میراث جرون
امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ساعت : ۱۱:۵۱
یادداشت

((بعد از ۴۰سال اورا دیدم قلبم به یک بار قلبم از حرکت ایستاد ))

  به قلم‌عبدالحسین اسدپور امروزبعد از چهل سال در کنار قبر برادرش‌، که مادر بزرگم ...

شایسته گزینی مورد نظر مردم باشد 

  فروغ مسلم زاده // با توجه به در پیش بودن بزرگترین رویداد سایسی کشور ...

جای خالی آموزش در پیام های بازرگانی رسانه ملی !

وحید حاج سعیدی// مفهوم آموزِش، در لغت به معنای فرایند تسهیل یادگیری یا کسب ...

حل مشکل ته لنجی در هرمزگان آرزوی دیرینه

فروغ مسلم زاده // الای ملوانی یا ته‌لنجی ظرفیتی است که برای کمک به ...

((کاشت درخت اکالیپتوس در بندرلنگه به سرمایه‌گذاران پیشنهاد شود))

((کاشت درخت اکالیپتوس در بندرلنگه به سرمایه‌گذاران پیشنهاد شود))

عبدالحسین اسدپور//میراث جرون کاشت درخت اکالیپتوس در قالب طرح ملی کاشت یک میلیارد نهال ...

برای کودکان مظلوم غزه

برای کودکان مظلوم غزه

فروغ مسلم زاده // جنـود اللّٰه ‌لاتَفشَـلُوا هـم فـائزون ‌بالـشهآدة أو بـالفتـْح:" سربازان ‌خـدا ...

هوش مصنوعی تحول هزاره سوم

هوش مصنوعی تحول هزاره سوم

فروغ مسلم زاده // رشد و گسترش هوش‌ مصنوعی و حوزه‌های کاربردی آنچنان شتابان ...

لوس ترین طلای سال!

وحید حاج سعیدی// این که خلق الله یا حتی دانشمندان دایم از یک فلز ...

ژن نئاندرتال و آمار بیکاری!

وحید حاج سعیدی ما همیشه خدا فکر می کردیم دوران پارینه سنگی و عصر ...

ضرورت باز تعریف ساختار آموزش و پرورش

ضرورت باز تعریف ساختار آموزش و پرورش

وحید حاج سعیدی سخن راندن در باب اهمیت «آموزش و پرورش» و ارتباط آن ...

  • کد مطلب : 28789
  • تعداد نظرات : 0 نظر
  • تاریخ انتشار خبر : 25 دسامبر, 2017 - 08:32
  • شما اینجا هستید :اخبار مشروح > گزارش
  •   

    قلعه ۷۰۰ ساله شهر فین درحال فرو ریختن است

    قلعه فین یکی از مهم ترین آثار تاریخی در استان هرمزگان است که متاسفانه بحش زیادی از این قلعه ویران شده و تنها قسمت هایی از برج ها و فضاهای معماری آن باقی مانده و احتمال ریزش بخش های بزرگی از آن وجود دارد.

    شناسنامه هر کشوری آثار باستانی و میراث فرهنگی آن است که قدمت تاریخچه و تمدن هر سرزمینی را تعیین می کند پس حفاظت و حراست از آن امری واجب است و نسل جدید نیز همچون گذشتگان باید از این میراث اجدادی صیانت کنند.

    کشور ما ایران نیز در رده های نخست دارنده آثار باستانی و ابنیه های تاریخی و فرهنگی در جهان است و دارای قدیمی ترین فرهنگ و تمدن جهان و ما نیز چون کشورهای دیگر جهان وظیفه حفظ از این میراث پدری را داریم.

    آثار باستانی دارای ارزش و اهمیت فراوانی هستند مردم با دیدن آنها به همبستگی ارزش های انسانی پی می برند و آثار باستانی را میراثی عمومی می دانند و هر تکه ای از ایران دارای ارزش تاریخی  و تمدنی چند هزارساله است و برای حفظ و نگهداری آن باید تلاش بسیار کرد.

    قلعه شهر یکی از پتانسیل های گردشگری هرمزگان

    قلعه شهر فین یکی از آثار باستانی استان هرمزگان در فاصله ۱۰۰ کیلومتری مرکز استان واقع شده که یکی از نقاط گردشگری و دیدنی هرمزگان محسوب می شود که بر روی تپه ای بلندی قرار گرفته است.

    سابقه قلعه این شهر از روی سفال‌هایی که  به دست آمده می توان فهمید که به قرون میانه اسلامی و به گفته کارشناسان به ۷۰۰ سال گذشته برمی گردد و این قعله در زمان ساخت جنبه نظامی داشته‌ که در حال حاضر به شماره ۷۲۷۰ به ثبت آثار ملی ایران رسیده‌ اما متاسفانه این قلعه در زلزله سال ۸۶ خسارت زیادی به آن وارد شده است.

    قلعه فین بر روی تخته سنگ عریضی و مشرف به راه های ارتباطی منطقه واقع شده و تپه طبیعی آن فضای وسیعی را در بر گرفته که عرض آن ۱۸۰ متر و طول آن ۲۹۰ متر است.

    مصالح به کار رفته در فضای قلعه در بخش تحتانی دیوار ها و برج ها سنگ های پراکنده و ملات ساروج و در بخش های بالایی خشت های مربع شکل به ابعاد ۵* ۲۰*۲۰ سانتیمتر هستند.

    در گوشه شمال شرقی برج ملدوری قرار گرفته که بخش بسیاری از آن تخریب شده و تنها دیواری به طول بیش از ۴۰ متر از آن باقی مانده و همچنین ارتفاع در بخش باقیمانده این دیوار ۷۰/۲ متر و در داخل این دیوار تیر کش های عمودی و پنجره هایی با اطاق جناغی تعبیه شده است.

    در ضلع غربی برج مدور دیگری مشاهده می شود که بیش از ۸۰ متر قطر دارد و در فضای درونی آن هم اکنون ۲ طبقه دیده که ارتفاع مجموعه دو طبقه حدود ۷ متر و سطح طبقه دوم در ارتفاع ۵۰/۴ متری قرار دارد و درون این برج نیز طاقچه ها و تیر کش هایی وجود دارد.

    سفال های بسیار کم و نامنظم بر دامنه های این قلعه نشان می دهد که احداث بنای نخست آن در زمان دوره تیموری و ایلخانی است اما بنای یاد شده تا دهه های اخیر نیز مورد استفاده خوانین منطقه قرار گرفته که همچنین در حاشیه قلعه و بر روی دامنه تند آن الحاقاتی از سده اخیر با اسکلت فلزی و آجر و سیمان و کاشی دیده می شود که در دوره های بعد به فضای قلعه افزوده شده است.

    قلعه فین وضعیت بسیار نامطلوبی دارد

    قلعه فین در مقایسه با زمین های اطراف حدود ۶ متر ارتفاع دارد که متاسفانه این قلعه به دلیل بی توجهی مسئولان به آثار تاریخی کاملا ویران شده و تنها بخش هایی از برج ها و فضاهای معماری آن باقی است این در حالی است که اجزای باقی مانده قلعه فین وضعیت بسیار نامطلوبی دارد و احتمال ریزش بخش های بزرگی از آن هر لحظه وجود دارد .

    مرمت قلعه فین بندرعباس آغاز شده است

    اشکان مختاری، معاون میراث‌ فرهنگی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده اظهار کرد: مرمت قلعه فین بندرعباس آغاز شده و استحکام‌ بخشی از برج ، پی‌گردی ،خانه‌سازی جداره‌ها و حصار قلعه درحال انجام است.

    معاون میراث‌فرهنگی هرمزگان افزود: قدمت قلعه فین را از روی سفال‌های به‌دست‌آمده می‌توان به قرون میانه اسلامی نسبت داد و به‌احتمال فراوان قلعه مذکور در زمان ساخت جنبه نظامی داشته ‌است.

    مختاری با بیان اینکه اعتبار مرمت این قلعه بالغ بر یک‌میلیارد ریال است، تصریح کرد: در این دوره عملیات باستان‌شناسی و مرمت هر دو هم‌زمان انجام می‌شوند.

    وی خاطر نشان کرد: قلعه فین به‌شماره ۷۲۷۰ در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده است.

    برچسب ها :

    تبلیغ
    آیین بانک قرض الحسنه مهر ایران هیات گلف استان هرمزگان احمدمرادی oخبرگزاری علم و فناوری آفتاب جنوب