میراث جرون
امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ساعت : ۱۹:۳۶
یادداشت

توسعه اقتصاد دریامحور و شعار سال اولویت هرمزگان

فروغ مسلم زاده // اقتصاد دریا محور در بخش‌های مختلف دولت می‌تواند به مردم ...

توسعه و شکوفایی اقتصادی با مشارکت مردم

فروغ مسلم زاده// برای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم، اقتصاد کشور نیاز ...

جهش تولید با مشارکت مردمی استراتژی مهم توسعه اقتصادی است

فروغ مسلم زاده // جهش تولید با مشارکت مردمی در راستای تحقق شعار سال ...

حادثه برخورد و واژگونی موتور سوار نوجوانان وجوانان درسطح استان

عبدالحسین اسدپور// این روزها وشب هاراکب نوجوان وجوانان موتورسیکلت در کل استان‌ در خیابانهای ...

تاثیرات آموزش بر اقتصاد

وحید حاج سعیدی// امروزه در دنیا تاثیر آموزش بر اقتصاد به یک اصل قابل ...

ضرورت ذخیره سازی باران در سدها

فروغ مسلم زاده // فعالیت مناسب سامانه بارشی در هفته جاری و برنامه‌ریزی‌های انجام ...

سیلی جوانمردی بر گونه نامردان

فروغ مسلم زاده // میراث جرون حمله دو شب پیش ایران این پیام را ...

چه زمانی شبکه های اجتماعی رفع فیلتر می شوند!؟

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس درباره زمان رفع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، بیان می‌کند ...

زیرساختهای گردشگری در هرمزگان نیازمتد توجه

مریم آقاجانی // توسعه زیرساخت‌های گردشگری جزایر هرمزگان به‌ویژه در بخش آب و برق ...

سواد رسانه‌ای چگونه می‌تواند در مواقع بحران به داد جامعه برسد

فروغ مسلم زاده // مردم در فضای مجازی رفتارهای هیجان‌آمیزی از خود بروز می‌دهند ...

  • کد مطلب : 10652
  • تعداد نظرات : 0 نظر
  • تاریخ انتشار خبر : 18 ژانویه, 2017 - 05:34
  • شما اینجا هستید :اخبار مشروح
  •   

    دید مسئولین باید نسبت به فرهنگ مکتوب عوض شود/ مردم هرمزگان از مؤلفین بومی حمایت نمی‌کنند

    یک پیشکسوت عرصه نشر و توزیع کتاب گفت: با توجه به اینکه فضاهای مجازی بازار کتاب را در ایران مختل کرده‌اند، مسئولین باید دیدشان را نسبت به فرهنگ و به‌خصوص فرهنگ مکتوب عوض کنند.

    حسین استاد در گفت‌وگو با ، منطقه خلیج‌فارس، بابیان اینکه باوجود تمام مشکلاتی که در حوزه تألیف، نشر و توزیع کتاب وجود دارد از کارم دلسرد نشدم و به آن عشق می‌ورزم، اظهار کرد: افرادی وارد حوزه فرهنگ می‌شوند تنها به علت تعلق‌خاطر، وابستگی و عشق به فرهنگ است که در این عرصه ورود کرده و می‌مانند.

    وی بابیان اینکه تا زمانی که کاغذ در بند است ارزشمند است و خواهان زیادی دارد، افزود: متأسفانه زمانی که کاغذ برش می‌خورد و زیر چاپ می‌رود از ارزش‌های آن در جامعه کم و زمانی که تبدیل به کتاب می‌شود  کاملاً بی‌ارزش می‌شود و تعداد کتاب‌هایی که به چاپ بالا می‌رسند بسیار کم است.

    این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه حوزه فرهنگ شامل سه بخش تألیف، نشر و چاپ و توزیع و فروش کتاب است، افزود: گروهی از مؤلفین شغلی دارند و نوشتن شغل دوم آن‌هاست و تنها به علت علاقه وارد این حوزه می‌شوند اما گروهی از آنان شغلشان نوشتن است و تنها از ماحصل فکر و اندیشه خود امرارمعاش می‌کنند و این دسته زندگی خوبی ندارند.

    استاد بابیان اینکه متولیان فرهنگ کشور و به‌خصوص استان هرمزگان باید برای دغدغه‌های افرادی که تنها راه درآمدشان تألیف است تدابیری بیندیشند، خاطرنشان کرد: اگر امروز در حوزه تألیف آن‌چنان‌که باید کتاب‌های پرمحتوا نداریم، علت آن این است که مؤلفی که وقت داشته باشد مطالعه، تفکر و کار کند و از پس هزینه‌های زندگی‌اش هم بربیاید نداریم.

    وی با اشاره به اینکه شخصی مثل سعدی ۴۰سال سیر و سیاحت می‌کند و حاصل آن ۲ کتاب گلستان و بوستان می‌شود، تصریح کرد: نویسنده باید بداند چه می‌خواهد تا بتواند خوب بنویسد و امروزه مؤلفین شاید می‌دانند چه می‌خواهند اما آسودگی خیال ندارند.

    مدیر انتشارات اندیشه استاد بابیان اینکه اگر مؤلفین آسودگی خیال داشته باشند می‌توانند محصولات خوب داشته باشند و درنتیجه ناشران محصولات خوب را چاپ و فروشندگان می‌فروشند، اضافه کرد: برای اینکه بتوان جلال آل احمدها، صادق چوبک‌ها و نویسندگانی ماندگار با آثاری فاخر داشته باشیم باید برای فرهنگ به‌خصوص در حوزه تألیف اهمیت بیشتری قائل شویم.

    استاد با اشاره به اینکه به علت کمبود آثار تألیفی خوب ناشران هم وضعیت خوبی ندارند و اکثراً رو به ورشکستگی هستند، عنوان کرد: درگذشته کاغذ به‌عنوان سوبسید در اختیار ناشران قرار می‌گرفت اما امروز همان حمایت را هم ندارند.

    وی بابیان اینکه قیمت کاغذ با توجه به نوسانات ارز متغیر است، ابراز کرد: ناشران بسیاری با مؤلفین قراردادهایی می‌بندند که بعد از افزایش قیمت کاغذ مجبور به فسخ قرارداد و یا بالا بردن قیمت کتاب می‌شوند که باعث اختلال در کار توزیع‌کنندگان و فروشندگان کتاب می‌شود.

    این پیشکسوت عرصه نشر و توزیع کتاب با اشاره به اینکه تألیف، نشر و توزیع سه کار متفاوت‌اند اما ارتباط تنگاتنگی باهم دارند، اظهار کرد: تمام مشکلات حوزه تألیف و نشر در حوزه توزیع و فروش انعکاس دارد و علاوه بر آن بسیاری از کتاب‌ها به‌خصوص کتاب‌های شعر مخاطبی ندارند و هر قفسه‌ای که یک کتاب‌فروش به کتاب‌هایی که فروش خوبی ندارد اختصاص می‌دهد سالانه موجب میلیون‌ها تومان ضرر می‌شود.

    مدیر انتشارات اندیشه استاد بابیان اینکه هیچ حمایت و تسهیلاتی برای فروشندگان کتاب وجود ندارد، بیان کرد: زمانی برای درخواست تسهیلات به یکی از نهادها مراجعه کردم که تنها با یک‌دهم آن موافقت شد و مسئول مربوطه گفت اگر بخواهید گاوداری بزنید همین‌الان با تمام مبلغ آن موافقت می‌کنم.

    وی با اشاره به اینکه تا زمانی که ارزش و اهمیت گاو و گاوداری بیشتر از فرهنگ باشد از زمانه عقب خواهیم بود، افزود: با توجه به اینکه فضاهای مجازی بازار کتاب را در ایران مختل کرده‌اند، مسئولین باید دیدشان را نسبت به فرهنگ و به‌خصوص فرهنگ مکتوب عوض کنند.

    استاد در پایان بابیان اینکه نه‌تنها مسئولین بلکه مردم هرمزگان هم از مؤلفین هرمزگانی حمایت نمی‌کنند، گفت: بسیاری از مؤلفین هرمزگانی صدها نسخه از کتاب‌هایشان را برای فروش به کتاب‌فروشی بنده می‌آورند اما کمتر از ده نسخه آن‌ها به فروش می‌رسد.

    برچسب ها :

    تبلیغ
    آیین بانک قرض الحسنه مهر ایران هیات گلف استان هرمزگان احمدمرادی oخبرگزاری علم و فناوری آفتاب جنوب