عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان:عدم رعایت اصول علمی در راه‌اندازی آب شیرین‌کُن‌ها خلیج‌فارس را نمک‌زار می‌کند/پساب آب شیرین‌کُن‌ها مخرب محیط‌زیست دریایی است

چاپ

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان از عدم رعایت اصول علمی در راه‌اندازی آب شیرین‌کُن‌ها خبر داد و گفت: پساب تولیدی بسیار آلوده بوده و آبزیان ساحلی را از بین می‌برد.

 احسان کامرانی  صبح امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در بندرعباس، اظهار کرد: اعتقاد علمی بنده بر این است که در توسعه، ساخت و راه‌اندازی آب شیرین‌کُن‌ها در سواحل اصول علمی به‌هیچ‌وجه رعایت نشده است.

وی افزود: پساب تولیدی ناشی از شیرین‌سازی آب دریا به‌شدت آلوده بوده و با آلایندگی بسیار زیاد و شوری بالا به زیست‌گاه آبزیان ساحلی لطمه وارد کرده و موجب نابودی این موجودات ساحلی می‌شود.

*علاج واقعه قبل از وقوع

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان تاکید کرد: اگر با این روند فعلی که توسعه آب شیرین‌کُن‌ها مد نظر دولت است پیش برویم دیری نمی‌پاید که شاهد از بین رفتن خلیج‌فارس و تبدیل آن به دریاچه نمک خواهیم بود، بنابراین توصیه می‌کنم که علاج واقعه را از قبل از وقوع دنبال کنیم و ارزیابی‌های زیست‌محیطی هر پروژه‌ای را به‌شدت مورد توجه و تاکید قرار دهیم.

*ارزیابی زیست‌محیطی انجام نمی‌شود

کامرانی گفت: متاسفانه شاهدیم که سازمان محیط‌زیست کشور بدون مطالعه و ارزیابی شاخص محیط‌زیست و ارزیابی اثرات زیست‌محیطی اقدام به دادن مجوز به دستگاه‌ها و بخش خصوصی می‌کند که در دراز مدت اثرات تخریبی آن محیط‌زیست را از بین خواهد برد.

استاد تمام دانشگاه هرمزگان در پایان تاکید کرد: براساس اصل ۴۵ و۵۰ قانون اساسی محیط‌زیست متعلق به تمام مردم است و به‌عنوان یک وظیفه همگانی باید در حفظ و نگهداری آن بکوشیم چرا که نسل‌های بعدی هم در استفاده از محیط‌زیست سهم دارند و باید مفهوم دریا، ساحل و آبزیان را از نزدیک ببینند و لمس کنند.