میراث جرون
امروز : سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ساعت : ۰۲:۱۹
یادداشت

مشارکت در انتخابات و رفتارهای سیاسی مردم

فروغ مسلم زاده مشارکت در انتخابات و رای دادن از مولفه های اساسی ...

رابطه مشارکت مردم در انتخابات با اقتصاد

وحید حاج سعیدی در میان همه فرآیند ها و مناسبت های اجتماعی، انتخابات از ...

توسعه شهرهای کوچک با مشارکت های مردمی

محمد میرعرب دکترای مدیریت چالش توسعه شهر های کوچک در سال های اخیر به ...

ترویج فرهنگ فرزندآوری راهکار اصلی مقابله با پیری جمعیت

فروغ مسلم زاده /// سیر صعودی سالمندی جمعیت از خبرهای ناخوشایند این روزها در ...

۸ تیر؛ حماسه‌ای با یک اولویت و دو ملاک

فروغ مسلم زاده // شرکت مردم در انتخابات می‌تواند همچون سنگری مستحکم سرنوشت ملت ...

آموزش ابتدایی؛ فصلی مهم در زندگی آموزشی دانش آموزان

ابوالفضل سمیعی – کارشناس حوزه آموزش آموزش ابتدایی یکی از مراحل آموزشی مهم و ...

صنایع دستی و توسعه اقتصاد و فرهنگ

وحید حاج سعیدی هنر ساخت صنایع دستی در توسعه اقتصادی و فرهنگی جامعه از ...

اهمیت انتخابات پیش رو

مریم آقاجانی// تبیین اهمیت حضور مردم در عرصه تعیین سرنوشت و ایفای نقش در ...

رشد جمعیت و نقش آن در توسعه اقتصادی کشور

رضا مقدم زاده جمعیت یکی از عوامل موثر بر رشد اقتصادی در بلندمدت است. ...

قاچاق سوخت و قربانیانی که دراین راه فدا می شوند

فروغ مسلم زاده // اینجا سوخت قیمت جان دارد. راهی کوتاه برای رسیدن به ...

  • کد مطلب : 41538
  • تعداد نظرات : 0 نظر
  • تاریخ انتشار خبر : 23 ژوئن, 2024 - 09:29
  • شما اینجا هستید :یادداشت
  •   

    ترویج فرهنگ فرزندآوری راهکار اصلی مقابله با پیری جمعیت

    فروغ مسلم زاده /// سیر صعودی سالمندی جمعیت از خبرهای ناخوشایند این روزها در کشور به شمار می رود که برای مقابله با تداوم این روند، توجه به موضوع فرزندآوری به ویژه با اقدامات فرهنگی موضوع بسیار مهمی است که باید همگان بر آن باور داشته و همت کافی برای تحقق آن در جامعه ایجاد […]

    فروغ مسلم زاده ///
    سیر صعودی سالمندی جمعیت از خبرهای ناخوشایند این روزها در کشور به شمار می رود که برای مقابله با تداوم این روند، توجه به موضوع فرزندآوری به ویژه با اقدامات فرهنگی موضوع بسیار مهمی است که باید همگان بر آن باور داشته و همت کافی برای تحقق آن در جامعه ایجاد شود.
    صدای قدم های سالمندی جمعیت با تمام توان درگوش می پیچد و این هشدار را می دهد که بی تفاوتی به قانون جوانی جمعیت و زیر پا گذاشتن آن تبعات نامطلوبی نصیب کشور می کند و باید دراین برهه از زمان شعار «فرزند بیشتر ، زندگی بهتر» را جایگزین شعار غربی «فرزند کمتر ، زندگی بهتر» قرار دهیم.
    روزگاری جامعه غربی با هدف های از پیش تعیین شده شعار فرزند کمتر و زندگی بهتر به کشورهای جهان سوم به ویژه ایران القا کرد و خواست با نهادینه کردن این شعار جامعه ایران و کشور را به مرور زمان خالی از جمعیت کند.
    این نسخه غربی باعث شد تا خانواده ها به ویژه زنان نه تنها ۲ فرزند بلکه به یک فرزند اکتفا کرده، رفاه و آسایش خود را بر هر مهمی ترجیح دهند و چنین شد که خانواده های ایرانی دارای ۲ فرزند و یک فرزند شده و این روند همچنان ادامه یافت و شعار فرزند کمتر فصل الخطاب خانواده ها شد.
    به یاد داریم زمانی را که برخی کشورها باوجود داشتن ثروت فراوان از نیروی انسانی کمی برخوردار بودند و مجبور بودند نیروی انسانی مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر تهیه کرده و امکانات مناسبی در اختیارشان قرار دهند تا بتوانند اقتصاد و تولید خود را سرپا نگه دارند.
    تبعیت از فرهنگ غلط غربی و ادامه پیروی از این فرهنگ درطول سالیان متمادی اجازه نداد جمعیت کشور روال معمول خود را طی کرده و فرزندآوری در جامعه نهادینه شود؛ بلکه برعکس آنچه درجامعه روز به روز بیشتر شد و گسترش یافت، خانواده های ۲، سه و حداکثر چهارنفره بود.
    وقتی سراغ مردم به ویژه بانوان می رویم و از فرزنددار شدن می پرسیم، آنها حتی ۲ فرزندی را نیز رد کرده به تک فرزندی معتقد هستند و علاقه چندانی به داشتن فرزند ندارند و چه بسا زندگی خود را با الگو برداری از سبک زندگی غربی ادامه می دهند و این نگاه و تفکر خبر از آینده خوبی نمی دهد.
    جمعیت یکی از عوامل قدرت امنیتی بوده و بازدارنده محسوب می شود که باید از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن استفاده کرد، حال آن که توجهی به این امر نمی شود. الگوی زندگی ما الگوی الهی و براساس آموزه های دینی است و برهمین اساس داشتن خانواده ای پرجمعیت مایه برکت بوده و رزق و روزی به همراه دارد. سالمندی جامعه و بی توجهی به فرزند آوری ناقوس عقب ماندگی مملکت را به صدا در می آورد و اگر به تاکیدات دین گوش می دادیم، دچار این مشکل نمی شدیم. امروز کشورهای دیگر مشوق های خوبی برای فرزند آوری می دهند و برخی از کشورهای غربی مجبور هستند برای تامین نیروی انسانی خود پناهنده قبول کنند و بعضی دیگر هم برای حفظ نژاد جمعیت خود اقدام به اعطای تسهیلات و مشوق های فرزندآوری به شکل مطلوبی می کنند. کشورهای غربی فرهنگ غلط خود را کنار گذاشته اند ولی در کشور ما این فرهنگ غلط هنوز ادامه دارد و جای آن است که اساتید دانشگاه و رسانه ها اقدام به تبلیغ ضرورت جوانی جمعیت کنند. براساس این گزارش زنگ خطر نرخ «رشد جمعیت ایران» به صدا درآمده است و به گفته جمعیت‌شناسان تا سال ۱۴۲۰ این نرخ به «صفر» می‌رسد، این در حالی است که گفته می‌شود، ایران وارد مرحله اول سالخوردگی جمعیت شده و موالید نیز مانند کشورهای دیگر کاهش یافته است، این عوامل دست به دست هم داده تا مسوولان سیاست‌های تشویقی جهت افزایش جمعیت را اتخاذ کنند.

    برچسب ها :

    تبلیغ
    آیین بانک قرض الحسنه مهر ایران هیات گلف استان هرمزگان احمدمرادی oخبرگزاری علم و فناوری آفتاب جنوب