در خبرها آمده بود ۱۳ خودرو لوکس و با قیمتهای میلیاردی که به صوت قاچاق وارد کشور شده اند اوراق و له می شوند. این خبر جای بسی تاسف دارد از اینکه هنوز سازوکارهایی برای مبارزه با قاچاق و ورود بی رویه خودروهای لوکس تعریف نشده است و از طرفی بابت هر کدام از این خودروها چه مقدار ارز از کشور خارج شده است و بعداز ورود این خودروها به کشور بنا به دلایلی اقدام به اوراق سازی این خودرو یا به عبارتی اتش زدن سرمایه و ارز مملکت می شود.
خودروهایی که بنابه گفته کارشناسان امر ارزش مجموع آنها حدود ۱۴ میلیارد تومان است که از طریق مجاری غیرقانونی ومرزهای غیررسمی کشور وارد شده و بنابه گفته سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای اولین بار در کشور این خودروهای قاچاق امحا و اوراق شده و پس ازاین هم قرار نیست هیچگونه کالای قاچاقی در سطح بازارهای کشور توزیع و به فروش برسد. البته این گفته در جای خود بسیار خوب است بشرطی که سازوکارهای مناسب و قانونی به خوبی تعریف شده باشد و تکلیف همه در برخورد و خرید با انواع کالاهای قاچاق روشن باشد نه اینکه سیاست یک بام ودو هوا اجرا شود و عده ای متضرر و خسارت دیده و عده ای هم منتفع و بهره بردار باشند.
اگر درابتدای امر مجراهای ورودی این خودروها به کشور سد می شد و با اجرای درست و بموقع قانون و برخوردهای قانونی با واردکنندگان جلو ورود این موارد گرفته می شود نیازی به اوراق سازی نبود و هیچ واردکننده ای به خود اجازه نمی داد چنین خودروهای گران قیمت و لوکسی را وارد کشور نماید.
قوانین گمرکی هنوز به درستی اجرا نمی شود یا بازرگانان؛ تجار و واردکنندگان به هر دلیل نمی خواهند این قوانین جاری ورسمی کشور را بپذیرند بنابراین نتیجه این می شود که دریک روز شاهد اوراق سازی ۱۳خودرو لوکس وگرانقیمت در کشور هستیم.
امیدواریم مسئولان مبارزه با قاچاق کالا و مدیران گمرکات کشور نسبت به ورود انواع کالاها خصوصا کالاهای غیرضروری و لوکس همچون خودرو و…. دقت نظر بالاییی داشته و با متخلفان در مبدا برخوردهای شدید و قانونی را انجام دهند تا بعداز اجرای فرایند های طولانی و هزینه بر شاهد سوخت شدن ارز مملکت و بودجه های بیت المال حداقل دراین بخش مهم و تاثیرگذار براقتصاد کشور نباشیم.
فروغ مسلم زاده