فروغ مسلم زاده /هنرمندان را در زمان حیات‌شان دریابیم

چاپ

جامعه خشک و بی‌روح ما قطعا با حضور هنرمندان و ارائه هنر‌های زیبای‌شان در زمینه‌های مختلف اعم از موسیقی، نقاشی، فیلم، تئاتر و… روح و جلا یافته و موجب تلطیف روحیه و شادابی اجتماعی شهروندان می‌شود.

هنر ذاتی است و هنرمند ذاتا” اهل هنر، روحیه حساس و شکننده‌ای است که باید در طول سالهای فعالیت‌ش مورد توجه جامعه قرار گرفته و در سالهای بازنشستگی و بیماری هم مورد توجه متولیان فرهنگ و هنر ، مردم شهر و دیارشان قرار بگیرد. متاسفانه در کشور ما برای مشاهیر و هنرمندان بعد از مرگشان، تندیس و مقبره‌ای ساخته و نکوداشت، سالگرد و … برگزار می‌کنند و در زمان حیات‌شان، از این عزیزان که روزگاری موجبات شادی و نشاط جامعه را فراهم کردهاند کمتر یادی و نامی برده میشود.
در استان ما هنرمندان زیادی در زمینههای مختلف هنری در حال فعالیت بوده و عده زیادی هم به علت بیماری و مشکلات اقتصادی و … کناره گرفته و خانهنشین شدهاند. تعدادی هم دیگر در میان ما نیستند تا شاهد کمتوجهیها باشند؛ اما آنچه که وظیفه ما بهعنوان یک شهروند، همشهری و یا مسئول است که در زمان حیات به‌سراغ این عزیزان رفته و جویای حال‌شان شویم، از این عزیزان دل‌جویی کرده و اگر کاری از دست‌مان بر می‌آید برای تسلای دل دردمندشان انجام دهیم.بسیاری از این هنرمندان پیشکسوت فاقد بیمه درمانی بوده و به‌علت هزینه‌های بالای درمان از پیگیری روند درمانی خود عاجزند و بسیاری هم برای ارائه کارهای هنری‌شان نیازمند اندکی تسهیلات مادی بوده تا بتوانند در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های شرکت کرده و به ارائه و معرفی آثار بومی، اصیل و جذاب‌شان بپردازند .
بسیاری از زنان هنرمند استان در روستاهای دورافتاده استان از کمترین دستمزد و توجهی برخوردار بوده و اگر اندکی توجه و دقت‌نظر شود و محصولات تولیدی آنان به قیمت‌های مناسب خریداری شده، چرخ روزگارشان می‌چرخد و راضی به رضای خداوند هستند.
بسیاری از هنرهای قدیمی و اصیل هرمزگان این روزها در گذر سنت از مدرنتیه در حال نابودی و اضمحلال‌ند و نیازمند احیا و تنفس مصنوعی برای سرپا ایستادن و رونقی دوباره هستند .یادمان باشد این هنر است که می‌تواند پیشینه فرهنگی و ملی یک قوم و کشور را ایجاد کند، با سهل‌انگاری ها و بی‌توجهی‌ها کاری نکنیم که با دست خود هنر، پیشینه، هویت فرهنگی و اصیل خود را دفن کنیم.
این روزها شاهد پرواز روح سرگردان هنرمندان قدیمی و با پیشینه هنر ذاتی هستیم؛ عزیزانی که روزگاری در میان ما زندگی کرده و با ارائه هنرشان موجی از شادی و انرژی مثبت را در میان جامعه پراکنده‌اند . این روزهای پایانی عمرشان نیازمند توجه، احترام و به‌یادآوردن آنان حتی با یک پیام و تلفن هستند . بیاییم این سرمایه‌های ماندگار و باارزش‌مان را در زمان حیات‌شان ارج نهیم و پاس بداریم و با بی‌توجهی و کم‌مهری مایه دلسردی و سرخوردگی هنرمندان جوان وبا استعداد استان و شهرمان را فراهم نکنیم.
انتهای پیام / فروغ مسلم زاده