میراث جرون
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ساعت : ۱۴:۱۳
یادداشت

((بعد از ۴۰سال اورا دیدم قلبم به یک بار قلبم از حرکت ایستاد ))

  به قلم‌عبدالحسین اسدپور امروزبعد از چهل سال در کنار قبر برادرش‌، که مادر بزرگم ...

شایسته گزینی مورد نظر مردم باشد 

  فروغ مسلم زاده // با توجه به در پیش بودن بزرگترین رویداد سایسی کشور ...

جای خالی آموزش در پیام های بازرگانی رسانه ملی !

وحید حاج سعیدی// مفهوم آموزِش، در لغت به معنای فرایند تسهیل یادگیری یا کسب ...

حل مشکل ته لنجی در هرمزگان آرزوی دیرینه

فروغ مسلم زاده // الای ملوانی یا ته‌لنجی ظرفیتی است که برای کمک به ...

((کاشت درخت اکالیپتوس در بندرلنگه به سرمایه‌گذاران پیشنهاد شود))

((کاشت درخت اکالیپتوس در بندرلنگه به سرمایه‌گذاران پیشنهاد شود))

عبدالحسین اسدپور//میراث جرون کاشت درخت اکالیپتوس در قالب طرح ملی کاشت یک میلیارد نهال ...

برای کودکان مظلوم غزه

برای کودکان مظلوم غزه

فروغ مسلم زاده // جنـود اللّٰه ‌لاتَفشَـلُوا هـم فـائزون ‌بالـشهآدة أو بـالفتـْح:" سربازان ‌خـدا ...

هوش مصنوعی تحول هزاره سوم

هوش مصنوعی تحول هزاره سوم

فروغ مسلم زاده // رشد و گسترش هوش‌ مصنوعی و حوزه‌های کاربردی آنچنان شتابان ...

لوس ترین طلای سال!

وحید حاج سعیدی// این که خلق الله یا حتی دانشمندان دایم از یک فلز ...

ژن نئاندرتال و آمار بیکاری!

وحید حاج سعیدی ما همیشه خدا فکر می کردیم دوران پارینه سنگی و عصر ...

ضرورت باز تعریف ساختار آموزش و پرورش

ضرورت باز تعریف ساختار آموزش و پرورش

وحید حاج سعیدی سخن راندن در باب اهمیت «آموزش و پرورش» و ارتباط آن ...

  • کد مطلب : 16694
  • تعداد نظرات : 0 نظر
  • تاریخ انتشار خبر : 22 مه, 2017 - 10:11
  • شما اینجا هستید :اجتماعی
  •   

    گردشگری؛ صنعتی پر ظرفیت، اما کم رونق

    گشت و گذار زمانی روی این کره خاکی فقط یک تفریح بود و نهایتا فرصتی برای گپ و گفت میان آدم‌هایی که فرسنگ ها از هم فاصله داشتند، اما امروز شرایط کاملا فرق کرده.

    اجرای آیین‌های محلی کردی در تاق‌بستان

    آن روزها تعداد انگشت شماری بار سفر می‌بستند و بقچه بر دوش راه بیابان و کوه و دشت را می‌گرفتند و نه مسیر آنچنان مشخص بود و نه مقصد معلوم.

    سندباد، مارکوپولو و ناصر خسرو و نهایتا چند ده نفر و شاید چند صد نفر دیگر تنها گردشگران روی زمین بودند و  سراغ از بزرگترها و قدیمی‌ها که می‌گیری مشخصا با این جمله مواجه می‌شوی که “پایمان را از شهر و روستایمان بیرون نگذاشتیم”.

    حالا اما ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰ نفر روی این کره خاکی در حال گشت و گذارند و مثل گنجی متحرک این طرف و آن طرف می‌روند. گنجی که پایه قیمتش را ۱۵۰۰ میلیارد دلار گذاشته اند و سال به سال بر رقم و قیمتش افزوده می‌شود و سهم ایران کهن با قدمت چند هزار ساله‌اش از این گنج تنها یک میلیارد دلار است!

    ۱۲۰۰ نشان تاریخ کهن ایران زمین در حالی خاک می‌خورند که برج‌های دست ساخته ابوظبی و عشرت کده‌های آنتالیا و برج‌های “ایفل” و “پیزا” پول پارو می کنند.

    کتیبه دو هزار ساله کوروش درحالی چشم به راه گردشگر مانده و تخت جمشید درحالی با چندهزار گردشگر دل‌خوش است و سکوت غم بار در حالی “شهر سوخته” را فراگرفته که شهر باستانی”آتن” با وجود میلیون‌ها گردشگر لحظه ای آرام و قرار ندارد. از دل شکسته آثار تاریخی که بی‌گردشگر مانده اند بگذریم، با دل شکسته جوانان بیکارمان چه کنیم؟!

    این یک میلیارد نفر میهمان سیار در جهان را ۱۰۰ میلیون نفر میزبانی می‌کنند و سهم ایران باز هم از این میزبانی گسترده به چند صد هزار نفر هم نمی‌رسد و جوانان بیکار کشور از این میهمانی بزرگ هر روزه عملا سهمی ندارند.

    احوال پریشان حال و بیمارگونه گردشگری کشورمان قطعا علل و مسبب‌های بسیاری دارد، اما در صدر همه آنها، “سازمان میراث فرهنگی” است که همه به آن چشم دارند و انتظار رونق و حرکت در گردشگری در وهله اول از این سازمان می‌رود.

    عملکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حالا با انتقادهایی مواجه است، به طوریکه برخی منتقدین معتقدند این میراث باارزش وارثی ندارد!

    حشمت الله فلاحت پیشه عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه به عنوان یکی از منتقدین عملکرد این سازمان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با ضعیف توصیف کردن عملکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، به ظرفیت‌های بسیار کشور در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری اشاره می‌کند و می‌گوید: ایران جزو چند کشور برتر دنیا به لحاظ جاذبه‌های تاریخی و گردشگری است، اما متاسفانه تاکنون از این ظرفیت به درستی استفاده نشده و یکی از دلایل آن به عدم مدیریت صحیح در این حوزه برمی‌گردد.

    این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: کمتر کشوری را می‌بینیم که این حجم ظرفیت‌های میراث فرهنگی را داشته باشد، اما کمترین استفاده را به ویژه در حوزه تجاری و درآمدزادیی از آن ببرد. ایران در حالی در جمع چهارکشور برتر جهان به لحاظ جاذبه‌های گردشگری و میراث فرهنگی قرار دارد که از نظر درآمدزادیی در رتبه‌های بالای ۱۰۰ در جهان است و این امر مطلوب نیست.

    این نماینده مجلس معتقد است، با توجه به این شرایط، عملکرد سازمان میراث فرهنگی عملکرد قابل دفاعی نیست.

    سیدجواد حسینی کیا دیگر عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه نیز با اشاره به ظرفیت‌های بسیار کشور در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، عملکرد سازمان میراث فرهنگی در حوزه صنعت توریسم کشور را ضعیف توصیف می‌کند.

    حسینی کیا به درآمد سرشار بسیاری کشورها از محل گردشگری اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر بسیاری کشورها از طریق صنعت گردشگری ارتزاق می‌کنند و عمده بودجه این کشورها از طریق این صنعت تامین می‌شود و این درحالیست که کشور ما با این حجم ظرفیت تاریخی و طبیعی و جاذبه گردشگری، درآمد چندانی از محل گردشگری ندارد.

    حسینی کیا همچنین به بیکاری بالای کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: رونق صنعت گردشگری قطعا چرخه کار بسیاری را در کشور فعال خواهد کرد و در کنار رونق این صنعت، بازار صنایع دستی، هتل‌ها، رستوران‌ها، مراکز گردشگری، ناوگان حمل و نقل و بسیاری حوزه های دیگر نیز رونق خواهد گرفت و خودبخود این چرخه به ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری کشور منجر می‌شود، اما متاسفانه عملکرد مطلوبی را در این حوزه شاهد نیستیم.

    …یکی از علل مشترک و اصلی این ضعف عملکرد که محل توافق بسیاری از منتقدان است، عدم نظارت درست و دقیق بر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که موجب شده مسئولان این سازمان در برابر عملکرد خود پاسخگو نباشند.

    حسینی کیا عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در این باره می‌گوید: سازمان میراث فرهنگی هم اکنون در قالب یک معاونت ریاست جمهوری فعالیت دارد و این امر موجب شده مجلس نتواند در زمینه بازخواست از عملکرد این سازمان وارد کار شود.

    در حال حاضر گستره کار این سازمان بسیار است و اقدامات صورت گرفته به هیچ عنوان پاسخگوی ظرفیت‌های موجود در این حوزه نیست و از طرفی نظارت پذیر نبودن این سازمان و پاسخگو نبودن آن به مجلس هم موجب شده که بسیاری کارها در این حوزه روی زمین بماند و نمی‌توان در صورت وجود مشکل در این حوزه، آن را پیگیری و رفع کرد.

    …در همین راستا و با توجه به مشکلات مطرح شده از چند سال پیش طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارت میراث فرهنگی در راستای نظارت پذیر کردن هرچه بیشتر این سازمان در دستور کار قرار گرفت، طرحی که همواره با مخالفت مسئولین این سازمان مواجه شده است.
    حسینی کیا در این باره می‌گوید: این طرح با نظارت پذیر کردن سازمان میراث فرهنگی و پاسخگو کردن این سازمان در برابر عملکردش می‌تواند به بهبود عملکرد این سازمان و در نهایت رونق گردشگری کشور منجر شود.

    وی به مشکلات اعتباری در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری کشور هم اشاره  می کند و می‌گوید: تا زمانی که  سازمان میراث فرهنگی تبدیل به وزارتخانه نشود، نمی‌توان برای رفع مشکلات اعتباری و بودجه‌ای آن اقدامی انجام داد و این طرح گامی موثر در جهت رفع مشکلات اعتباری این حوزه است.

    فلاحت پیشه نیز با تاکید بر ضرورت تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه می‌گوید: در صورت اجرای این طرح، وزیر این وزارتخانه موظف به پاسخگویی به نمایندگان خواهد بود.

    این نماینده مجلس معتقد است: با نظارت پذیر کردن این نهاد می‌توان برنامه های بلندمدتی برای آن تدوین کرد و حرکت وزارت میراث فرهنگی بر اساس برنامه می‎تواند نتایج بهتری برای حوزه گردشگری کشور به همراه داشته باشد.

    …با وجود همه مخالفت ها و موافقت ها، حوزه گردشگری بی رمق و بی رونق کشورمان حالا چشم به راه تصویب طرحی است  که شاید اجرای آن کلیدی برای بازگشایی صندوق این گنج متحرک باشد.

    برچسب ها :

    تبلیغ
    آیین بانک قرض الحسنه مهر ایران هیات گلف استان هرمزگان احمدمرادی oخبرگزاری علم و فناوری آفتاب جنوب