میراث جرون
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ساعت : ۱۰:۵۷
یادداشت

((بعد از ۴۰سال اورا دیدم قلبم به یک بار قلبم از حرکت ایستاد ))

  به قلم‌عبدالحسین اسدپور امروزبعد از چهل سال در کنار قبر برادرش‌، که مادر بزرگم ...

شایسته گزینی مورد نظر مردم باشد 

  فروغ مسلم زاده // با توجه به در پیش بودن بزرگترین رویداد سایسی کشور ...

جای خالی آموزش در پیام های بازرگانی رسانه ملی !

وحید حاج سعیدی// مفهوم آموزِش، در لغت به معنای فرایند تسهیل یادگیری یا کسب ...

حل مشکل ته لنجی در هرمزگان آرزوی دیرینه

فروغ مسلم زاده // الای ملوانی یا ته‌لنجی ظرفیتی است که برای کمک به ...

((کاشت درخت اکالیپتوس در بندرلنگه به سرمایه‌گذاران پیشنهاد شود))

((کاشت درخت اکالیپتوس در بندرلنگه به سرمایه‌گذاران پیشنهاد شود))

عبدالحسین اسدپور//میراث جرون کاشت درخت اکالیپتوس در قالب طرح ملی کاشت یک میلیارد نهال ...

برای کودکان مظلوم غزه

برای کودکان مظلوم غزه

فروغ مسلم زاده // جنـود اللّٰه ‌لاتَفشَـلُوا هـم فـائزون ‌بالـشهآدة أو بـالفتـْح:" سربازان ‌خـدا ...

هوش مصنوعی تحول هزاره سوم

هوش مصنوعی تحول هزاره سوم

فروغ مسلم زاده // رشد و گسترش هوش‌ مصنوعی و حوزه‌های کاربردی آنچنان شتابان ...

لوس ترین طلای سال!

وحید حاج سعیدی// این که خلق الله یا حتی دانشمندان دایم از یک فلز ...

ژن نئاندرتال و آمار بیکاری!

وحید حاج سعیدی ما همیشه خدا فکر می کردیم دوران پارینه سنگی و عصر ...

ضرورت باز تعریف ساختار آموزش و پرورش

ضرورت باز تعریف ساختار آموزش و پرورش

وحید حاج سعیدی سخن راندن در باب اهمیت «آموزش و پرورش» و ارتباط آن ...

  • کد مطلب : 27147
  • تعداد نظرات : 0 نظر
  • تاریخ انتشار خبر : 12 نوامبر, 2017 - 21:33
  • شما اینجا هستید :یادداشت
  •   

    فروغ مسلم زاده /صیدهایی که دریا را جارو می کنند

    ورود روزانه 3میلیون مترمکعب فاضلاب صنعتی و خانگی به دریا و نوار ساحلی ، الودگی های سوختی مانند گازوییل و ترددکشتی ها و.. از یک طرف و صید بی رویه توسط صیادان محلی و کشتی های کف روب خارجی که به گفته محلی ها توسط افراد خاص به این کشتی ها اجازه صید به هر میزان که بخواهند داده شده از طرفی سنگ بنای نابودی دریا و ابزیانرا نهاده است و در آینده نه چندان دور شاید دریا هم به سرنوشت دشت میناب و فروچاله هایش تبدیل شود.

    در خبرها آمده است که طی شش ماهه اول امسال صیادان هرمزگان ۱۲۰ هزارتن صید کرده اند ؛ اگر این آمارواقعی بوده و در اغراق های مدیرانه غرق نشده باشد باید گفت فاجعه بزرگی در انتظار دریا و آبزیان کفی زی آن می باشد.

    ورود روزانه ۳میلیون مترمکعب فاضلاب صنعتی و خانگی به دریا و نوار ساحلی ، الودگی های سوختی مانند گازوییل و ترددکشتی ها و.. از یک طرف و صید بی رویه توسط صیادان محلی و کشتی های کف روب خارجی که به گفته محلی ها توسط افراد خاص به این کشتی ها اجازه صید به هر میزان که بخواهند داده شده از طرفی سنگ بنای نابودی دریا و ابزیانرا نهاده است و در آینده نه چندان دور شاید دریا هم به سرنوشت دشت میناب و فروچاله هایش تبدیل شود.

    تخریب اکوسیستم ساحلی به بهانه توسعه و گسترش شهر و ایجاد تفریحگاه در نوار ساحلی بندرعباس در دهه هشتاد نشان داد که اینگونه اقدامات غیرکارشناسی موجب تخریب وسیع زیستگاه ابزیان شده و اکوسیستم دچار تغییرات اساسی می شود بگونه ای که دیگر حالت بکر و اولیه خودرا از دست داده و پناهگاه بسیاری از مرغ های دریایی ؛ کاکایی ها  ، حواصیل و فلامینگوها که همه ساله در ایام پاییز در پی مهاجرت های زمستانه چند روزی دراین منطقه و سواحل اتراق می کردند دیگر  حضور ندارند و این امر نشان از تخریب پناهگاههای امن پرندگان مهاجر وسایر ابزیان می دهد .

    افزایش جمعیت شهر نشین و مهاجرت روستاییان و سایر هموطنان به هرمزگان برای استفاده از فرصتهای شغلی این منطقه موجب شده که طی سالهای ده ساله اخیر شاهد رشد ۴۰ درصدی جمعیت استان باشیم رشدی که به تبع نیازهای اولیه و ابتدایی اش اعم از خوراک ومسکن و شغل باید تامین شود .

    دراین میان برداشتهای بی رویه از دریا نشان می دهد که اگر وضعیت بدین روال پیش برود در سالهای نه چندان دور و خیلی نزدیک با کاهش شدید جمعیت ابزیان در خلیج فارس مواجه می شویم ؛ کمااینکه دیگر صیادان به هشدارهای شیلات و پزوهشکده اکولوژی مبنی بر ممنوعیت صید در ایام دریابست گوش نداده وبرای کسب درامد بیشتر به هر اقدام و ترفندی متوسل شده تا روزی خودرا به زور از دریا بستانند غافل از اینکه دریا نیز قدرت خود پالایی اش رااز دست داده ودیگر توان تحمیل این همه آلودگی و تخریب را ندارد.

    به گفته دکتر احسان کامرانی اکولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان ؛ ورود فاضلاب های صنعتی و خانگی به دریا مخرب و مخل محیط زیست بوده ومطابق اصل ۵ قانون اساسی باید دولت با آلوده کنندگان دریا و مخلان سلامتی شهروندان برخوردهای قانونی و شدیدی نمایند که متاسفانه با لابی های قدرتی که در استان وصنایع الوده کننده وجود دارد نشان می دهد که دستگاه های مرتبط از قدرت وجسارت لازم برای برخورد قانونی برخوردار نیستند ویا اجازه ندارند که برخوردی نمایند.

    این مقام مسئول می گوید: صید ترال با کشتی های کف رو از جمله عوامل اصلی تخریب محیط زیست دریایی و کاهش شدید گونه های دریایی بوده تا جایی که این نوع صید می تواند به ذخیرگاههای فیتوپلانکتونها و حتی صدفهای پوسته آهکی هم اسیب های جدی وارد نماید .

    درپایان امید واریم که دستگاه های متولی در راستای حفظ ذخایر ابزیان و محیط زیست دریایی هرچه سریعتر اقدام نموده وتدبیری برای حفاظت از دریا و اکوسیستم دریایی که این روزها درمعرض تخریب وآلودگی های شدید قرار گرفته است بنمایند چرا که فردا خیلی دیر است .

     

     

    برچسب ها :

    تبلیغ
    آیین بانک قرض الحسنه مهر ایران هیات گلف استان هرمزگان احمدمرادی oخبرگزاری علم و فناوری آفتاب جنوب