آبخیزداری ۷۰ درصد خسارت سیلاب را کاهش می دهد

چاپ

 
مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به این که پس از بروز خشکسالی با از دست رفتن پوشش گیاهی سیلاب ایجاد می شود گفت: آبخیزداری ۷۰ درصد خسارت سیلاب را کاهش می دهد.

دکتر هوشنگ جزی با اشاره به مزایای آبخیزداری عنوان کرد: آبخیزداری بر روی مدیریت خشکسالی بسیار موثر است مثلا در مناطق خشک مانند خراسان جنوبی که عملیات آبخیزداری انجام شده است، این پروژه ها باعث تعدیل شدت تخریبی بارندگی های شدید شده و دبی قنوات و چشمه ها ۷ برابر افزایش یافته است.

وی افزود: نتیجه دیگر این پروژه ها معیشت بهتر و اشتغال پایدار در استان های محروم و درگیر با خشکسالی است و امنیت غذایی تامین می شود.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در رابطه با تاثیر آبخیزداری بر مقابله با بیابان زایی تصریح کرد: یکی از دلایل بیابان زایی عدم توجه به مدیریت حوزه های آبخیز است چراکه پس از بروز خشکسالی با از دست رفتن پوشش گیاهی سیلاب ایجاد می شود و در همین راستا آبخیزداری ۷۰ درصد خسارت سیلاب را کاهش می دهد.

وی افزود: در هر حوزه آبخیز حدود ۵۳۰ تا یک هزار متر مکعب آب در هکتار استحصال می‌شود و ۹ تن در هکتار در سال فرسایش خاک کاهش می یابد.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در رابطه با طرح های آبخیزداری در سال جاری اظهار کرد: تفاوت امسال با سال گذشته در این است که ما امسال اعتبارات تخصیصی از صندوق توسعه ملی نخواهیم داشت و برای سال ۱۴۰۰ باید از محل اعتبارات عمرانی و جاری که ۱۱ موافقت نامه هستند تامین اعتبار کنیم که بسیاری از این اعتبارات باید از محل دیون سال های قبل هزینه شود.