رئیس جمعیت بانوان فرهیخته هرمزگان:طلاق منفورترین فعل در نزد خداوند است

چاپ

رئیس جمعیت بانوان فرهیخته هرمزگان، طلاق را منفورترین فعل در نزد خداوند عنوان کرد و گفت: خانواده کارکرد تداوم فرهنگی جامعه را به عهده دارد.

 مریم ریاضی تهرانی امروز در کارگاه آموزشی تربیت پیوند یاوران خانواده، اظهارداشت: هیچ چیز از آنچه خداوند آن را حلال قرار داده است نزد او منفورتر و ناپسندیده‌تر از طلاق نیست.

وی در ادامه افزود: بدون تردید برقراری صلح، آشتی و رفع اختلاف و کدورت‌ها بین زن و شوهر یکی از مصادیق مهم اصلاح ذات‌البین است که متاسفانه در سال‌های اخیر بیش از گذشته، اختلافات خانوادگی منجر به طلاق شده و این پدیده نامبارک همچنان سیر صعودی خود را طی می‌کند.

رئیس جمعیت بانوان فرهیخته استان هرمزگان تصریح کرد: به گفته کارشناسان طلاق مهم‌ترین آسیب در کشور است که افزایش آن موجب نگرانی زیادی شده است، این معضل اجتماعی در چند سال گذشته با رشد چشمگیری روبه‌رو بوده و بسیاری از زوج‌ها آن را بر هر راه دیگری ترجیح می‌دهند و به راحتی تیر خلاص را بر زندگی مشترک خود می‌زنند.

ریاضی‌تهرانی اضافه کرد: طبق بررسی‌ها و جستجوهایی به عمل آمده، فرآیند میانجی‌گری در برخی کشورها مرسوم است که افراد می‌توانند پیش از مراجعه به مراجع قانونی با مراجعه به سایت‌ها و دفاتر این افراد، به حل مشکلات خود در زمینه‌های مختلف از جمله خانواده بپردازند.

وی به اهمیت صلح و سازش در دعاوی خانوادگی از منظر قرآن کریم اشاره کرد و افزود: در آیه ۱۲۸ سوره نساء چنین آمده است: اگر زنی از شوهرش بیم ناسازگاری یا اعراض داشته باشد، بر آن دو باکی نیست که با یکدیگر صلح کنند و صلح بهتر است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: به موجب این آیه، رفع اختلافات زوجین از طریق صلح و سازش با خود زوجین است و در صورتی که رفع اختلاف بدین صورت امکان پذیر نباشد، دیگران باید دخالت کنند.

ریاضی تهرانی اضافه کرد: درباره مبانی داوری در دعاوی خانوادگی قرآن در آیات ۳۴ ، ۳۵ و ۱۲۸ سوره نساء در مورد  سرکشی و طغیان و سرپیچی کردن هر یک از زن و مرد از تکالیف ویژه خود، احکامی بیان شده که این آیات نشان می‌دهد که قرآن کریم در مورد اصلاح ذات‌البین به ویژه در امور و دعاوی خانوادگی اهمیت زیادی قائل است.

وی به انواع حل اختلافات بین خانواده‌ها اشاره داشت و گفت: حل اختلاف بین زن و شوهر توسط خانواده، مصلحین، دادگستری، روان درمانگر صورت می‌گیرد.

رئیس جمعیت بانوان فرهیخته استان هرمزگان به هدف و اهمیت حل اختلاف بین خانواده‌ها اشاره‌ داشت و گفت: خانواده قدیمی‌ترین و مهم‌ترین نهاد اجتماعی است که کارکرد تداوم فرهنگی جامعه را به عهده دارد.

ریاضی‌تهرانی ادامه داد: نخستین تأثیرات محیطی که فرد دریافت می‌کند از محیط خانواده است و افراد پیوند میان خانواده و اجتماع هستند، بر این اساس خصوصیات، ارزش‌ها، باورها و هنجارهایی که شخص از خانواده فرا گرفته است، در عملکرد فرد در اجتماع تأثیر گذاشته و از این لحاظ سلامت یک جامعه به سلامت خانواده‌های آن وابسته است.

وی در پایان گفت: خانواده در مراحل مختلف زندگی تنش‌ها و چالش‌های متفاوتی را پشت سر می‌گذارد که درصورتی که به موقع و صحیح مدیریت نشود، ممکن است لطمات جبران ناپذیری را برجا بگذارد.