میراث جرون
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ساعت : ۱۸:۰۲
یادداشت

حادثه برخورد و واژگونی موتور سوار نوجوانان وجوانان درسطح استان

عبدالحسین اسدپور// این روزها وشب هاراکب نوجوان وجوانان موتورسیکلت در کل استان‌ در خیابانهای ...

تاثیرات آموزش بر اقتصاد

وحید حاج سعیدی// امروزه در دنیا تاثیر آموزش بر اقتصاد به یک اصل قابل ...

ضرورت ذخیره سازی باران در سدها

فروغ مسلم زاده // فعالیت مناسب سامانه بارشی در هفته جاری و برنامه‌ریزی‌های انجام ...

سیلی جوانمردی بر گونه نامردان

فروغ مسلم زاده // میراث جرون حمله دو شب پیش ایران این پیام را ...

چه زمانی شبکه های اجتماعی رفع فیلتر می شوند!؟

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس درباره زمان رفع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، بیان می‌کند ...

زیرساختهای گردشگری در هرمزگان نیازمتد توجه

مریم آقاجانی // توسعه زیرساخت‌های گردشگری جزایر هرمزگان به‌ویژه در بخش آب و برق ...

سواد رسانه‌ای چگونه می‌تواند در مواقع بحران به داد جامعه برسد

فروغ مسلم زاده // مردم در فضای مجازی رفتارهای هیجان‌آمیزی از خود بروز می‌دهند ...

جهش تولید با مشارکت مردم

فروغ مسلم زاده// رهبر معظم انقلاب در نام گذاری امسال، دو بعد جهش اقتصادی ...

((افزایش افسار گسیخته نرخ ارز تا کجا،مردم درمانده این همه بدبختی ))

عبدالحسین اسدپور/// ، این روز ها قیمت ها بطور سرسام اوری بالا می رود ...

((روز قدس فریاد عشق ))

به قلم عبدالحسین اسدپور /// ۱۷ فروردین برابر با ۲۵ رمضان ۱۴۴۵ ، روز ...

  • کد مطلب : 15499
  • تعداد نظرات : 0 نظر
  • تاریخ انتشار خبر : 23 آوریل, 2017 - 12:53
  • شما اینجا هستید :گزارش
  •   

    در نبود صنایع تبدیلی؛کام کشاورزان مینابی از سودجویی دلالان گوجه فرنگی تلخ شد

    میناب نیازمند صنایع تبدیلی غلام نمک پور-میناب هزاران هکتار از اراضی شهرستان میناب در فصل بهار به کشت گوجه فرنگی اختصاص داده می شود که اکنون در دومین ماه از سال ،برداشت این محصول از مزارع آغاز شده که با خود نگرانی را برای کشاورزان به ارمغان آورده است. به گزارش خبرنگار ما از شهرستان […]

    میناب نیازمند صنایع تبدیلی

    غلام نمک پور-میناب

    هزاران هکتار از اراضی شهرستان میناب در فصل بهار به کشت گوجه فرنگی اختصاص داده می شود که اکنون در دومین ماه از سال ،برداشت این محصول از مزارع آغاز شده که با خود نگرانی را برای کشاورزان به ارمغان آورده است.

    به گزارش خبرنگار ما از شهرستان میناب ،کشاورزی از مشاغل مهم و پر دغدغه ای محسوب می شود که نقش محوری در تامین سفره جامعه دارد از این رو در جوامع بشری انتظار می رود تا مسئولان با نگاه ویژه و اعطای امتیازات خاص از این قشر زحمت کش جامعه حمایت نمایند که متاسفانه در کشور ما نه تنها هیچ گونه حمایتی از کشاورزان نمی شود بلکه در فصل برداشت که امید به درآمد حاصل از دسترنج چندماهه است با ورود دلالان و ایجاد بازار سیاه تمام رویاهای کشاورزان  را  بر باد داده و خواهد داد.

    شهرستان میناب با برخورداری از اراضی حاصلخیز، قطب مهم تولید محصولات صیفی و فصلی در استان هرمزگان می باشد و بخش عمده ای از بازارهای استان های همجوار را تامین می نماید.

    هزاران هکتار از اراضی شهرستان میناب در فصل بهار به کشت گوجه فرنگی اختصاص داده می شود که اکنون در دومین ماه از سال ،برداشت این محصول از مزارع میناب آغاز شده که با خود نگرانی هایی  را برای کشاورزان مینابی  به ارمغان آورده است.

    پیش بینی گوجه کاران مینابی درست از آب درآمد و هم اکنون محصولی که ماهها عمر و سرمایه خود را وقف آن کرده اند با قیمتی اندک از کشاورز خریداری و با افزایش چشم گیر روانه بازار مصرف می گردد.

    سود دلالان از زحمت کشاورزان بیشتر است

    حیدری یکی از کشاورزان فعال بخش توکهور و هشتنبدی شهرستان میناب در گفتگو با خبرنگار  ما میراث جرون  گفت: کشاورزان این روزها دل هایشان پر از غصه است چرا که کسی نیست حرف آنها را بفهمد و آنها را یاری کند.

    وی افزود: کشاورز باید ساعت ها سر زمین برای کشت این محصول آفتاب بخورد، عرق بریزد به امید این که بتواند محصول خوبی برای استفاده مردم تولید کند اما در پس این همه زحمت بار دیگر بعد از برداشت باید روزهای متوالی را برای پیدا کردن مشتری انتظار بکشد.

    این کشاورز بیان داشت: اگر گوجه فرنگی به قیمت خوب بفروش برسد کشاورز سود بیشتری کسب می کند و برای آینده نیز اقدام به کاشت این محصول خواهد کرد، اما در صورتی که از فروش آن ناامید شود دیگر کاشت آن محصول برای آنها سودی نخواهد داشت.

    حیدری گفت: چرا کشاورزان باید هرساله شاهد این اتفاق تلخ باشند که دلالان محصولات ما را با قیمت ناچیز خریداری و چند برابرقیمت  دربازار بفروش برسانند این ظلمی است که توسط مسئولین و دلالان به  کشاورزان  می شود.

    این کشاورزبیان داشت : در گرمای طاقت فرسا عرق بریزیم و چشم انتظار بمانیم تا آن هم بتوانیم حاصل دسترنج خود را به بهایی ناچیزبه دلالان یا رهگذران بفروشیم، تا  خرج زندگی خود را درآورده وشرمنده خانواده خود نشویم.

    وی بیان داشت: از خرید بذر تا هزینه های جانبی دیگر تا برداشت و خرید جعبه به ازای پرداخت روزانه ۴۰ هزار تومان هزینه دستمزد کارگر باز مجبوریم این محصول را کیلویی ۲ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش برسانیم که باز هم مقرون به صرفه نیست.

    راه اندازی کارخانه رُب سازی تنها آرزوی کشاورزان مینابی

    یکی از کشاورزان بخش توکهور و هشتبندی میناب نبود کارخانه رب سازی در این منطقه و صنایع تبدیلی را از مشکلات موجود عنوان نمود و گفت: از مسئولان انتظار داریم بفکر ما کشاورزان باشند و با ایجاد یک کارخانه رب سازی در منطقه نسبت به  هم اشتغال زایی جوانان بومی منطقه و هم  قطع دست  سود جویان اقدام نمایند.

    وی اضافه کرد: بیشترین منفعت در فروش این محصول  را دلالان می برند، زحماتی که برای کاشت این محصول از اول تا هنگام برداشت می کشیم قابل گفتن نیست خیلی اذیت می شویم یا بهتر بگویم زحمت ما از سود دلالان بیشتر است..

    وی از مسئولان خواست تا در این منطقه یک کارخانه رب سازی احداث نمایند تا محصولشان بخوبی به قیمتی که رضایت کشاورزان را در پی خواهد داشت، بفروش برسد.

    این کشاورز ضمن نگرانی از روند فروش گوجه فرنگی، گفت: همه مثل من تلاش می کنند تااین محصول با قیمت خوب به بازار عرضه شود، اما روند فروش این محصول بسیار نگران کننده است.

    در خرید و فروش محصولات از تعاونی کشاورزی استعلام بگیرند

    رحمت اله عباسی رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش توکهور و هشتبندی گفت: برای تقویت و ثبات در بازار فروش محصول گوجه فرنگی بصورت انفرادی استعلام از صنف کشاورزان بخش الزامیست.

    وی با بیان اینکه فروش هر گونه محصول کشاورزی باید از طریق گرفتن استعلام از صنف کشاورزان انجام شود، افزود: غیر از این، هر گونه ضرر و زیان در فروش محصولات متوجه شخص کشاورز خواهد بود.

    رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش توکهور و هشتبندی میناب اظهار داشت: ازآنجایی که تضمینی در خرید گوجه فرنگی وجود ندارد برخی از کشاورزان این منطقه مجبورند بار خود را به قیمت ناچیز به دلالان بفرش برسانند که این مسئله باعث نوسان قیمت در بازار خرید و فروش این محصول می شود.

    به گفته این مقام مسئول بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار از زمین های بخش توکهور و هشتبندی زیر کشت گوجه فرنگی از نوع گوجه محلی، رها، امپراتور قرار دارد.

    عباسی خاطر نشان کرد: محصول برداشتی گوجه کاران هشت بندی به شهر های بزرگ کشور نظیر تهران، مشهد، اصفهان، اراک، تبریز و… صادر می شود.

    در حال حاضر هر کیلوگرم گوجه فرهنگی با کیفیت در میدان میوه و تره بار بخش توکهور و هشتبندی تا ۳ هزار تومان بفروش می رسد.

    برچسب ها :

    تبلیغ
    آیین بانک قرض الحسنه مهر ایران هیات گلف استان هرمزگان احمدمرادی oخبرگزاری علم و فناوری آفتاب جنوب