فروغ مسلم زاده / جاسم رفت ، فریدون آمد

چاپ

چهارشنبه گذشته خبر رفتن جاسم جادری استاندار وقت هرمزگان و جایگزینی فریدون همتی بعنوان استاندار جدید هرمزگان برخروجی خبرگزاریهای استان قرارگرفت و به سرعت این خبر در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی منتشر شد . خبری که هرمزگانی ها مدتها منتظر شنیدن آن بودند چرا که طی چهارسال گذشته هرمزگان سخت ترین و بی مهرترین روزهایش را تجربه کرد؛ از قهر واشتی های مدیریت اجرایی استان با مدیران کل دستگاهها گرفته تا توهین وزیرسوال بردن جایگاه دو نماینده مجلس و عزل و نصبهای سیاسی و شتابزده وبکارگیری مشاوران ضعیف وناکارآمد ومدیران صفرکیلومتر در استان، ورود اطرافیانش به سیاست و اقتصاد و… همه نشان داد که جادری علیرغم سوابق مدیریتی، در هرمزگان نتوانست کارنامه روشن وشفافی از خود برجا بگذارد.

نارضایتی مردم در سراسر استان نشان می دهد که هرمزگانیها زیرفشارهای اقتصادی ومعیشت خرد شده اند ؛ وجود دریا بعنوان ظرفیتی اقتصادمحور متاسفانه در خدمت عده ای خاص بوده و عامه مردم و دریانشینان وصیادان نتوانسته اند ازاین خان گسترده بهره چندانی ببرند. آمار بیکاری بالای سی درصد دراستان وبکارگیری نیروهای غیربومی و وارداتی از سراسر کشور در صنایع و پالایشگاههای هرمزگان فرصت های شغلی را از جوانان تحصیلکرده و فرهیخته هرمزگانی در غیاب نظارت  مدیریت اجرایی استان سلب کرد .

” مقتدایی” نام استاندار وقت هرمزگان درابتدای دهه هشتاد است ؛ استانداری مقتدر و توانمند و غیربومی که توانست با اقدامات جهادی و قاطعانه اش سروسامانی به هرمزگان بدهد و به گواهی مردم وتاریخ سیاسی هرمزگان موفق ترین مدیراجرایی استان بود که تاکنون مدیری نظیروی برای هرمزگان ازمرکز ارسال نشده است؛ در مدیریت استانی اقتصادی و استراتژیک چون هرمزگان بومی بودن یا غیربومی بودن استاندار زیاد تاثیرگذار نیست انچه که مهم است مدیریت قوی و ایستادن در برابر فشارهای اطرافیان ورانت خواریهاست که می تواند کارنامه موفقی از فرد به جا بگذارد .

آنچه که امروز هرمزگان در تکاپوی آن است ؛ بیداری و مطالبه گری است دو مفهوم ومعنایی که تاکنون فقط روی کاغذ نوشته می شد و یکسالی است برسرزبان ها آمده آری هرمزگان امروز بیدارتر از همیشه است تا بتواند حقوق از دست رفته خودرا از بستاند . حرف مردم هرمزگان با استاندار جدید این است :آقای استاندار! هرمزگان استان ثروتمند و بهره مندی است اما دشمنان دوست نما و دوستان نادان و غارتگران بیت المال ، مانع پیشرفت و توسعه همه جانبه آن شده اند . توسعه فقط به معنای ساخت وساز و برج سازی نیست انچه گویای توسعه وابادانی یک منطقه و استان است فرهنگ ، اقتصاد ، و منابع آبی و خاکی و … است که می تواند توسعه همه جانبه و نشاط اجتماعی را رقم بزند .هرمزگان امیدوارتر از همیشه منتظر حضور آقای همتی استاندار جدید است تا با اقدامات جهادی و نگاه عدالت طلبانه خود عقب ماندگیها را جبران و منابع موجود را برای بهره مندی همگان درنظر بگیرد و برای جوانان ونخبگان هرمزگانی در پستهای مدیریتی و اجرایی سهمی در نظر بگیرد.