میراث جرون
امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ساعت : ۱۶:۲۷
یادداشت

((بعد از ۴۰سال اورا دیدم قلبم به یک بار قلبم از حرکت ایستاد ))

  به قلم‌عبدالحسین اسدپور امروزبعد از چهل سال در کنار قبر برادرش‌، که مادر بزرگم ...

شایسته گزینی مورد نظر مردم باشد 

  فروغ مسلم زاده // با توجه به در پیش بودن بزرگترین رویداد سایسی کشور ...

جای خالی آموزش در پیام های بازرگانی رسانه ملی !

وحید حاج سعیدی// مفهوم آموزِش، در لغت به معنای فرایند تسهیل یادگیری یا کسب ...

حل مشکل ته لنجی در هرمزگان آرزوی دیرینه

فروغ مسلم زاده // الای ملوانی یا ته‌لنجی ظرفیتی است که برای کمک به ...

((کاشت درخت اکالیپتوس در بندرلنگه به سرمایه‌گذاران پیشنهاد شود))

((کاشت درخت اکالیپتوس در بندرلنگه به سرمایه‌گذاران پیشنهاد شود))

عبدالحسین اسدپور//میراث جرون کاشت درخت اکالیپتوس در قالب طرح ملی کاشت یک میلیارد نهال ...

برای کودکان مظلوم غزه

برای کودکان مظلوم غزه

فروغ مسلم زاده // جنـود اللّٰه ‌لاتَفشَـلُوا هـم فـائزون ‌بالـشهآدة أو بـالفتـْح:" سربازان ‌خـدا ...

هوش مصنوعی تحول هزاره سوم

هوش مصنوعی تحول هزاره سوم

فروغ مسلم زاده // رشد و گسترش هوش‌ مصنوعی و حوزه‌های کاربردی آنچنان شتابان ...

لوس ترین طلای سال!

وحید حاج سعیدی// این که خلق الله یا حتی دانشمندان دایم از یک فلز ...

ژن نئاندرتال و آمار بیکاری!

وحید حاج سعیدی ما همیشه خدا فکر می کردیم دوران پارینه سنگی و عصر ...

ضرورت باز تعریف ساختار آموزش و پرورش

ضرورت باز تعریف ساختار آموزش و پرورش

وحید حاج سعیدی سخن راندن در باب اهمیت «آموزش و پرورش» و ارتباط آن ...

  • کد مطلب : 28310
  • تعداد نظرات : 0 نظر
  • تاریخ انتشار خبر : 12 دسامبر, 2017 - 10:46
  • شما اینجا هستید :یادداشت
  •   

    شهرک های دانشگاهی چاره معضل بیکاری

    یادداشت ؛ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی بی شک یکی از دغدغه ها ونگرانی های برنامه ریزان و دولتمردان بوده وتاکنون هم نتوانسته ایم راه حلی قطعی برای این درد بیابیم و هر گونه پیشنهاد و راهکاری هم درمان موقتی برای این مسئله بوده است . براساس اخرین آمارهای بیکاری در کشور به میزان ۳ میلیون […]

    یادداشت ؛
    بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی بی شک یکی از دغدغه ها ونگرانی های برنامه ریزان و دولتمردان بوده وتاکنون هم نتوانسته ایم راه حلی قطعی برای این درد بیابیم و هر گونه پیشنهاد و راهکاری هم درمان موقتی برای این مسئله بوده است . براساس اخرین آمارهای بیکاری در کشور به میزان ۳ میلیون و۱۶۵هزار نفر نشان می دهد که این رقم در میان فارغ التحصیلان مقاطع مختلف قطعا بیشتر خواهد بود و بسیاری از رشته های تحصیلی هم دراستانها بازار کار ندارد .
    با نگاهی به آمار بیکاری در کشور و ارائه راه حل هایی که بیشتر مسکن و موقت بوده مانند طرح کارورزی وکاج برای فارغ التحصیلان که از سوی دولت اجرا می شد بایدگفت این طرحها درشان کارفرما و فارغ التحصیل نبوده چرا که فردی که سالها درس خوانده و دریک حوزه فنی و تخصصی مهارتی کسب کرده هرگز حاضر نمی شود با حقوق ماهیانه ۳۰۰-۴۰۰هزار تومانوقت خودرا در یک موسسه خصوصی تلف کند از سوی دیگر کارفرمایان هم درازای بکار گیری نیروی صفر کیلومتر دانشگاهی که فاقدمهارت ویا تخصص لازم برای وی و صنعت ویا هنرش است موظف به پرداخت حق بیمه و حقوق ماهیانه وسایر مزایا بوده که این نیروها در بخش خصوصی بازدهی و کارایی لازم را ندارند .بنابراین بازنگری دولت در دراین طرح برای بکارگیری و ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان می تواند راهی پیش روی سیل عظیم بیکاران تحصیل کرده وفاقد مهارت لازم باشد .
    به عنوان مثال یک فارغ التحصیل آی تی که نتواند نرم افزاری را نصب ویا پاک نماید ویا مهندس شیمی که نداند حلال ها کدامند و چه کاربردی در زندگی روزمره دارند و صدها مورد عینی و ملموس دیگر نشان می دهد که سیستم آموزشی درس محور باید به سمت پژوهش محوری رفته وحفظیات را از دروس دانشگاهی کاهش داده و دانشجویان را در سالهای تحصیل به سمت تحقیقات کاربردی و علمی سوق دهیم تا بعداز فارغ التحصیلی بتوانند وارد بازار کار شده و کسب و کاری هرچند کوچک برای خود وسایرین ایجادنمایند.
    الزام دانشگاه ها به ایجاد شهرکهای دانشگاهی و تحقیقاتی وبکارگیری دانشجویان و فارغ التحصیلان هر رشته در فن و تخصص مورد نیاز و سرمایه گذاری از سوی خود متقاضیان و سهامی بودن این شهرک ها می تواند تا حد زیادی تعداد بیکاران را کاهش داده وبه ایجاد شغل و مهارت های مورد نیاز بازار هم کمک نماید . اگر این اتفاق بیافتد قطعا تعداد زیادی از فارغ التحصیلان وارد این شهرکها شده و با تخصص و مهارت های خود می توانند در چرخاندن چرخ اقتصادی و رونق آن هرچند اندک سهیم بوده و انگیزه بیشتری برای ادامه تحصیل و زندگی و کارهای علمی و تحقیقاتی بیشتری داشته باشند .
    افزایش ۶درصدی بودجه فرهنگی و علمی کشور نشان می دهد که تغییراتی در حال وقوع است اما باید دید این تغییرات می تواند درمانی بر درد بی درمان بیکاری و سرگردانی صدها هزار نفر جوان بیکار ناامید و بی انگیزه باشد یا خیر؟
    انتهای خبر/فروغ مسلم زاده

    برچسب ها :

    تبلیغ
    آیین بانک قرض الحسنه مهر ایران هیات گلف استان هرمزگان احمدمرادی oخبرگزاری علم و فناوری آفتاب جنوب