میراث جرون
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ساعت : ۱۰:۰۵
یادداشت

ضرورت ذخیره سازی باران در سدها

فروغ مسلم زاده // فعالیت مناسب سامانه بارشی در هفته جاری و برنامه‌ریزی‌های انجام ...

سیلی جوانمردی بر گونه نامردان

فروغ مسلم زاده // میراث جرون حمله دو شب پیش ایران این پیام را ...

چه زمانی شبکه های اجتماعی رفع فیلتر می شوند!؟

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس درباره زمان رفع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، بیان می‌کند ...

زیرساختهای گردشگری در هرمزگان نیازمتد توجه

مریم آقاجانی // توسعه زیرساخت‌های گردشگری جزایر هرمزگان به‌ویژه در بخش آب و برق ...

سواد رسانه‌ای چگونه می‌تواند در مواقع بحران به داد جامعه برسد

فروغ مسلم زاده // مردم در فضای مجازی رفتارهای هیجان‌آمیزی از خود بروز می‌دهند ...

جهش تولید با مشارکت مردم

فروغ مسلم زاده// رهبر معظم انقلاب در نام گذاری امسال، دو بعد جهش اقتصادی ...

((افزایش افسار گسیخته نرخ ارز تا کجا،مردم درمانده این همه بدبختی ))

عبدالحسین اسدپور/// ، این روز ها قیمت ها بطور سرسام اوری بالا می رود ...

((روز قدس فریاد عشق ))

به قلم عبدالحسین اسدپور /// ۱۷ فروردین برابر با ۲۵ رمضان ۱۴۴۵ ، روز ...

((بعد از ۴۰سال اورا دیدم قلبم به یک بار قلبم از حرکت ایستاد ))

  به قلم‌عبدالحسین اسدپور امروزبعد از چهل سال در کنار قبر برادرش‌، که مادر بزرگم ...

شایسته گزینی مورد نظر مردم باشد 

  فروغ مسلم زاده // با توجه به در پیش بودن بزرگترین رویداد سایسی کشور ...

  • کد مطلب : 12748
  • تعداد نظرات : 0 نظر
  • تاریخ انتشار خبر : 25 فوریه, 2017 - 09:15
  • شما اینجا هستید :یادداشت
  •   

    متولی تبلیغات محیطی کیست ؟داربستهای تبلیغاتی بی ضابطه و دردرسرهای آن

     مسئولین محترم لطفا در نصب این داربستهای تبلیغاتی بی ضابطه ، دقت بیشتری نمایید و کمیت را فدای چهره زیبای شهرمان نکنیم .

    داربستهاي بي ضابطه اي در جاي جاي شهرمان بندرعباس خودنمايي مي كند که چهره زيباي شهر را دستخوش ناملايمات نازيبا كرده است و این خطه ی جنوبی از کشور را به چهره ای سراسر تبلیغاتی مبدل کرده است .
    اگرچه استان هرمزگان به مركزيت شهر بندرعباس به عنوان پايتخت اقتصادي كشور نام گرفته است منتها در اين بهبه زماني پايان سال و شروع تعطيلات نوروز داربستهاي بي ضابطه اي كه پايه هاي تبليغات شهري را يدك مي كشند به وضوح خود را در ازدحام جمعيتي و فضاي شلوغ شهر نشان مي دهند.
    تبليغات بيلبوردهاي ثابت و پلهاي هوايي به وفور در بندرعباس ديده مي شود و با وجود اينكه اين نوع تبليغات جاي ثابتي براي آن تعبيه شده است باز هم پايه هاي ثابت و داربستهاي بي و نام و نشان ديگر در شهر ديده مي شود و شهروند مخاطب را دچار اختلالات تصويري و شلوغی تصویر در فضای شهر نيز مي كند. افرد به اين نوع تبليغات در جاي ثابت عادت كردند و ناغافل در حين رانندگي متوجه تبليغاتي جديد در جاهاي مختلف مي شوند كه از يك سو موجب تصادفات عديده در شهر مي شود و از سوي ديگر براي عابر پياده در معبرهایي پياده رو اختلال ايجاد مي كند .
    در حال حاضر بیلبوردهای تبلیغاتی تبدیل به حاکمان جامعه شده اند و در برخی از اوقات به ما تهاجم می کنند بدون اینکه عکس العملی از ما ببینند .اگر بعد اقتصادی آنها را در نظر نگیریم می توانیم از آنها به عنوان یک مزاحم ناخواسته یاد کنیم که نمونه بارز این موضوع یک تابلوی آسیب دیده است که سالها در یک نقطه بدون مرمت باقی می ماند .
    در تبصره ۱ و ۲ ضوابط و مقررات تبلیغات محیطی ( اصلاح مصوبات عوارض تابلوها و فضاهای تبلیغاتی ) ماده ۱۴ آمده است که نصب هرگونه تابلو عمود بر ساختمان و معبر عمومی ، بر روی درختان و عناصر طبیعی، جوی و کانال آب و همچنین دیوار نویسی ممنوع است ولی با این وجود این غولهای رسانه ای بی ضابطه در معابر مختلف چون معبرهای پیاده رو ، تقاطع های دور برگردان ، فضاهای تفریحی ، نوار ساحلی و … به وفور دیده می شود . بیلبوردهای با نام و نشان و مجوز گرفته از شهرداری بندرعباس نیز با ظرفیت شهر بندرعباس همخوانی کامل دارد و این تابلوها و داربستهای نصف و نیمه ایی که تبلیغات و بنرهای مختلف را یدک می کشند چیست ؟
    آیا ظرفیت تبلیغاتی شهر بندرعباس اشباع نشده است ؟
    در یک خیابان ساده دیده می شود علاوه بر بیلبوردهای ثابت ، داربستهای تبلیغاتی دیگر نیز سربه فلک کشیده اند و چهره زیبای بندرعباس در محاصره این داربستهای تبلیغاتی در حال انفجار می باشد و گاها این داربستها و تابلوهای جدید در کنار بیلبوردهای دیگری که از سوی شهرداری به کانون های تبلیغاتی دیگر واگذار شده است ، نصب می شود و در دیده شدن تابلوهای دیگر اختلال ایجاد می کند و این مفهوم را به مخاطب می رساند که که این تبلیغات بی ضابطه تبلیغات دیگر را نفی می کند و تبلیغات جدید گوی سبقت را از تبلیغات ثانویه در شهر ربوده است .
    با توجه به نزدیکی تعطیلات نوروز قاعدتا این اشباع تبلیغاتی در شهر بیداد می کند و اگر مسئولین محترم فکری به حال این داربستهای متعددی که بی ضابطه در هر نقطه از شهر نصب می شود نکنند ، بندرعباس در آغاز سال جدید ، عنوان شهری شلوغ و فاقد زیبایی را یدک می کشد .
    به شعور مخاطب احترام بگذاریم
    رسانه ابزاری است که پیام را به مخاطب می‌رساند و بدون در نظر گرفتن مخاطب ، پیام‌رسانی غیر‌ممکن است، از طرفی رسانه انواع مختلفی مانند مطبوعات، رسانه‌های دیداری و شنیداری و رسانه‌های محیطی دارد و رسانه محیطی شامل بیلبوردها، استندها، بنرها و… است و در این میان موضوع مهمی که وجود دارد این است که همه اینها برای جلب توجه مخاطبان به کار گرفته می‌شود و چون مخاطبان مصرف‌کنندگان و خریداران کالا و خدمات هستند، بدون وجود آنها رسانه مفهومی ندارد و بایستی به شعور و نیازهای مخاطبان نیز توجه کامل داشت .
    تابلوهای حجیم درصد قابل توجهی از تابلوهای تبلیغاتی شهرمان را پوشش می‌دهند که این تابلوها کاملا ناکارآمد هستند، زیرا تبلیغات باید در ذهن ماندگار شود، ولی متاسفانه در کشور ما تبلیغات براساس مد و چشم و همچشمی پیش می‌رود. تابلوهای تبلیغاتی تقریبا همه جا هستند و ما هر هفته تابلوهای تبلیغاتی زیادی می بینیم، اما تنها تعداد انگشت شماری از آنها را به خاطر داریم.
    کمیت را فدای زیبایی نکنیم
    بنظر می رسد شهرداری های مناطق بندرعباس جداگانه در نصب داربستها جهت تبلیغات شهری اقدام می کنند و تازگی های هم بیلبوردهای جدیدی از سوی یکی از سازمانهای شهرداری بندرعباس در سطح شهر ایجاد شده اند که از لحاظ تعداد بسیار می باشد و از لحاظ زیبایی آیا با استاندارهای قانون شهری مطابقت دارد ؟
    مسئولین محترم لطفا در نصب این داربستهای تبلیغاتی بی ضابطه دقت بیشتری نمایید و کمیت را فدای چهره زیبای شهرمان نکنیم .

    فرزانه مسلم زاده

    برچسب ها :

    تبلیغ
    آیین بانک قرض الحسنه مهر ایران هیات گلف استان هرمزگان احمدمرادی oخبرگزاری علم و فناوری آفتاب جنوب