میراث جرون
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ساعت : ۱۵:۴۹
یادداشت

ضرورت ذخیره سازی باران در سدها

فروغ مسلم زاده // فعالیت مناسب سامانه بارشی در هفته جاری و برنامه‌ریزی‌های انجام ...

سیلی جوانمردی بر گونه نامردان

فروغ مسلم زاده // میراث جرون حمله دو شب پیش ایران این پیام را ...

چه زمانی شبکه های اجتماعی رفع فیلتر می شوند!؟

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس درباره زمان رفع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، بیان می‌کند ...

زیرساختهای گردشگری در هرمزگان نیازمتد توجه

مریم آقاجانی // توسعه زیرساخت‌های گردشگری جزایر هرمزگان به‌ویژه در بخش آب و برق ...

سواد رسانه‌ای چگونه می‌تواند در مواقع بحران به داد جامعه برسد

فروغ مسلم زاده // مردم در فضای مجازی رفتارهای هیجان‌آمیزی از خود بروز می‌دهند ...

جهش تولید با مشارکت مردم

فروغ مسلم زاده// رهبر معظم انقلاب در نام گذاری امسال، دو بعد جهش اقتصادی ...

((افزایش افسار گسیخته نرخ ارز تا کجا،مردم درمانده این همه بدبختی ))

عبدالحسین اسدپور/// ، این روز ها قیمت ها بطور سرسام اوری بالا می رود ...

((روز قدس فریاد عشق ))

به قلم عبدالحسین اسدپور /// ۱۷ فروردین برابر با ۲۵ رمضان ۱۴۴۵ ، روز ...

((بعد از ۴۰سال اورا دیدم قلبم به یک بار قلبم از حرکت ایستاد ))

  به قلم‌عبدالحسین اسدپور امروزبعد از چهل سال در کنار قبر برادرش‌، که مادر بزرگم ...

شایسته گزینی مورد نظر مردم باشد 

  فروغ مسلم زاده // با توجه به در پیش بودن بزرگترین رویداد سایسی کشور ...

  • کد مطلب : 5138
  • تعداد نظرات : 0 نظر
  • تاریخ انتشار خبر : 1 اکتبر, 2016 - 06:07
  • شما اینجا هستید :گزارش
  •   

    مساجد و هیئت های مذهبی، سرگردان در مثلث متولیان

    درحالیکه متولیان مختلفی برای مساجد وهیئت های مذهبی از جمله اوقاف،سازمان تبلیغات،ارشاد و... معرفی می شوند،اما این اماکن همواره با مشکلاتی مواجهند.

    درحالیکه متولیان مختلفی برای مساجد وهیئت های مذهبی  از جمله اوقاف،سازمان تبلیغات،ارشاد و… معرفی می شوند،اما این اماکن همواره با مشکلاتی مواجهند.
    ازیک طرف به این مساجد هیچگونه هزینه ای بطور مرتب جهت هزینه های جاری از جمله نظافت،مایع دستشویی،سیستم صوتی و…. پرداخت نمی شود واز طرفی مسجدی هاوهیئتی هابرای برگزاری مراسمات مذهبی بامشکل مواجهند.درایام مختلف مذهبی واعیاد وشهادت ها که اگربخواهند مراسماتی رابرگزار کنند،مجبور هستند که درمساجد اعلام کنند که می خواهیم برنامه جشن میلاد یا عزاداری و… برگزارکنیم و مردم مشارکت کنند که این شیوه مناسبی نیست وبایستی اعتباراتی دراین بخش به مساجد وهیئت ها تعلق گیرد.برخی از مساجد وحسینیه ها نیاز به تعمیردارند که حمایت نمی شوندتامانند حسینیه امام سجاد(ع)محله آیت ا… غفاری سقفش بدلیل فرسودگی فرو بریزد  وهیچگونه حمایتی هم برای بازسازی آن صورت نگیرد و چنین اماکنی در استان زیاد داریم.برخی از مساجد مانند مسجد سقاخانه ابوالفضل(ع)این محله نیز سرویس بهداشتی مردانه وزنانه جداگانه ای ندارد ونیاز به حمایت مالی برای تفکیک سرویس بهداشتی و وضوخانه دارند.وضعیت ظاهری بسیاری از مساجد چندان چشم نواز نیست و فاقدکفشداری ،آبسردکن وکولر به تعدادمورد نیاز و… هستند ومردم در گرما نماز می خوانند وآب خنکی برای نوشیدن نمی یابند.از طرفی دیگر برخوردنامناسب برخی از خادمین مساجد باعث می شود که کودکان ونوجوانان وجوانان به سمت مساجدنروند که بایستی آموزش های لازم به این خادمان که بیشترشان میانسال وپیرهستند ،داده شود وتوصیه شود که جوانان مسئولیت هایی را در مساجد به عهده بگیرند.
    هیئت ها و مساجد همواره برای تامین هزینه های مراسمات مشکل دارند وجای سوال دارد که چرا به این بخش مهم توجهی نمی شود وبه حال خود رهاشده اند ومسئولان مساجد وهیئت های مذهبی در مثلث یامربع دستگاه های اجرایی به اصطلاح متولی این بخش سرگردانند وپاسکاری می شوند وهمواره بایک پاسخ مشترک مواجهند: “اعتبار نداریم”.
    مساجدی هستند که با نداشتن قرآن و مفاتیح الجنان، روحانی مقیم وغیرمقیم مواجهند وباقدمت بیش از نیم قرن از داشتن خانه عالم محرومند.مردم ونمازگزاران نیاز دارند که روحانیون در دسترس شان باشند تا اینکه سوالات شرعی و… را بپرسند.روحانیون نیز بایستی بتوانند ارتباط خوبی را برقرارکنند تااقشار مختلف را جذب مسجد ومراسمات دینی کنند. متاسفانه دیده می شود که دربرخی از مساجد ،روحانیون دیرتر از نمازگزاران می آیند و زودتر از همه م می روند .درصورتیکه این معادله بایستی برعکس باشد.تا اینکه مردم فرصت داشته باشند صحبت ها و سوالات خود را از آنهاداشته باشند. همچنین نباید مدت زمان اقامه نماز را طولانی نمود وبین دونماز نیزسخنرانی نکنند تا اقشاربیشتری در نمازهای جماعت شرکت کنند.
    مراسمات مذهبی بخصوص عزاداری ها درماه های محرم وصفر هم بایستی توسط مسئولان هیئت ها ومساجد مدیریت شوند که تاپاسی از شب وسحرگاهان طول نکشد تامنجربه اذیت شدن همسایگان نشود و عزاداران خواب نمانند ونمازشان قضا نشود.همچنین صدای بلندگوها باعث آزارواذیت ساکنان نشود وحتی الامکان در محیط بسته بلندگو پخش شود وصدای بلند آن باعث ناراحتی بیماران، کودکانی که خوابیده اند و… نشود.این موضوعات نیازمند آموزش وتذکرمسئولان مربوطه به برگزار کنندگان مراسمات است.

    علی زارعی


    تبلیغ
    آیین بانک قرض الحسنه مهر ایران هیات گلف استان هرمزگان احمدمرادی oخبرگزاری علم و فناوری آفتاب جنوب