میراث جرون
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ساعت : ۰۸:۳۷
یادداشت

((بعد از ۴۰سال اورا دیدم قلبم به یک بار قلبم از حرکت ایستاد ))

  به قلم‌عبدالحسین اسدپور امروزبعد از چهل سال در کنار قبر برادرش‌، که مادر بزرگم ...

شایسته گزینی مورد نظر مردم باشد 

  فروغ مسلم زاده // با توجه به در پیش بودن بزرگترین رویداد سایسی کشور ...

جای خالی آموزش در پیام های بازرگانی رسانه ملی !

وحید حاج سعیدی// مفهوم آموزِش، در لغت به معنای فرایند تسهیل یادگیری یا کسب ...

حل مشکل ته لنجی در هرمزگان آرزوی دیرینه

فروغ مسلم زاده // الای ملوانی یا ته‌لنجی ظرفیتی است که برای کمک به ...

((کاشت درخت اکالیپتوس در بندرلنگه به سرمایه‌گذاران پیشنهاد شود))

((کاشت درخت اکالیپتوس در بندرلنگه به سرمایه‌گذاران پیشنهاد شود))

عبدالحسین اسدپور//میراث جرون کاشت درخت اکالیپتوس در قالب طرح ملی کاشت یک میلیارد نهال ...

برای کودکان مظلوم غزه

برای کودکان مظلوم غزه

فروغ مسلم زاده // جنـود اللّٰه ‌لاتَفشَـلُوا هـم فـائزون ‌بالـشهآدة أو بـالفتـْح:" سربازان ‌خـدا ...

هوش مصنوعی تحول هزاره سوم

هوش مصنوعی تحول هزاره سوم

فروغ مسلم زاده // رشد و گسترش هوش‌ مصنوعی و حوزه‌های کاربردی آنچنان شتابان ...

لوس ترین طلای سال!

وحید حاج سعیدی// این که خلق الله یا حتی دانشمندان دایم از یک فلز ...

ژن نئاندرتال و آمار بیکاری!

وحید حاج سعیدی ما همیشه خدا فکر می کردیم دوران پارینه سنگی و عصر ...

ضرورت باز تعریف ساختار آموزش و پرورش

ضرورت باز تعریف ساختار آموزش و پرورش

وحید حاج سعیدی سخن راندن در باب اهمیت «آموزش و پرورش» و ارتباط آن ...

  • کد مطلب : 27309
  • تعداد نظرات : 0 نظر
  • تاریخ انتشار خبر : 15 نوامبر, 2017 - 11:27
  • شما اینجا هستید :اخبار مشروح > گزارش > یادداشت
  •   

    فوزیه زمردی/درختانی که بهانه هرس سربریده می شوند

    حفظ و حراست از محیط زیست و منابع طبیعی وبه تبع آن درختان و گلها ورودها و دریا ضروری ترین اصل در زندگی بشری است چرا تاریخ نشان می دهد هرجا که اب باشد آبادانی و توسعه هم هست و نگاره های تاریخی نشان می دهد که تمدن بین النهرین جایی تشکیل گرفت که اب و نهرها وجود داشتند و به همین نام هم معروف شد .

    در هر فرهنگ و جامعه ای درخت نمونه بارز طراوت وسرسبزی و شادابی محیط و رهگذران است . محیط زیست انقدر از اهمیت و جایگاه زیادی در فرهنگ و پیشینه و هویت ما برخوردار است که بزرگان و حتی ائمه هم به حفظ ومراقبت از طبیعت و درختان و جانوران توصیه های اکیدی نموده اند .

    حفظ و حراست از محیط زیست و منابع طبیعی وبه تبع آن درختان و گلها ورودها و دریا ضروری ترین اصل در زندگی بشری است چرا تاریخ نشان می دهد هرجا که اب باشد آبادانی و توسعه هم هست و نگاره های تاریخی نشان می دهد که تمدن بین النهرین جایی تشکیل گرفت که اب و نهرها وجود داشتند و به همین نام هم معروف شد .

    پس بدون اب زندگی و حیات و طبیعت معنا و مفهومی نخواهد داشت و زندگی بی هویت است  پس حفظ و حراست ا زدرختان و ابها و خاک یکی از اصول مهم و قابل توجه هر شهروند مسئول و وظیفه شناسی است که باید برای رسیدن به نقطه هدف و ایده ال تلاش های بسیاری کرد و شاید از خیلی از چیزهایی که مورد علاقه ودلخواه مان است بگذریم تا بتوانیم در این رسالت اخیر ملی مذهبی و اخلاقی پیروز شویم .

    فرهنگ ما اینگونه است که به کاشت درخت و نهال تاکید زیادی شده و قرارگرفتن کشورمان در اقلیم خشک و به دنبال سالها خشکسالی و بی بارانی بسیاری از قناتها ، رودها و چاهها خشکیده شده و از بین رفته اند ، برداشتهای غیر اصولی و بی رویه هم مزید بر علت شده و فروچاله هایی در گوشه و کنار کشور و حتی استان ما هم بوجود آمده که تهدید کننده جدی محیط زیست و حیات انسانی و جانوری در اینده پیش رو است .

    قطع درختان و اتش زدن و نابودی فضاهای سبز و باغات قدیمی به بهانه ساخت وساز و ویلاسازی هم یکی دیگر از بلایایی است که این روزها حرص و طعم بیش از حد عده ای سودجو تیشه به ریشه طبیعت زده و دستگاههای مسئول هم سکوت سنگینی را در پیش گرفته اند .

    اما در شهرها وضع به گونه دیگری است ؛ هرجا که درخت وباغ و بوستانی است مالکان و صاحبان زمینها و خانه های فرسوده که قصد تخریب و ساخت وساز برج های بلندمرتبه را دارند بلافاصله بدون نگرانی از جریمه و غصب مدیران شهری دست به قطع این درختان زده وبه بهانه سد معبر خودرا  از شر این درختان اسوده می کنند غافل ازاینکه این درخت نشانه مهر طبیعت و مهربانی زمین است .

    در بندرعباس باتوجه به گرما وشرجی هوا در نه ماه از سال و خشکسالی های دو دهه وبحران آب ، این روزها شاهد خشکیده شدن بسیاری از درختان و بوستانها در پارک های اصلی شهر و حتی محله ای هستیم. مدیران شهری از نبود اب و عدم ابیاری فضاهای سبز با اب شرب می گویند و دستگاههای دیگر هم بهانه های دیگری می آورند و همه دست به دست هم می دهند تا اندک درختی هم که مانده و ارمغان دهه های ۶۰-۵۰است به دلیل خشکی و عدم ابیاری از بین می رود و نابود می شود.

    چندسال پیش طرحی در بلوار های شهر ی اجرا شد کاشت متحدالشکل گونه کنوکارپوس برای زیبایی و سرسبزی بلوارها ومعابر شهری که کاری بسیار زیبا و قابل تقدیربود ازاین طرح فقط درختان بلوار پاسداران همچنان سرسبز و یکدست هرس و نگهداری شده و می شوند اما درسایر مناطق شاهد ازابین رفتن این درختان که با هزینه های زیادی هم کاشته و نگهداری شده اند هستیم از جمله بلوار ساحلی پشت صداوسیما ، بلوار هرمز واقع در سورو و حتی بلوار امام خمینی و گلشهر که به نوعی ورودی و چشم انداز اصلی شهر می باشد.

    اما در اقدامی دیگر عده ای تحت عنوان هرس و شاخه چینی به جان این درختان می افتند و انچنان بلایی بسر فضای سبز می آورند که چشمتان روز بد نبیند نمونه اش را در عکسها مشاهده می کنید ماموران زحمت کش شهرداری برای هرس درختان در بلوار هر مز دست به چنین ابتکار عمل و سلیقه ای زنده اند و مثلا درختان را هرس کرده اند تا برزیبایی شهری و منظر خیابان بیافزایند . این هرس کردن در غیاب کارشناسان فضای سبز ویا مهندسان منظر و سیمای شهری بوده و کارگران هم با انطور که دلشان می خواسته به جان درختان افتاده اند واین بلا را برسر درختان بیچاره آورده اند تا مبادا دیگر هوس رشد و تکثیر برسرشان بزند.

    امیدواریم ازاین پس با نظارت کارشناسان شهری در امور باغبانی و زیباسازی شهر شاهد تحولات چشمگیر و اساسی و ریشه ای باشیم.

    برچسب ها :

    تبلیغ
    آیین بانک قرض الحسنه مهر ایران هیات گلف استان هرمزگان احمدمرادی oخبرگزاری علم و فناوری آفتاب جنوب