كاظم گلخني/کشتی سازی هنوز همان کشتی نسازی است

چاپ

خبر از طریق محمود آرامی معاونت سازمان بنادر و کشتیرانی ابلاغ شده بود و دارندگان لنج ها و شناورها می توانستند با دریافت این وام، شناورهای خود تعمیر و نوسازی نمایند.

چندی پیش صاحب یکی از شناورهای باری ساکن بندرعباس در گفتگو با خبرنگار ندای هرمزگان با تعجب از رقم بسیار بالای این وام تسهیلاتی آن را سنگ بزرگ نشانه نزدن تعبیر کرد و افزود: قیمت یک لندی گراد نو حدود هشتصد میلیون تومان است و همین تعجب ما را برانگیخت ، بعد که پرس و جو کردیم گفتند این وام فقط به کسانی تعلق می گیرد که بدهی بانکی نداشته ، وام نگرفته باشند و مشغول پرداخت اقساط نباشند که با این وضعیت کار دریا بنظرتان این وام به کدام مالک شناور تعلق می گیرد؟
وی گفت : اغلب مالکان شناور بدهکار بانک هستند به همین خاطر احتمالا خیلی ها نمیتوانند از این وام استفاده کنند.

وی سپس با اشاره به ساحل بندرعباس بیان داشت: خیلی از مردم هنگام غروب با دیدن نور شناورها که در ساحل لنگر انداخته اند احساس خوبی پیدا می کنند، اما آن روی سکه قصه بیکاری شناورهاست، وقتی کار نباشد شناور در ساحل توقف می کند وگرنه دلیلی ندارد این همه لنج ، یدک کش ، بارچ و لندی گراد در ساحل شهر توقف کنند.

این مالک شناور بندرعباسی در ادامه با انتقاد از شرکت های خصوصی حوزه کشتی سازی ، افزود: تعمیرات شناورها توسط شرکت های حوزه کشتی سازی روند کندی دارد، درست است که هزینه تعمیرات نسبت به بنادر کشور همسایه ارزان تر هست اما تعمیرات به کندی پیش می رود ، مثلا تعمیر یک شناور در کشتی سازی اگر یکماه طول بکشد در دوبی همین تعمیرات ده روزه تمام میشود، وقتی شناور یکماه برای تعمیر در حوضچه توقف کند ، هم باید هزینه هنگفت پارکینگ شناور را بدهد هم اینکه ۲۰ روز نمی تواند کار کند، برای همین شناورها برای تعمیر راهی امارات می شوند

نکته جالب اینجاست که روابط عمومی اداره بنادر و کشتیرانی استان از موضوع وام ۸۰۰ میلیونی اطلاع دقیقی نداشت و عنوان کردند که این تسهیلات از طریق سازمان بنادر و کشتیرانی کشور پرداخت میشود.
روابط افزود:
در بندرعباس کسی در مورد وام نوسازی یا خرید و یا تولید شناورها تصمیم گیر نیست، تصمیمات اصلی را کمیته وجوه اداره شده میگیرد که متشکل از معاونین سازمان بنادر و چند مدیرکل ستادی است. ‌
در ادامه
این مالک لندی گراد که نخواست نامش فاش شود، بورکراسی را عامل عملکرد ضعیف خدماتی و تعمیراتی شرکت های تعمیراتی کشتی سازی دانست و افزود:اگرچه امروز صنایع کشتی سازی دیگر دولتی نیست و به شرکت های خصوصی واگذار شده اما یادگار شرکت های دولتی یعنی کم کاری، بی برنامگی و بورکراسی مثل یک میراث از گذشته به این شرکت های خصوصی منتقل شده است و این ضعف و همچنین تحریم ها باعث بروز چنین وضعی شده است.

وی افزود: زمانی که جناب نعیم آبادی با جمله معروف کشتی نسازی این تشکیلات را زیر سوال برد، مدتی به تکاپو افتادند، کاش انتقادات امام جمعه بندرعباس ادامه پیدا می کرد، نمی دانم چرا سکوت کردند، اما انتقادات وی برای مدتی به اوضاع سروسامانی داده بود.

این صاحب لندی گراد با انتقاد از رسانه های استان بیان داشت : انگاری خبرنگاران هرمزگانی با حوزه دریا غربیه اند، چرا به این حوزه معیشتی مردم ورود نمی کنید، الان شرایط به حدی شده که صاحب لنج و شناور به خاطر بی پولی تعمیرات را بصورت غیر قانونی در ساحل شهر انجام می دهد، شناور وارد ساحل می شود و تعمیرکار در فاصله جذر و مد بسرعت تعمیرات را انجام می دهد، خوب این کار غلط که مدام صورت می گیرد باعث تخریب محیط زیست ساحل شده ، بخاطر بی پولی مالکان شناور است، بخاطر هزینه گران توقف در حوضچه های تعمیراتی کشتی سازی و طولانی شدن تعمیرات است.
متاسفانه بیشتر قطعات یدکی شناورها قلابی شده، نمایندگی شرکت های بزرگ تولید کننده قطعه در بندرعباس که بندر اول مملکت است نمایندگی ندارد و ما باید برای خرید قطعه اصلی جلوی اماراتی ها گردن خم کنیم، لطفا مشکلات این حوزه مهم را بازتاب دهید، فراموش نکنید که معیشت بسیاری از مردم استان بسته به وضعیت تجارت و اقتصاد دریا است.