فرزانه مسلم زاده  / فقدان روحيه نقدپذيري ؛چالش پيش روي سكانداران روابط عمومي

چاپ

روحيه انتقاد پذيري مسئولان روابط عمومي دستگاههاي اجرايي استان هرمزگان بسيار پايين مي باشد و بعضا دستگاه اجرايي كه در آن مشغول به كار هستند راملك انحصاري آبااجدادي خود مي دانند .
روحيه عدم نقدپذيري اين دوستان هرازگاهي آنچنان به حد اعلاي خود مي رسد كه رسانه مورد نظر را دستخوش ناملايمات نامهربانانه مي كنند به طوري كه رسانه ها رامتهم به داشتن اهداف خاص مي دانند .
روابط عمومي محترم قلم و كاغذ را براي نوشتن جوابيه گذاشتند و رسانه هم طبق قانون مطبوعات صد درصد آن را چاپ خواهد كرد .
چرا نامهرباني !!!
گفتن جمله “داشتن هدف خاص “از زبان يك مدير روابط عمومي به يك رسانه به چه معنا مي تواند باشد!؟
رسانه ركن چهارم دموكراسي مي باشد و خبرنگاران رسانه براي انعكاس مشكلات شهروندان به مسئولين قلم مي زنند و تنها هدف آنها رفع مشكلات شهروندان و شهر است و متهم شدن به هدفي خاص از سوی مسئولین واقعا جاي تاسف دارد .
در شهري كه يك مسئول روابط عمومي به خود اجازه مي دهد ديدگاه انحصارطلبانه يي را بر امورات سازماني خود داشته باشد و به موضوعات مطرح شده از سوي رسانه شخصي نگاه كند ،چطور مي شود مشكلات و نابساماني ها را حل كرد.
تنگ نظري مسئوليني كه به عنوان روابط عمومي يك دستگاه اجرايي قرار مي گيرند راندمان كاري را در يك سازمان تحت شعاع خود قرار مي دهد . چه بسا مسئولين روابط عمومي هاي سازمانهايي نیز بودند كه با تعامل با رسانه ها بسيار راهگشاي مشكلات بودند.
اگرچه رسانه ها به منظور تعامل با دستگاههاي اجرايي گاهي اوقات قبل از چاپ ، مسئله مورد نظر را با روابط عمومي مربوطه در ميان مي گذارندو با تعامل و همفكري دستگاه مربوطه مشكلات مرتفع مي شود كه اين هم از لطف رسانه ها مي باشد .
روساي محترم روابط عمومي لطفا حرمت را نگه داريد و لطف مكرر رسانه را وظيفه آن ندانيد.
پر واضح است كه كار حرفه اي رسانه اي به هيج وجه تعامل با دستگاهها را نمي پسندد و اين يك لطف است كه رسانه با دستگاه قبل از چاپ مطلب مذاكره مي كند و از نوشتن بعضي مطالب صرفنظر می کند.
البته ناگفته نماند که بسیاری از مسئولین روابط عمومی برخورد بسیار محترمانه ای را با رسانه دارند ،اما برخی ها بنا به دلایلی کم لطفی می کنند .
به ياد دارم سالها قبل بخاطر چاپ عكسي از اجراي پروژه اي در شهر بندرعباس ، رييس روابط عمومي يكي از دستگاههاي اجرايي با تماس با دفتر رسانه اظهار داشت ديگر خبري از آگهي نيست چرا كه ما را زيرسوال برديد و نقد كرديد .
روي سخنم با شما خواهر و برادر مسئول روابط عمومي است لطفا بار آخرتتان باشد رسانه ايي را با ندادن آگهي تهديد مي كنيد چرا كه قلم زدن در رسانه حرمت دارد و بسيار خرسنديم كه با انعكاس مسايل به مسئولين ، پاره اي از مشكلات مردم مرتفع مي شود .
همان گونه که رسالت مطبوعات و رسانه‏ ها در كلام امام خمينی (ره) ،حركت در مسير خواست ملت بیان شده است ، مسئولین نیز بایستی با سعه صدر در جهت برطرف کردن مشکلات شهروندان اقدام کنند . همچنین امام خمینی (ره) فرمودند که اساس كار مطبوعات و رسانه ‏ها به طور كلی در هر كشوري بايد در مسير ملت و در خدمت ملت باشد و مطبوعات بايد ببيند كه ملت چه مي‏خواهد، مسير ملت چيست و روشنگري از اين طريق داشته باشد و مردم را هدايت كند.
بیایید برای شنیدن نقد، سینه‌‌‌‌‌‌ی گشاده ، روی باز و گوش شنوا داشته باشید ، هیچ ضرر نمی کنید از اینکه از شما انتقاد کنند. ا
از طرفی دیگر در قانون ، حقوقی برای مطبوعات درنظرگرفته شده است که براساس آن مطبوعات‌ حق‌ دارند نظرات‌، انتقادات‌ سازنده‌، پیشنهادها، توضیحات‌ مردم‌ و مسئولین‌ را با رعایت‌ موازین‌ اسلامی‌ و مصالح‌ جامعه‌ درج‌ و به‌ اطلاع‌ عموم‌ برسانند که انتقاد سازنده‌ مشروط‌ به‌ دارا بودن‌ منطق‌ ، استدلال‌ و پرهیز از توهین‌، تحقیر و تخریب‌ می باشد.

همچنین در قانون به صراحت بیان شده است که هیچ‌ مقام‌ دولتی‌ و غیردولتی‌ حق‌ ندارد برای‌ چاپ‌ مطلب‌ یا مقاله‌ای‌ درصدد اعمال‌ فشار بر مطبوعات‌ برآید و یا به‌ سانسور و کنترل‌ نشریات‌ مبادرت‌ کند.
رفع مشكل شهروندان و داشتن شهري آباد تنها هدف رسانه است و قسم به آن قلمي كه مي زنيم از هيچ تهديد و فشاري نمي هراسيم و تمام قد براي منافع شهرمان گام بر مي داريم .