فروغ مسلم زاده /مهلتی که هنوز به پایان نیامده

چاپ

از شروع به‌کار همتی به‌عنوان استاندار جدید هرمزگان، وعده تغییر مدیران ناکارآمد داده شد و این وعده خوش استاندار جدید هرمزگان یک‌بار در آبان و دیگربار در آذر و اکنون هم در روزهای ابتدایی ماه بهمن داده شده مبنی بر تغییر مدیران تا دو هفته آینده.

یعنی اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و حادثه و بلایای طبیعی و غیرطبیعی رخ ندهد بعد از ایام‌الله مبارک فجر استاندار محترم هرمزگان دست به اقدامات بزرگ تغییر در دوران پسا جادری (استاندار سابق هرمزگان) خواهد زد.

مدیران بی‌انگیزه و ناکارآمد سوغات شوم بی‌تدبیری و سوءمدیریت مدیر عالی سابق استان هستند که هنوز هم ترکش‌های این بی‌تدبیری بر سر و روی هرمزگان می‌خورد.
در این سال‌ها حق زیادی از مردم و استان ضایع شد و هیچ اراده و همتی هم برای برگرداندن این حقوق از دست رفته نبود و یا اجازه داده نمی‌شد تا برای احیا حقوق هرمزگان اقدامی صورت گیرد.

مدیرانی که فرصت‌سوزان خوبی برای هرمزگان بوده و هستند و منافع شخصی و اطرافیان را به منافع عمومی استان ترجیح داده و می‌دهند.

با گذشت چهار ماه از شروع به‌کار همتی در مسند مدیریت عالی استان به‌نظر می‌رسد زمان خوبی برای شناسایی و ارزیابی عملکرد مدیران توانمند از مدیران بی‌انگیزه و فرصت‌سوز بوده و اینک زمان عمل فرا رسیده است تا بار دیگر مردم هرمزگان به وعده‌های شیرین دولتی‌ها امیدوار شوند و بدانند که سرانجام کسانی که بیت‌المال را منبعی برای ریخت‌وپاش‌های آنچنانی و بذل و بخشش‌های فراوان  چیزی جز جابه‌جایی و معرفی به اذهان عمومی نیست.

مدیرانی که با توصیه‌نامه‌های بالادستی‌ها دست به عزل و نصب‌های تشریفاتی و غیرمنصفانه زده و براساس فشارهایی که از سوی فرد یا گروه خاصی به آنها وارد شده مدیران میانی توانمند و متعهد را به بهانه‌های واهی جابه‌جا کرده و یا به پارکینگ فرستاده‌اند باید جابه‌جا شده و از پست‌هایی که سالها دراختیارشان بوده خداحافظی کنند و سکان مدیریت را به افراد جوان، تازه نفس و با انگیزه و متعهد بسپارند چرا که اگر غیر از این بشود اجحافی بزرگ در حق مردم هرمزگان صورت گرفته است.

هرمزگان استان دریایی و پردرآمدی است که نرخ بیکاری آن ۳۰درصد و صنایع غرب بندرعباس عمدتا مملو از نیروهای غیربومی و ناکارآمدی هستند که فقط برای چندصباحی کسب درآمد به این استان آمده تا ثروتی بیاندوزند و سرانجام به زادگاه خود بازگردند.

با نگاهی به آمارهای مخدوش و غیرواقعی در جشنواره شهیدرجایی می‌بینیم بسیاری از دستگاه‌ها که با یک ارزیابی عمومی و چشمی هم حتی در جلب رضایت ارباب‌رجوع موفق نبوده‌اند هرساله برتر شناخته شده و لوح دریافت کرده‌اند و ده‌ها مورد دیگر که در حوصله این بحث نمی‌گنجد.

پروژه‌هایی که در هفته دولت و دهه فجر هر ساله به‌صورت نمادین و تکراری و چندباره افتتاح می‌شوند، نشان می‌دهند که دیگر عزم و اراده‌ای برای عمران و توسعه هرمزگان وجود ندارد و مدیران دستگاه‌ها باری به هر جهت روزگار می‌گذرانند و شاید در انتظار تغییرات گسترده استاندار هرمزگان هستند.

اما ناگفته نماند در این میان مدیران توانمند، متعهد و دلسوزی هم هستند که شبانه روز در حال کار و تلاش برای پیشبرد اهداف مجموعه و منافع استان بوده و با سفرهای استانی به نقاط دورافتاده و صعب‌العبور استان سعی در شناسایی نقاط ضعف و کاستی دارند که باید به این دلسوزان نظام و استان خداقوت گفت.

در پایان از استاندار هرمزگان می‌خواهیم هرچه زودتر این تغییرات را شروع کنند تا نشاط و امید به هرمزگان بازگردد.

یادداشت: فروغ مسلم‌زاده