محرم واحترام به حقوق شهروندی

چاپ

میراث جرون:هرساله با آغاز محرم شهرها و روستاها با نمادها و علامتهایی که نماد عزاداری و محرم است آذین بسته می شود و عزادار می شوند . اما مگر نمی شود دین محرم و عزاداری هایش را به گونه ای دیگر ادا کرد؟ این روزهایی که متعلق به سیدالشهدا و اهل بیتش و یاران وفادارش است به گونه که انسانیت و شرافت ترویج شود را گذراند.

انباشت زباله ها و باقی مانده نذرواتی که شاید هیچگاه به دست نیازمندان واقعی نرسد و آلودگی های صوتی و ترافیک های شبانه وتجمع عده ای با جدیدترین مد لباس و آرایش چهره و مو وفشن در خیابانها ایستاده اند تا دستجات عزاداری و سینه زنی هارا تماشا کنند گوشه ای از عزاداری های این روزهاست. ضمن احترام به تمامی عقاید و باورهای مذهبی باید گفت مگر نمی شود درس های دیگری از عاشورا و محرم و قیام بزرگ امام حسین (ع) گرفت؟ بدین گونه که امام حسین ( ع) را نماد انسانیت و یک انسان کامل دید و درسهای بزرگی از محرم گرفت ودر کاروزندگی روزمره و ارتباطات اجتماعی بکاربست .

بیاییم دراین شبهای ناب خدایی با بازبینی در مراسم ها و نحوۀ برگزاری آیین های محرم و پرهیز از هر گونه افراط و تفریط احتمالی و سلب آسایش و آرامش مردم و شهروندان و نیز رعایت موازین حقوقی و قانونی مربوطه، با نگاهی متفاوت و جدید، در مقام همسویی هر چه بیشتر با آموزه های انسانی و ایمانی حسینی بوده و بدان تاسی کرد. نذورات مان را مانند خانه ها و دکورهایش به روز کنیم ؛ نذر کتاب و کتابخوانی نماییم ، نذر پرهیز ار مردم ازاری و همسایه آزاری نماییم و آنرا به هر شکل ممکن ادا نماییم .بیاییم نذر صداقت و راستگویی پیشه کنیم و برای رضای شیطان دروغ نگوییم ، نذر پاکیزگی کوچه و خیابان از هر زباله ای نماییم و پاکبانان دلشکسته و خسته شهرمان را یاری نماییم . نذر طبیعت نماییم و به طبیعت و زیبایی هایش احترام بگذاریم ؛ هوا ، دریا ، زمین و کوه را آلوده نکنیم و درخت را پاس بداریم . نذر درختکاری کنیم و هرنفر یک درخت بکاریم و آبیاری اش نماییم تا رهگذران از سایه و مواهبش در امان باشند .

پخت وپز و دادن غذای نذری خیلی خوب است اما نذروات فرهنگی را هم احیا کنیم واندکی به فکر غذای روح و روان مان باشیم که امروز بیشتر از هر زمان دیگر نیازمند تغذیه روحی هستیم تا جسم .

نذر احترام به حقوق شهروندی را ارج نهیم و برای دیگران به اندازه خودمان ارزش و احترام قایل شویم ، قوانین را پاس بداریم و سختی های اجرای قانون را به جان بخریم تا اندکی فرهنگ مان ارتقا یابد و به آموزه های عاشورایی و حسینی نزدیکتر شویم. فراموش نکنیم که فلسفه واقعی قیام امام حسین نیز رعایت حقوق شهروندی و تمرین آزادگی بوده و هست نه صرفا کوفتن بر طبل و بلند کردن علامتها و نمادهای آهنی . التماس دعا

فروغ مسلم زاده – مدیرمسئول