میراث جرون
امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ساعت : ۱۲:۰۵
یادداشت

((بعد از ۴۰سال اورا دیدم قلبم به یک بار قلبم از حرکت ایستاد ))

  به قلم‌عبدالحسین اسدپور امروزبعد از چهل سال در کنار قبر برادرش‌، که مادر بزرگم ...

شایسته گزینی مورد نظر مردم باشد 

  فروغ مسلم زاده // با توجه به در پیش بودن بزرگترین رویداد سایسی کشور ...

جای خالی آموزش در پیام های بازرگانی رسانه ملی !

وحید حاج سعیدی// مفهوم آموزِش، در لغت به معنای فرایند تسهیل یادگیری یا کسب ...

حل مشکل ته لنجی در هرمزگان آرزوی دیرینه

فروغ مسلم زاده // الای ملوانی یا ته‌لنجی ظرفیتی است که برای کمک به ...

((کاشت درخت اکالیپتوس در بندرلنگه به سرمایه‌گذاران پیشنهاد شود))

((کاشت درخت اکالیپتوس در بندرلنگه به سرمایه‌گذاران پیشنهاد شود))

عبدالحسین اسدپور//میراث جرون کاشت درخت اکالیپتوس در قالب طرح ملی کاشت یک میلیارد نهال ...

برای کودکان مظلوم غزه

برای کودکان مظلوم غزه

فروغ مسلم زاده // جنـود اللّٰه ‌لاتَفشَـلُوا هـم فـائزون ‌بالـشهآدة أو بـالفتـْح:" سربازان ‌خـدا ...

هوش مصنوعی تحول هزاره سوم

هوش مصنوعی تحول هزاره سوم

فروغ مسلم زاده // رشد و گسترش هوش‌ مصنوعی و حوزه‌های کاربردی آنچنان شتابان ...

لوس ترین طلای سال!

وحید حاج سعیدی// این که خلق الله یا حتی دانشمندان دایم از یک فلز ...

ژن نئاندرتال و آمار بیکاری!

وحید حاج سعیدی ما همیشه خدا فکر می کردیم دوران پارینه سنگی و عصر ...

ضرورت باز تعریف ساختار آموزش و پرورش

ضرورت باز تعریف ساختار آموزش و پرورش

وحید حاج سعیدی سخن راندن در باب اهمیت «آموزش و پرورش» و ارتباط آن ...

  • کد مطلب : 21883
  • تعداد نظرات : 0 نظر
  • تاریخ انتشار خبر : 9 آگوست, 2017 - 13:33
  • شما اینجا هستید :خبرهای ویژه
  •   

    نقدهای مجلس به کابینه روحانی

    همانطور که پیش از این اعلام شده بود روز گذشته رئیس جمهوری لیست پیشنهادی کابینه دوازدهم را توسط معاون پارلمانی خود تقدیم مجلس کرد و مسعود پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس که در غیاب علی لاریجانی، ریاست جلسه را بر عهده داشت، این لیست را قرائت کرد.

     همانطور که پیش از این اعلام شده بود روز گذشته رئیس جمهوری لیست پیشنهادی کابینه دوازدهم را توسط معاون پارلمانی خود تقدیم مجلس کرد و مسعود پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس که در غیاب علی لاریجانی، ریاست جلسه را بر عهده داشت، این لیست را قرائت کرد.
    طی چند روز گذشته اسامی وزرای پیشنهادی به صورت غیر رسمی در رسانه ها منتشر شده بود، ولی فهرست جدید با تغییرات ناچیزی نسبت به لیست منتشر شده در برخی وزارتخانه‌ها رسما اعلام شد.
    البته به نتیجه نرسیدن حسن روحانی درباره وزیر علوم و تحقیقات این تصور را ایجاد می کرد که لیست کابینه بر خلاف اعلام قبلی اسحاق جهانگیری، در روز سه شنبه تقدیم مجلس نشود، ولی ارائه فهرست بدون گزینه وزیر پیشنهادی علوم این گمانه زنی را رد کرد و رئیس جمهور ترجیج داد این کار را انجام دهد، تا تکلیف کابینه دوازدهم زودتر روشن شود.
    البته ترکیب کابینه پیشنهادی تا حدی برخی نمایندگان را شوکه کرد، به نحوی که حاضر به صحبت درباره این موضوع نشدند و از خبرنگاران فرصت خواستند تا بتوانند با گذر زمان این گزینه‌ها را به عنوان وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم هضم کنند و بپذیرند. با این حال پس از اعلام لیست پیشنهادی وزرای دوازدهم بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس اعلام کرد که جلسات بررسی رای اعتماد وزرای کابینه دوازدهم از سه‌شنبه هفته آینده برگزار می شود.
    براساس این گزارش؛ طبق روال گذشته بررسی جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی به صورت متوالی خواهد بود و طبق عرف این جلسات در دو شیفت کاری برگزار می‌شود و نمایندگان به صورت جلسه صبح و بعدازظهر جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را برگزار می کنند. در راستای معرفی کابینه دوازدهم مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در مجلس معتقد است رئیس جمهور می توانست کابینه بهتری به مجلس معرفی کند.
    این عضو فراکسیون امید به «ابتکار» گفت: اینکه هیچ وزیر زنی در کابینه دوازدهم معرفی نشده است، ضعف کابینه است و از آقای روحانی توقع انتخاب بهتری داشتیم. همچنین بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید با اعلام خبر تشکیل جلسه هیات رئیسه فراکسیون امید درباره نحوه ورود به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم به «ابتکار» گفت که در این جلسه مقرر شده است کمیته‌های مرتبط از هر کمیسیون برای ارزیابی وزرای پیشنهادی تشکیل شود تا در نهایت نتیجه ارزیابی خود را به فراکسیون اعلام کنند.
    او با ابراز امیدواری نسبت به تحقق وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی از سوی کابینه دولت دوازدهم اظهار کرد: فراکسیون امید، بانک اطلاعاتی درباره وزرای پیشنهادی تهیه خواهد کرد و آنها را با توجه به شاخص‌ها ارزیابی می‌کند.
    نکته قابل توجه اینکه قرار است اعضای فراکسیون امید رای به وزرای پیشنهادی را به صورت فراکسیونی اعلام کنند. پارسایی در این باره تصریح کرد: در مورد برخی وزرا پیش فرض منفی و در مورد برخی دیگر پیش فرض مثبت وجود دارد که باید ببینیم جمع بندی فراکسیون چه خواهد بود. ممکن است نظرات مثبت و منفی در مورد برخی وزرا وجود داشته باشد، اما نهایتا خرد جمعی در فراکسیون به جمع بندی خواهد رسید.
    سلحشوری: روحانی نیمی از جامعه را نادیده گرفته است
    البته عدم حضور وزیر زن در کابینه پیشنهادی هم یکی از نقاط ضعف روحانی در بستن لیست وزرا دانسته شده که انتقاد بسیاری از نمایندگان را به همراه داشته است. پارسایی با تاکید بر شعار انتخاباتی حقوق شهروندی روحانی درزمان انتخابات گفت: هر چند که مسیر معرفی و انتخاب وزیر زن چالش ها و تبعات زیادی به همراه دارد، ولی به نظرم براساس شعارهای مبتنی بر حقوق شهروندی که آقای روحانی در زمان انتخابات دادند باید حداقل یک وزیر زن را در کابینه معرفی می کردند.
    پروانه سلحشوری دیگر عضو فراکسیون امید هم با انتقاد از این موضوع و ابراز نارضایتی از این اقدام روحانی به «ابتکار» گفت: هرچند دکتر روحانی برخی معاونت ها را به زنان سپرده است ولی در عوض معاونت‌های جدی را ازآنها پس گرفته است. به دلیل عدم معرفی وزیر زن در کابینه دوازدهم بر خلاف وعده ها از رئیس جمهور گلایه مندیم و این گله مندی را با عمل خود در رای به کابینه نشان خواهیم داد.
    فاطمه سعیدی، عضو هیات رئیسه فراکسیون امید هم یکی دیگر از نمایندگان معترض به کابینه پیشنهادی دوازدهم است و با انتقاد از این عملکرد روحانی به «ابتکار» گفت: متاسفم که در کابینه دوازدهم هیچ زن وزیری حضور ندارد و از دکتر روحانی تقاضا داریم پاسخگوی این مطالبه ملی درباره عدم حضور وزیر زن در کابینه باشد.
    چرا که به شخصه ۱۶۷ امضا و تقاضا برای حضور وزیر زن در کابینه تقدیم آقای روحانی کردم که بیش از ۱۴۰ امضای آن توسط نمایندگان مرد از همه طیف های سیاسی بود ولی متاسفانه رئیس جمهوری این خواست و مطالبه را نادیده گرفته است.
    این نماینده تهران در مجلس با اشاره به برخی وزرای دولت یازدهم که باز هم به عنوان گزینه پیشنهادی دولت دوازدهم به مجلس معرفی شده اند تصریح کرد: آقای روحانی تشخیص داده که دوباره برخی وزرای دولت قبل را برای کابینه جدید معرفی کند و ظاهرا آنها را اینقدر توانمند دیده که این کار را انجام دهد ولی پس از آن نوبت مجلس است که بعد از بررسی کارنامه و برنامه آنها تشخیص دهد این افراد توانمندی ادامه کار را دارند یا ندارند.
    البته بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید درباره کلیت کابینه پیشنهادی گفت: درمیان این افراد برخی چهره‌های توانمندهم دیده می‌شوند که می‌توانند از مجلس رای اعتماد بگیرند، ولی درباره افراد جدید باید ارزیابی کنیم. البته وزیرعلوم که هنوز معرفی نشده است، امیدواریم یک وزیر گفتمانی و طبق خواست دانشجویان باشد.
    این نماینده مردم شیراز در مجلس درباره برخی وزرا از جمله وزیر کشور و وزیر کار دولت یازدهم که بحث های حاشیه ای زیادی درباره آنها مطرح است، گفت: این افراد از گزینه هایی بودند که روی عدم معرفی آنها در کابینه جدید تاکیدهای زیادی بود ولی باز در کابینه حضور دارند و باید پس از ارزیابی برنامه های جدید آنها تصمیم بگیریم که آیا به آنها رای بدهیم یا خیر.
    سخنگوی فراکسیون امید همچنین با بیان اینکه برخی فراکسیون امید را به سهم خواهی از کابینه متهم می کردند، گفت: فراکسیون امید در دیداری که با رئیس جمهوری داشتند فقط به ارائه شاخص‌ها پرداختند و روی اشخاص و مصداق صحبت نکرده اند که به سهم خواهی تلقی شود. ولی آنچه از رئیس جمهوری خواسته ایم پاسخگو بودن به رای و خواست مردم بود و حالا هرکسی این موضوع را به سهم خواهی تلقی کند موضوع دیگری است.
    ولی آنچه مهم است ترکیب کابینه نشان می دهد که فراکسیون امید نقشی در چینش کابینه پیشنهادی نداشته است. پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس در تحلیل و ارزیابی کلی کابینه پیشنهادی گفت: تحلیل کلی من از کابینه پیشنهادی این است که برخی افراد توانمند در بین این افراد حضور دارند و نظرات درباره آنها متفاوت است.
    از آنجایی که فراکسیون های مختلفی در مجلس حضور دارند رای یا عدم رای اعتماد به این افراد به نظر این فراکسیون ها بستگی دارد. این نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: فراکسیون امید قصد دارد بر اساس شاخص هایی که مدنظر دارد تک تک گزینه های پیشنهادی را بررسی کند و بر اساس توانمندی، کارآمدی، تجربه، مدیریت، برنامه محوری و شاخص سلامت اقتصادی که برای ما بسیارمهم است همه گزینه های پیشنهادی را ارزیابی کند.
    تاجگردون: روحانی می توانست کابینه بهتری معرفی کند
    البته غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بر خلاف نظر سایر نمایندگان معتقد است که کابینه پیشنهادی کابینه بدی نیست ولی روحانی می توانست افراد بهتر و توانمندتری را معرفی کند. این عضو فراکسیون امید به «ابتکار» گفت: به نظرم رئیس جمهوری از بین گزینه های مدنظرش نسبت به خواست و مطالبه مردم انتخاب بدی نداشته است.
    او با تاکید بر اینکه وزیر پیشنهادی اقتصاد انتخاب مناسبی است، گفت: گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد فرد کاربلد و با تجربه ای در حوزه اقتصادی است، ولی طیب نیا را مثبت تر می دانستم. فعلا مشخص نیست که آیا او می تواند از مجلس رای اعتماد بگیرد یا خیر ولی امیدواریم آنچه به صلاح کشور و مردم است اتفاق بیفتد. تاجگردون ادامه داد: فعلا باید درباره گزینه های معرفی شده به صورت فردی بررسی‌هایی داشته باشیم تا بعد مشخص شود که چه افرادی توانمندی و قابلیت رای آوری را دارند و چه کسانی مناسب سمت و پست وزارت نیستند.
    نماینده گچسارن در مجلس پیش بینی کرد که دو الی سه نفر از کابینه پیشنهادی نتوانند اعتماد مجلس را به خود جلب کنند.
    او عملکرد رحمانی فضلی را خوب ارزیابی کرد و معتقد است وزیرکشور پیشنهادی می تواند دوباره رای اعتماد مجلس را به دست آورد، ولی درباره ربیعی حرف ها و حواشی مطرح است که می تواند برای او چالش برانگیز باشد.
    تاجگردون ادامه داد: افراد دیگری که به دنبال گرفتن وزارت کار و اموراجتماعی از آقای ربیعی هستند، به دنبال موضوعات حاشیه‌ای می گردند. ولی ایشان در برخی موارد، جدای از مباحث حاشیه ای سالم عمل کرده اند و تصور می کنم می تواند از مجلس رای اعتماد بگیرد.
    وزیر علوم زودتر معرفی شود
    با وجودی که روحانی همه کابینه را بجز وزیر علوم به مجلس معرفی کرده است، طبق آیین نامه داخلی، درباره اینکه رئیس جمهوری باید لیست کابینه را کامل اعلام کند، یا می تواند معرفی برخی گزینه ها به بعد موکول کند دو تفسیر وجود دارد و در این راستا بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس در گفت وگو با ایسنا بیان کرد: ما برای اینکه کار بهتر پیش برود، از آقای امیری، معاونت پارلمانی رئیس جمهوری خواهش کردیم از رئیس جمهوری بخواهند گزینه پیشنهادی وزارت علوم را تا امروز چهارشنبه اعلام کنند تا رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم نیز همزمان با سایر اعضای کابینه انجام شود.

    برچسب ها :

    تبلیغ
    آیین بانک قرض الحسنه مهر ایران هیات گلف استان هرمزگان احمدمرادی oخبرگزاری علم و فناوری آفتاب جنوب