از ديگر اثرات فرسايش انباشت رسوب در مخازن سدها و يا ديگر سازه هاي آبي است كه عمر مفيد آنها را كاهش داده و خسارات و زيانهاي اقتصادي بزرگي ببار مي آورد. تا كنون سدهاي بزرگ وكوچك زيادي در كشورها کاملا” پر ويا در حال پر شدن از رسوب هستند. درهرمزگان نیز با بروز خشکسالی های دراز مدت هفده ساله شاهد حشک شدن بسیاری از مخازن ابی و سفره های آب زیرزمینی و اب انبارها هستیم و بعداز کاهش شدید ابی در سد استقلال میناب و برداشت بی رویه از سفره های زیرزمینی شاهد پدیده گالی یا فروچاله ها دراین منطقه ، امروز غرب استان هم این پدیده خانمانسوز را تجربه می کند .

امری که اگر برای جلوگیری از آن اقدام نشود خسارات انسانی و کاهش جمعیت شهر و روستا وبه تبع آن مهاجرتها امری بدیهی است .

هر چند طی سالهای اخیربا پیشرفت علم آبخيزداري، نحوه نگرش به موضوع فرسايش خاك جنبه علمي تري بخود گرفته ودر بسیاری از مناطق خطر خیز و بحرانی حضور منابع طبیعی و احداث سدهای آبخیزداری و ذخیره آب به روشهای علمی و کارشناسی شده تا حدودی از فرسایش خاک و بروز پدیده گالی و گردوغبارهای بیماری زا جلوگیری شده اما این مهم کافی نیست وبنابر بازدیدهایی که ازمناطق بحرانی انجام شده باید گفت ۴۰ کانون بحران گالی یا فروچاله در هرمزگان فعال است که باید با استفاده از بادشکنهای غیرزنده ، درختکاری ، مالچ پاشی و سدهای ابخیزداری و … اثرات تخریبی این فروچاله هارا کاهش داد.

طی بررسی های انجام شده کانون های فرسایش گالی در مناطق بوچیر گاوبندی، کندران و گزیر بندرلنگه، نیدان بستک، فارغان احمدی، حسن لنگی بندرعباس، گوربند میناب، گونمردی، گزان بزین، همزانگ و بندگرمان سیریک، شیرآهن و گابریک جاسک قرار دارند. مناطقی که کم آبی و بحران اب سالها بر آن چمباتمه زده و زارعت و دامداری را تعطیل کرده است .

رعایت نکردن قواعد اکولوژیک، بهره برداری نامناسب و بیش از ظرفیت از منابع سرزمین ،حساسیت خاک، بارش هایی با شدت زیاد، مهاجرت در اثر خشکسالی، تخریب پوشش گیاهی و دخالت های انسانی در انحراف و تمرکز سیلاب از مهمترین علل وقوع فرونشست زمین و گالی است. امری که هشدار دهنده واسیب زا بوده وباید دولت با تخصیص اعتبارات لازم ، قبل از آنکه فاجعه انسانی دیگری در کشور رخ بدهد پاسخگوی نیاز شهروندان در جنوب کشور باشد . امیداست دولت تدبیر و امید این بار با تدبیری امیدوارانه پای در رکاب همت نهاده و مردم غرب و شرق هرمزگان را از خطر مرگ و نابودی برهاند.