پیش بینی برداشت سه هزار و ۴۰۰ تن محصول کلزا در هرمزگان

چاپ

سید حسن حسینی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال دو هزار هکتار از زمین های کشاورزی هرمزگان به کشت محصول کلزا اختصاص یافته که تاکنون یک هزار و ۷۲۰ هکتار از کشت این محصول انجام شده است.
وی عمده منطقه های کشت کلزا در هرمزگان را شهرستان های میناب، حاجی آباد و رودان عنوان کرد و افزود: دولت در راستای حمایت از بهره برداران، هر کیلوگرم کلزا را با نرخ تضمینی ۳ هزار و ۳۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می کند.
حسینی با اشاره به اهمیت کشت دانه های روغنی به ویژه کلزا، بیان داشت: ارتقاء ضریب خود کفایی در تولید دانه های روغنی مورد نیاز کشور، اقتصادی کردن بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال پایدار نیز از مهم ترین هدف های توسعه کشت کلزا در استان هستند.
این مقام مسئول با اشاره به این ‌که استان هرمزگان پس از استان‌ های مازندران، قم و خوزستان جزو چهار استان برتر تولید کلزا در کشور است، خاطرنشان کرد: تامین بذر یارانه ‌ای، بیمه کردن مزرعه ها، خرید تضمینی و پرداخت به‌ موقع به بهره‌ برداران و ارائه تسهیلات بانکی با سود چهار درصد، از جمله بسته‌ های حمایتی امسال دولت از کلزا کاران است.
براساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ، فصل کشت کلزا در هرمزگان اواسط مردادماه می باشد و برداشت محصول کلزا اواسط اردیبهشت ماه آغاز و تا پایان خرداد ماه ادامه دارد.
دانه کلزا حاوی ۴۵ -۴۰ درصد روغن، ۱۷ تا ۲۶ درصد پروتئین و کنجاله آن حاوی ۵۰ درصد پروتئین است.
هم چنین این گیاه می تواند در تناوب با زراعت گندم و جو قرار گرفته و از تراکم بیماری ها، آفات و علف های هرز بکاهد و باعث افزایش عملکرد دانه این محصولات شود.
از طرفی کاه و کلش کلزا سریعتر از غلات در زمین پوسیده و سبب افزایش مواد آلی و بهبود حاصلخیزی خاک می شود.
دراین اطلاعات اضافه شده ، کنجاله کلزا به دلیل دارا بودن پروتئین زیاد برای تغذیه دام بسیار مناسب است.
همچنین کلزا یکی از بهترین گیاهان جهت تولید شهد برای زنبور عسل است و در توسعه صنعت زنبورداری نقش مهمی را می تواند ایفا کند.
وسعت زمینهای کشاورزی هرمزگان ۲۵۷ هزار هکتار با تولید سالانه دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصول باغی و زراعی با محوریت محصولات سبزی و صیفی خارج از فصل اعلام شده است.