بار کانتینری به جای بار سنتی/ کاهش هزینه های تخلیه کالا در قشم

چاپ

 

به گزارش روابط عمومی منطقه آزاد قشم، هرمز امیری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: تغییر رویه انتقال بار از مبدا به مقصد اسکله بهمن قشم موجب کاهش هزینه های تخلیه و سرعت تحویل کالا به تجار و بازرگانان شده است.

وی ادامه داد: تخلیه ۱۰ کانتینر بار در یک شناور چوبی به حدود ۱۴ ساعت کاری زمان نیاز دارد که این میزان زمان در شرایط بار کانتینری به ۵ ساعت کاهش می یابد.

به گفته مدیر کل صادرات، امور گمرکی و ارزش افزوده سازمان منطقه آزاد قشم، ورود بار کانتینری در ۹ ماه گذشته از سال ۹۵ نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ از نظر تعداد و تناژ ۵۰ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: تخلیه بار شناورهای چوبی (لنج) بسیار سخت تر و زمانبرتر از کالای کانتینری می باشد و این موضوع یکی از مهمترین دلایل علاقمندی تجار و بازرگانان به انتقال کالاهای خود به صورت ترانزیت و کانتینری شده است.

امیری بیان کرد: هم اکنون زمان انتظار پهلوگیری شناورها در اسکله بهمن برای تخلیه و بارگیری کالا از ۴۸ ساعت به کمتر از ۲۴ ساعت کاهش یافته است.

وی از افزایش نیروی انسانی، افزایش تجهیزات و همکاری مناسب شرکت تخلیه و بارگیری به عنوان مهمترین عوامل سرعت دهی در تخلیه بار تجار و بازرگانان در اسکله بهمن قشم نام برد.

امیری افزود: هم اکنون در هر مرحله تخلیه و بارگیری امکان پهلوگیری برای پنج شناور چوبی و یک شناور فلزی در اسکله بهمن قشم فراهم است و با اتمام فاز اول طرح توسعه در این اسکله، شرایط  پهلوگیری همزمان ۱۰ شناور چوبی و فلزی فراهم می شود.

جزیره قشم با یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس در جنوب کشور واقع شده است.