فرزانه مسلم زاده / بوي تعفن فاضلاب برسرشهر بندرعباس سنگيني مي كند

چاپ

در حاشيه نوار ساحلي در حال قدم زدن يا رانندگي هستيد كه ناخودآگاه بوي ناخوشايند فاضلاب را استشمام مي كنيد. اين بو در جوار خورهاي هتل هرمز و شيلات ، پشت پارك غدير و تالار آويني و ساحل سورو به وضوح بيشتري استشمام مي شود و خاطر هر رهگذري را مكدر مي كند . در نوار ساحلي شهر بندرعباس بوستانهايی قرار گرفته اندكه شهروندان براي اوقات فراغت و پياده روي و ورزش به آن مكان ها مراجعه مي كنند . زماني را كه در اين مكانها قدم مي زنيد با استشمام اين بوي نامطبوع، از مراجعه بعدي به اين بوستانهاي واقع در نوار ساحلي منصرف مي شويد. از يك طرف اب روان شده در خورها به سمت دريا هدايت مي شود و از طرفي ديگر شركت اب و فاضلاب هرمزگان با تصفيه فاضلاب ، اب به اصطلاح تصفيه شده را در دريا رها مي كند كه اين بوي نامطبوع ناشي از رها كردن فاضلاب به دريا مي باشد . در نوار ساحلي منطقه سورو فاضلابها به راحتي به سمت دريا هدايت مي شود .
عواقب ناشي از رهاسازي فاضلاب به دريا
سهيلي يكي از ساكنين محله سورو مي باشد كه
مي گويد : طبق رسوم ساليان دور بوميان منطقه به اتفاق فرزندانشان در اب دريا اب تني مي كنند و اب دريا را شفابخش مي دانند حال انكه در حال حاضر با ورود فاضلاب به دريا علاوه بر بوي نامطبوع ، مشكلات پوستي هم براي ساكنين پيش مي آيد.به گفته وي، با ورود فاضلاب به دريا ديگر اشتياقي براي اب تني در دريا نداريم و تنها سرگرمي فرزندانمان در اين اب و هوا هم از آنها گرفته شده است.خانم رييسي يكي ديگر از شهروندان مي باشد كه از مسولين گلايه مي كند كه چرا به اين راحتي اجازه مي دهند محيط زيست آلوده شود.مسئولان هم معترض این وضعیت هستند:سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان هم دراین خصوص گفت: شرکت آب و فاضلاب هرمزگان در اسرع وقت طرح تخلیه پساب تصفیه خانه فاضلاب به عمق دریا را طبق استانداردهای زیست‌محیطی مطالعه و برنامه زمان‌بندی اجرای پروژه را به شورای حفاظت از منابع آب استان ارائه كند.
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، رضا مدرس در نشستی که پیرامون بررسی و رفع مشکلات ناشی از تخلیه پساب فاضلاب به دریا در شهر بندرعباس برگزار شد، بر لزوم رفع مشکلات و معضلات اجتماعی پیش آمده در تخلیه پساب فاضلاب به دریا در شهر بندرعباس تاکید کرد.وی ادامه داد: با توجه به اینکه شرکت آب و فاضلاب هرمزگان اعلام کرده که پساب خروجی تصفیه خانه فاضلاب مطابق با استانداردهای محیط زیست است، بر این اساس شرکت‏‌های آب و فاضلاب و اداره کل محیط زیست به مدت ۱۰ روز پایش‏‌های مشترک را انجام دهند تا صحت این موضوع روشن شود.سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان افزود: از این رو به منظور ساماندهی وضعیت پساب فاضلاب ایجاد شده در خروجی خور گورسوزان بندرعباس، شرکت آب و فاضلاب می‏‌بایست وضعیت تخلیه پساب تصفیه خانه فاضلاب در خروجی خور گورسوزان را تعیین تکلیف کند.وی همچنین در خصوص سامانه حذف بو در ایستگاه‌های بالابر بر سطح شهر نیز، بیان داشت: با توجه به بوی نامطبوع فاضلاب در محدوده ایستگاه‏‌ها هر چه سریع‌تر سامانه حذف بو راه‏‌اندازی و معضلات اجتماعی پیش آمده برطرف
شود./