند و دزدی کرده اند. گوشواره کودکان از گوششان درآورده شده است و معتادانی که موادمخدرصنعتی مصرف کرده اند، اهالی را در حالت غیرطبیعی با سلاح سرد تهدید کرده اند. معتادان از سایر استان ها به اینجا آمده اند و محله را پاتوق خود کرده اند و در امنیت و آرامش کامل هستند. گلایه های ساکنان محله هم به جائی نرسیده است و فریادشان را کسی نشنیده است.
    مسجد در کوچه بعثت ۴خیابان مدرس واقع شده است. کوچه ای که ابتدای کوچه پر از زباله های تلنبار شده است وسطل بزرگ وجود ندارد که زباله ها داخل آن ریخته شود. اهالی پیگیری کرده اند، اما پاسخ شنیده اند که اگر سطل بگذاریم، دزدیده می شود. خیابان مدرس که بیشتر اوقات تاریک است و پیاده روی آن چندین سال حفاری و رها شده است.
    فشار آب شرب در خانه های برخی از همسایگان مسجد بسیار کم است وبه نظر می رسد که لوله های فرسوده آب بایستی تعویض شوند. طرح فاضلاب هم در محله اجرا نشده است.

    فقط وعده می دهند

    “جواد داوری”یکی از هیئت امنای مسجد از وعده های کاندیدای شورای شهر می گوید که پس از انتخاب شدن فراموش می کنند و به این مسجد محله نمی آیند و مشکلات را بررسی وحل نمی کنند. وی می گوید قرار بود یک خیابان از جلوی بهزیستی در ضلع جنوبی محله و پشت بیمارستان شریعتی تا کوچه بعثت ۶ احداث شود. خیابانی دیگر قرار بود از جلوی مسجد سقاخانه ابوالفضل (ع)احداث شود که هیچکدام عملیاتی نشد که اگر می شد، امکان استفاده بیشتر شهروندان از برنامه های مسجد فراهم می شد وامنیت محله افزایش خواهد یافت. “جعفری”هم معتقد است که بایستی مردم و نیروی انتظامی در کنار هم باشند تا محله پاکسازی شود. خیابان کشی در محله هم به نفع مردم و شهر است.
    “محمدپرشکوهی”جوان دانشجوی محله هم دغدغه جوانان و نوجوانان را دارد ومی گوید:بایستی در محله زمینه بهره مندی این قشر از برنامه های فرهنگی، ورزشی و مذهبی فراهم شود.
    خادمه مسجد هم از تیربرق چوبی موریانه خورده ای می گوید که در حیاط خانه اش که چسبیده به مسجد است وهر لحظه احتمال سقوط دارد که پیگیری هایشان برای انتقال آن به خارج از خانه شان درچندسال اخیر بی نتیجه مانده است. تیربرقی که سالها وجود دارد و بارها سیم آن قطع شده و برزمین افتاده است. آنها ترس از برق گرفتگی دارند و انتظار دارند مسئولان مربوط برای انتقال آن اقدام کنند.خادمه مسجد که تحت پوشش نهادحمایتی است و توان پرداخت هزینه جابجایی آنرا ندارد. تیربرق فرسوده ای که اگر بر روی مسجد هم سقوط کند، احتمال برق گرفتگی نمازگزاران وجود دارد و وقوع تلفات ناشی از برق گرفتگی دوراز انتظار نیست. خادمه مسجد که سال ها پیش همسرش را هم از دست داده وبا عشق به اهل بیت عصمت وطهارت (ع) مراسمات سنتی عزادارای در شب های دوشنبه و جمعه را در مسجد برگزار می کند، از نیاز به افزایش سرویس بهداشتی مسجد و ایزوگام سقف آن و دغدغه اش برای سرقت لوله و شیر های آب وضوخانه مسجد هم می گوید واز مسئولان می خواهد که امنیت را در این منطقه برقرار کنند.
    اهالی می گویند:مسجد وفعالیت های مسجد نیاز به حمایت مسئولان دارد.در برنامه های مذهبی از جمله محرم، هیئت های مذهبی از سایر مناطق به سقاخانه حضرت ابوالفضل (ع)می آیند و مراسمات معنوی برگزار می کنند. اگر جلوی مسجد بازگشایی و خیابان کشی شود، امنیت اطراف مسجد هم افزایش می یابد و برنامه ها گسترده تر وپرشورتر برگزار می شود.
    پاکسازی محله از برهم زنندگان امنیت وتوزیع کنندگان موادمخدرصنعتی و سنتی و مشروبات و معتادانی که از مناطق دیگر کشور به این محله می آیند، از دیگر خواسته های اهالی مسجدی است. آنها برای خود و فرزندانشان پارک و فضای سبز و مکان فرهنگی و ورزشی هم می خواهند. اهالی مسجد از سند دار نشدن خانه هایشان که باعث می کنند نتوانند از وام بافت فرسوده استفاده کنند هم بسیار گلایه مندند.
    مردم خواستار خیابان کشی از جلوی مسجد، زیباسازی و روشن شدن خیابان ها و کوچه ها هستند. کوچه هایی که درحال حاضر تنگ وتاریک هستند. درحال حاضر تایر خودروهای اهالی که از کوچه بعث۴به دلیل آسفالتهای شکسته شده وارد محله می شکند، شکاف برداشتته اند وبه جلوبندی خودروها آسیب وارد شده است که هیچکس هم خود را مسئول این خسارت ها نمی داند.فاضلاب ها در کوچه ها روان هستند. معتادان هم در کوچه های محله و اطراف مسجد در حال تزریق و استعمال مواد مخدر هستند و آرامش کودکان و اهالی سلب شده است.

    انتظار حمایت از دادگستری و دولت

    اهالی از مسئولان محترم دادگستری استان که نمایندگانشان مدتی پیش در مسجد حاضر شدند و در زمینه مشکلات محله که منجر به جرم می شوند با اهالی گفتگو کردند و قول دادند که از مسئولان اجرائی استان خواهند خواست این مشکلات را رفع کنند، سپاسگذار وقدردان هستند ومنتظر اقدام مسئولان در این زمینه هستند.
    آنها از شورای شهر هم می خواهند که فقط در زمان تبلیغات انتخابات به این محله نیایند و در طول چهارسال هم به محله بیایند و مسائل و مشکلات محله را بررسی کنند و مصوباتی بدون تحمیل هزینه بر ساکنان برای اهالی داشته باشند تا محله از این وضعیت خارج شود. اگر در محله خیابان کشی و لاین بندی شود و کوچه ها از تنگی تاریکی وبن بستی خارج شود، بطور یقین امنیت محله و رضایت ساکنان هم افزایش می یابد. آنان از خود می پرسند چه عاملی باعث شده است که محله ای با هفت دهه قدمت، چرا باید ساکنانش از کمترین امکانات محروم بمانند. مسجدش و همسایگان مسجد مشکلاتی داشته باشند که رفع آنها وظیفه مسئولان و قابل حل آیت وبه گفته خادمه مسجد مگر دولت وظیفه ای در قبال مسجد و مردم محله ندارد که پیگیری های اهالی مسجد برای رفع مشکلات بی نتیجه مانده است. آنها از دولتی ها می خواهند در آستانه هفته دولت، کلید گره گشاه دولت را در قفل بسته مشکلات نیم قرنی مسجد و محله بچرخانند، شاید در سال آخر عمر دولت، قفل مشکلات باز شود و تدبیر دولت، امید را به آنها بازگرداند و دعای خیر مسجدی ها بدرقه راهشان خواهد شد.


    تبلیغ
    آیین بانک قرض الحسنه مهر ایران هیات گلف استان هرمزگان احمدمرادی oخبرگزاری علم و فناوری آفتاب جنوب