سرشماری چشم اندازی برای فردا

چاپ

قشرهای مختلف مردم با دادن اطلاعات دقیق شامل وضعیت مسکن، سواد، سن، جنس و سایر شاخص ها به ماموران سرشماری برای برنامه ریزی بهتر در ساختن آینده کشور سهیم می شوند.
متخصصان، توزیع عادلانه بودجه و برنامه ریزی در سطح کلان کشور را نیازمند داشتن داده های آماری صحیح می دانند و از طرفی رسانه های ارتباط جمعی در این میان نقش اثرگذاری در اجرای مطلوب سرشماری نفوس و مسکن دارند.تشویق و ترغیب شهروندان برای مشارکت در این طرح تاثیرگذار بر آینده تک تک شهروندان ایرانی و انعکاس مشکلات و نواقص طرح ورساندن آن به گوش مجریان و مسئولان سرشماری می تواند تا حد زیادی موانع  را برطرف نماید.

هر چند برگزاری اینترنتی سرشماری سال جاری دارای مزایایی شامل کاهش هزینه ها، وقت، انرژی و افزایش دقت و سرعت در انجام کار است  اما با قاطعیت می توان گفت که این طرح بصورت الکترونیکی اقبال زیادی نداشته و بسیاری از شهروندان به دلایل مختلف موفق به شرکت و حضور در آن نشده اند.

برگزاری الکترونیکی بسیاری از طرحها  در کشور نیازمند فراهم نمودن زیرساختها و ملزومات اولیه آن است که تاکنون ایم امر محقق نشده است . چرا که د رکشور ما با معضلی بنام سرعت پایین نت و قطعی های مکرر مواجه ایم و هر روز شاهدیم که این سرعت تا جایی پایین می آید که حتی یک صفحه وب را هم به زحمت می توان باز کرد ویا به نوعی غیرممکن است . حال بماند که بسیاری از روستا و شهرها از نعمت اینترنت بی بهره بوده و آنتن دهی تلفن های همراه هم با مشکلاتی فراوانی مواجه است .

حال چگونه می توان این طرح مهم و تاثیرگذار در آینده کشور را به نوعی با برنامه ریزیها سروکار دارد به صورت الکترونیکی برگزار کرد و امیدوار بود که تمامی شهروندان در این طرح شرکت کرده و اطلاعات را وارد نمایند. وقتی که بار ترافیک این سایت مرجع بسیار بالا بوده و بازنشدن صفحه مورد نظر بسیاری را ناامید و کلافه کرده است . به گفته کارشناسان  و مسئولان این سرشماری در ۲ مرحله شامل اینترنتی و حضوری برگزار می شود که مرحله نخست از سه تا ۲۴ مهر و مرحله دوم نیز از ۲۵ مهر تا ۲۵ آبان سال جاری است.  امید است در مرحله دوم تمامی شهروندان موفق به حضور و مشارکت دراین طرح ملی و تاثیرگذار بشوند .

 فروغ مسلم زاده -مدیرمسئول