فروغ مسلم زاده/اگر درآمدهای مازاد هرمزگان بر می‌گشت

چاپ

سهم هرمزگان از درآمدهای مازاد سالانه ۶۰۰میلیاردتومان است که تاکنون این سهم به استان جهت اجرای پروژه‌های نیمه تمام عمرانی و سایر مواردبازنگشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، هرمزگان این هفته میزبان کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی بود، تا اعضای این کمیسیون‌ها با سفر به شهرهای استان و بررسی موانع و مشکلات پیش روی توسعه پایدار، راهی برای برون رفت از کلاف سردرگم مشکلات این استان ساحلی و استراتژیک کشور بیابند.

*پالایشگاه ها ملزم به استخدام نیروی بومی

کمیسیون انرژی و اعضای آن از صنایع و پالایشگاه‌های نفت و گاز در بندرعباس و قشم بازدید کردند، همراهی نمایندگان هرمزگان با اعضای کمیسیون‌ها نشان داد که این نمایندگان عزم خود را جزم کرده‌اند تا گرهی از هزاران گره کور مشکلات در هرمزگان را باز کنند.

طی بازدیدها، نمایندگان مردم تاکید زیادی بر بکارگیری نیروی بومی و ماندگار توانمند و متخصص در پالایشگاه‌های استان داشتند. بحثی که در برنامه ششم هم تاکید زیادی برآن شده و دولت، صنایع و پالایشگاه‌ها را موظف کرده تا از نیروی بومی همان منطقه جهت انجام امور استفاده کنند .

تولید روزانه ۱۲میلیون لیتربنزین در پالایشگاه نفت ستاره و تامین بخشی از سوخت مستقیم و غیرمستقیم کشور از هرمزگان نشان می‌دهد که این استان مرزی توانایی و قابلیت‌هایی دارد که با سایر استان‌های دیگر قابل مقایسه نبوده اما سهم مردمش از پیشرفت و توسعه پایدار تقریبا هیچ است .

تولیدات در پالایشگاه‌های استان رفته رفته درهای خودکفایی را به روی کشور بازکرده و با بهره‌برداری از فاز۲و۳ پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس این اتفاق خواهد افتاد و مردم هرمزگان انتظار دارند که سهمی از بنزین یورو۵ و سایر اقدامات و پیشرفت‌های حاصله در استان ببرند نه آنکه فقط سهم‌شان از صنایع و پالایشگاه‌ها آلودگی هوا و محیط باشد .

*کمبود فضاهای آموزشی و بهداشتی در هرمزگان

کمیسیون عمران هم به سراسر استان سری زد، کم وکاستی‌ها و پروژه‌های نیمه تمام را مورد ارزیابی قرار داد؛ به گفته عضو هاشمی تختی کمیسیون عمران مجلس ، ۳۵هزار واحد مسکن مهر بندرعباس فاقد فضای آموزشی بوده که این کمبود ضربه جبران‌ناپذیری را بر بدنه سیستم آموزشی هرمزگان وارد کرده است. افت‌های تحصیلی، عقب ماندگی تحصیلی و بازماندگان از تحصیل در این استان همه ناشی از خلاهای موجود در سیستم آموزشی است که تاکنون نگاه جدی بر آن نشده و عزمی برای رفع این معضلات پیش روی توسعه آموزشی نبوده است.

*گزارش کمیسیون آموزش دردناک بود

وقتی رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از کلاس‌های ۷۰نفره در شهر بندرعباس گفت، غمی جانکاه بر دلمان نشست و آرزو کردیم ای کاش مدیران آموزشی استان هم نگران آینده تحصیلی فرزندان این دیار باشند نه صرفا به اظهار تاسف و کمبود بودجه اکتفا نمایند.

کمبود هیات علمی در دانشگاه‌های استان یکی دیگر از مشکلات جدی آموزش عالی است که مورد توجه اعضای کمیسیون قرار گرفت، همچنین اساتید پروازی که بیشترین وقت وانرژی خود را در رفت و برگشت بوده و دیگر انرژی و انگیزه‌ای برای انجام امور پژوهشی و تحقیقاتی در کلاس‌های درس ندارند، کمبود آزمایشگاه‌های تخحصصی در مراکز آموزش عالی نشان می‌دهد که هرمزگان نیازمند نگاه ویژه در حوزه آموزش است .

کیفیت آموزشی بسیار نازل کلاس‌های آموزشی فاقد استاندارد لازم دیگر انگیزه و علاقه‌ای نه برای معلمان باقی گذاشته و نه برای دانش‌آموزان.

۳۴۰مدرسه تخریبی در سراسر استان نشان می‌دهد که تاکنون در این زمینه اگر کاری صورت گرفته کافی نیست و حضور خیران مدرسه ساز هم نتوانسته این کمبود را در استان جبران نماید و وقت آن رسیده که دولت با مشارکت بخش خصوصی در این زمینه وارد شود. از طرفی مدارس فرسوده و غیرقابل سکونت در شرق استان موجب نگرانی خانواده‌هاست چرا که هر آن بارندگی و یا زلزله‌ای می‌تواند خطرزا بوده و تلفات جانی زیادی دربرداشته باشد.

*سرانه فضاهای آموزشی کمتر از نرم کشوری

دکتر زاهدی رئیس کمیسیون آموزش طی بازدیدی که از دانشگاه‌های بندرعباس داشت با اظهار تاسف از کمبود شدید فضاهای آموزشی در سطح آموزش عالی استان این رقم را بسیار کمتر از نرم کشوری دانست، سرانه هر دانشجو ۲/۵متر و کمبود مراکز درمانی و بهداشتی و ده‌ها مشکل ریز و درشت دیگر نشان داد که هرمزگان علیرغم ثروت بی‌شمارش همچنان در تنگنا و سختی بسر می‌برد.

مدارسی که فاقد امکانات آموزشی و رفاهی مناسب برای دانش‌آموزان و مربیان است در مرکز استان وجود دارد، در بعضی از مدارس استان هم کمبود میز و صندلی و وسایل گرمایشی و سرمایشی و وسایل ورزشی در کنار سایر مشکلات خودنمایی می‌کند.گزارشاتی که از سوی اعضای کمیسیون آموزش مجلس گرفته شد تا در کمیسیون به بحث وبررسی گذاشته شده و راهکاری برای برون رفت از این مشکلات ارائه شود.

*۶۰۰میلیاردتومان درآمدهای مازاد سالانه هرمزگان

براساس قانون هرساله هرمزگان درآمدهای مازادش را به حساب خزانه کشور واریز کرده و می‌بایستی سهمی از این درآمدها جهت رشد علمی و اجرای پروژه‌های عمرانی به استان برگردد که این سهم طی چهارسال گذشته تاکنون بازنگشته است و پیگیری نمایندگان مردم در مجلس هم بی‌نتیجه بوده هرچند دولت قول‌هایی مبنی بر برگشت این سهم و تخصیص اعتبارات ملی داده اما بازهم این وعده محقق نشده و مصداق هزار وعده خوبان یکی وفا نکرد است.

هرسال ۶۰۰میلیارد تومان سهم هرمزگان از درآمدهای مازاد از محل درآمد گمرکات، مالیات و ارزش افزوده و .. است که اگر این سهم به موقع و عادلانه به استان باز می‌گشت وضعیت آموزشی و بهداشتی و اقتصادی مردم هرمزگان این نبود.

مردم سراسر استان برای درمان سرپایی هم روانه شیراز و یزد و تهران می‌شوند و حاضر نیستند در تنها بیمارستان دولتی شهر بندرعباس مورد مداوا و معاینه قرار بگیرند، اگر سهم هرمزگان از درآمدهای مازداش پرداخت می‌شد بیمارستان‌های نیمه تمام در سراسر استان به بهره برداری می‌رسید و تجیهز می‌شد و مدارس فرسوده هم بازسازی می‌شد تا دیگر والدین نگران فرزندان‌شان نباشند .

اما شهروندان هرمزگان این روزها امیدوارتر از همیشه چشم براه اعضای کمیسیون‌هایی هستند که به استان می‌آیند و می‌روند تا با تجزیه و تحلیل موانع پیش روی توسعه در هرمزگان طرحی نو دراندازند و مشکلی را حل کنند.

یادداشت:فروغ مسلم زاده