میراث جرون
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ساعت : ۱۷:۴۷
یادداشت

حادثه برخورد و واژگونی موتور سوار نوجوانان وجوانان درسطح استان

عبدالحسین اسدپور// این روزها وشب هاراکب نوجوان وجوانان موتورسیکلت در کل استان‌ در خیابانهای ...

تاثیرات آموزش بر اقتصاد

وحید حاج سعیدی// امروزه در دنیا تاثیر آموزش بر اقتصاد به یک اصل قابل ...

ضرورت ذخیره سازی باران در سدها

فروغ مسلم زاده // فعالیت مناسب سامانه بارشی در هفته جاری و برنامه‌ریزی‌های انجام ...

سیلی جوانمردی بر گونه نامردان

فروغ مسلم زاده // میراث جرون حمله دو شب پیش ایران این پیام را ...

چه زمانی شبکه های اجتماعی رفع فیلتر می شوند!؟

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس درباره زمان رفع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، بیان می‌کند ...

زیرساختهای گردشگری در هرمزگان نیازمتد توجه

مریم آقاجانی // توسعه زیرساخت‌های گردشگری جزایر هرمزگان به‌ویژه در بخش آب و برق ...

سواد رسانه‌ای چگونه می‌تواند در مواقع بحران به داد جامعه برسد

فروغ مسلم زاده // مردم در فضای مجازی رفتارهای هیجان‌آمیزی از خود بروز می‌دهند ...

جهش تولید با مشارکت مردم

فروغ مسلم زاده// رهبر معظم انقلاب در نام گذاری امسال، دو بعد جهش اقتصادی ...

((افزایش افسار گسیخته نرخ ارز تا کجا،مردم درمانده این همه بدبختی ))

عبدالحسین اسدپور/// ، این روز ها قیمت ها بطور سرسام اوری بالا می رود ...

((روز قدس فریاد عشق ))

به قلم عبدالحسین اسدپور /// ۱۷ فروردین برابر با ۲۵ رمضان ۱۴۴۵ ، روز ...

  • کد مطلب : 6010
  • تعداد نظرات : 0 نظر
  • تاریخ انتشار خبر : 17 اکتبر, 2016 - 04:56
  • شما اینجا هستید :اخبار مشروح
  •   

    شرایط نگران کننده اولین تونل دوطبقه ایران؛وضعیت نامساعد سیستم روشنایی تونل دوقلوی هرمزگان در هاله ای از دوده های نفس گیر

    میراث جرون:حجم بالای ترددها در محور بندرعباس به سیرجان احداث تونل دوطبقه تنگ زاغ به عنوان اولین تونل دوطبقه ایران را موجب شد که در سالهای اخیربا تردد فشرده وسایط نقلیه،نبود روشنایی وتهویه مناسب شرایط سختی را در این تونل‌ بزرگ ایجاد کرده است.

    میراث جرون:حجم بالای ترددها در محور بندرعباس به سیرجان احداث تونل دوطبقه تنگ زاغ به عنوان اولین تونل دوطبقه ایران را موجب شد که در سالهای اخیربا تردد فشرده وسایط نقلیه،نبود روشنایی وتهویه مناسب شرایط سختی را در این تونل‌ بزرگ ایجاد کرده است.

    به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛استان ساحلی هرمزگان به دلیل همجوار بودن با خلیج فارس و در مسیر کریدور بین‌المللی شمال به جنوب قرار دارد و بنادر هرمزگان به ویژه بندر شهید رجایی به عنوان بندر اصلی ترانزیتی کشور و دروازه ورودی کریدور بین المللی شمال- جنوب محسوب می شود که  از میزان سهم ۵۰ درصدی دارد.

    براین اساس مهم‏ترین شبکه راه موجود در استان خطوط ارتباطى بین استان‏هاى شمالى کشور از طریق کرمان و هرمزگان است که از طریق سیرجان این دو مرکز استان را به هم متصل می شود که این محور نقش بسزایی در حمل و نقل و ترانزیت کشور دارد.

     

    با توجه به موقعیت ممتاز استان با توجه به قرارگیری در مسیر چند کریدور بین المللی  و جایگاه شهرستان بندرعباس به عنوان پایتخت اقتصاد کشور  به عنوان یک متغییر مهم اقتصادی ، نگاه به توسعه و نگهداری مناسب شبکه راه‌های ضروری به نظر می‌رسد اما این موضوع مهم مورد غفلت قرار گرفته و موج گلایه مسئولان و نمایندگان استان را هم به همراه داشته است.

    نرخ جریان متوسط روزانه تردد در شبکه راه های استان ۲۶۲ هزارو ۷۴۲  وسیله نقلیه درجاده می باشد که ازاین تعداد ۳۰ درصد وسایل نقلیه سنگین و۷۰ درصد سایر وسایل نقلیه را شامل می شود.

    جاده ترانزیتی بندرعباس ـ سیرجان در بخش مهمی از راه شمال به جنوب کشور واقع شده که استان هرمزگان را به مرکز کشور و یا به کشورهای خلیج فارس، اقیانوس هند و کشورهای آسیای میانه، روسیه و هند متصل می‌کند که ‌به لحاظ اقتصادی و اشتغال از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

    حجم بالای تردد در محور بندرعباس به سیرجان باعث شد عملیات اجرایی تونل دوطبقه تنگ زاغ (خلیل شهسواری) به عنوان اولین تونل دوطبقه ایران از سال ۸۶ آغاز شود واین تونل دوقلو در سال ۹۰ پس از تلاش های گسترده و فداکاری راهدار نمونه به بهره برداری رسید.

    احداث و بهره برداری از این تونل نقش بسزایی در افزایش ضریب امنیت جانی و تردد امن را داشت اما هم اکنون با گذشت بیش از پنج از افتتاح این پروژه ، اولین تونل دوطبقه کشور در شرایط مساعدی قرار ندارد و  سیستم روشنایی هوشمند و وجود جت فن های تعبیه شده در این شاهراه ارتباطی پاسخگوی تردد های این محور نمی باشد لذا درصورت هرگونه حادثه جزئی باید شاهد فاجعه‌ای ناگوار در محور بندرعباس-سیرجان باشیم.

    تعداد قابل توجهی از چراغ های این دو تونل همچنان خاموش است و به همین دلیل روشنایی تونل‌ها از کیفیتی مناسبی برخوردار نیست.

    هوای گرم تابستانی، تردد فشرده وسایط نقلیه و نبود  تهویه مناسب شرایط سختی را در این تونل‌ بزرگ ایجاد کرده و از سویی نبود روشنایی مناسب ضریب خطرآفرینی را دوچندان کرده است.

    حجم بالای تردد کامیون ها و وسایل نقلیه سنگین از این محورنیازمند بهسازی و بازسازی نواقصات و مشکلات می باشد اما مسیری که نام اولین تونل دوطبقه ایران را یدک می کشد این روزها در هاله ای از دود و تاریکی به سر می برد این وضعیت زمان افزایش تردد خودروهای شخصی و وسایل نقلیه کوچک حاد می شود که به دلیل دید نامناسب و تردد در میان کامیون های ترانزیتی زنگ خطر حادثه های جبران ناپذیر با به صدا در می آورد.

    احمد مرادی،نماینده مردم هرمزگان در مجلس با اشاره به اهمیت استان هرمزگان در حوزه حمل و نقل وضعیت راه های استان هرمزگان را نامطلوب ارزیابی نمود و اظهار کرد:تردد شش هزار کامیون در روز در جاده های استان نشان از اهمیت استان هرمزگان و لزوم ارتقای وضعیت راه های استان هرمزگان است.

    کمبود زیرساخت های هرمزگان موجب محرومیت این استان در حوزه راهها می باشد که براساس آمارها تا ۵ درصد از شاخص‌های کشوری عقب می باشیم در غیر این صورت با رشد بنادر و صنایع مستقر در استان راه‌های مواصلاتی در آینده با گره‌های ترافیکی و افزایش آمار تصادفات مواجه خواهد شد لذا می طلبد مسئولان پرتلاش استان با رفع مشکلات موجود مانع از وقوع حوادث جبران ناپذیر شوند.

    برچسب ها :

    تبلیغ
    آیین بانک قرض الحسنه مهر ایران هیات گلف استان هرمزگان احمدمرادی oخبرگزاری علم و فناوری آفتاب جنوب