فروغ مسلم زاده / بندرعباس ؛ بیمار است 

چاپ

نگاهی به اوضاع شهری و بهداشت آن نشان می دهد که آنچه مورد تغافل واقع شده سلامت شهروندان و بهداشت است. رعایت بهداشت و نظافت شهری امری است همگانی و شخصی که باید هر کسی از خودش شروع کند تا به رده های بالاتر برسد. نمی شود همیشه هم توپ را در زمین کم کاری مسئولان انداخت ؛ درست است که مسئولان در بسیاری از موارد کم کاری داشته وبه مهمترین اصل که بهداشت ، سلامت ونظافت شهری است بی توجه هستند اما شهروندان که اصلی ترین گمشده این پازل مدیریتی هستند هم مقصر بوده چرا که رفتارهای دوراز اخلاق و شان یک شهروند و عدم رعایت حقوق شهروندی در بسیاری از موارد آزاردهنده است . از تجاوزبه حریم شخصی افراد گرفته تا تجسس های بیجا درزندگی شخصی و عدم رعایت حقوق رانندگان و رهگذران و عابران پیاده و حقوق همسایگان و… همه نشان دهنده فقرو عدم آگاهی از حقوق شهروندی است . تا زمانی که شهروندان به حقوق خود آگاه نشده واین مهم را در جزیی ترین موارد زندگی رعایت نکنند بی شک هیچگاه سلامت وبهداشت شهری رعایت نخواهد شد .
شهر بندرعباس این روزها بسیار بیمار و روبه موت است ؛ نگاهی به میدان تره وبار ومحیط اطرافش نشان می دهد که بهداشت گزینه ای گشمده در میان انواع میوه هاست ،زباله هایی که محلی برای جولان سگها و گربه هاست و عرضه مواد غذایی غیربهداشتی و مضر و … همه نشان می دهد قبل از آنکه پای مسئولان به میان بیاید بایدشهروندان مطالبه گر بوده و به حقوق دیگران احترام بگذارند.
بهداشت وسلامت دو عامل مهم در توسعه پایدار هر جامعه ای است؛ تا بهداشت نباشد سلامت بوجود نمی اید واگر سلامت از جامعه رخت بربندد هزینه های زیادی بر ان جامعه و دستگاهها و افراد تحمیل می شود که زنجیر وار امید و انگیزه زندگی را از بین می برد . افزایش امار مرگ و میرها و بیماران صعب العلاج طی سالهای اخیر وکاهش سن مرگ و میر نشان از تغییر سبک زندگی و بیراه رفتن است که دراین مسیر مردم و مسئولان هر دو گروه بشدت مقصر ومسئول هستند .مسئولان باید الزامات بهداشتی و شهری مناسب و درخورشان شهروندان را فراهم کرده و به تبع، شهروندان هم باید بسیاری از موارد شهرنشینی را رعایت نموده تا بتوان شاهد اوضاع شهری زیبا وبهداشتی و سالم بود . اما می بینیم که این روزها حال شهر وخیم است ؛ زباله های تجاری در قسمت اعظم شهر در تمام ساعات روز خودنمایی می کند و ترافیک سنگین شهری در هوای گرم و شرجی روح و روان را بازی می گیرد. عرضه غذاهای آماده و غیربهداشتی توسط دوره گردان در مراکز شلوغ شهر و حضور حیوانات موذی و دامها در بعضی از مناطق چهره شهر را به روستایی نیمه مدرن تبدیل کرده است اینها مواردی است که نه شهروندان حاضر به رعایتش هستند ونه مسئولان حاضر به جوابگویی و انچه که مفت حراج می شود سلامت وبهداشت شهروندان است که در مثلث مردم مسئولان وبهداشت گم شده است . /