نذر کتاب کنیم

چاپ

میراث جرون:از آنجایی که دین اسلام رنگین کمانی از خوبیها وزیباییهاست بی شک توجه به فرهنگ و روح وروان افراد را در اولویت قرار داده است . نوعدوستی و مهرورزی از اصول اولیه دین اسلام و تاکیدات مکرر بزرگان و ائمه است تا جایی که حتی حقوق حیوانات نیز مدنظر قرار گرفته ومهربانی با طبیعت به کرات سفارش شده است .

نذر کردن سنت حسنه ای است که در میان مردم ما رونق و رواج زیادی دارد و نذر کردن شاید در روزهای عادی سال رواج داشته باشد اما بالطبع در مناسبت های خاص نظیر اعیاد و سوگواره های مذهبی رونق بیشتری دارد؛ از جمله این نذورات، نذر کتاب است که چندسالی است در ایام محرم فراگیر شده است و رفته رفته عده زیادی از شهروندان را درگیر خود کرده است تا آنها نیز دراین امر خیر خواهانه و مثبت اندیشانه شریک شوند.

نذری فرهنگی که با روح و روان افراد سروکار دارد و می طلبد که برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه این سنت اشاعه یابد و تبلیغات وسیعی روی آن صورت گیرد تا این نذر فرهنگی هم در فرهنگ ما جای خودرا بازکند .

بی شک نذر کتاب می تواند فرهنگ ما را نجات دهد. علاوه بر ایام خاص، بهتر است در زمانی که کسی فوت می کند و ختمی برای او برگزار می شود به جای صرف هزینه ها و خرید گل های زیادی که یک شبه پرپر می شوند در همان فضای دلخواه متوفی، کتابهایی را خریداری کرده و نذر کنیم شاید این کتابها بتوانند زندگی مردم را نجات دهند

امروز باید برخود ببالیم که نذر کتاب رفته رفته در فرهنگ ما دارد جای خودرا باز می کند ، هرچند راه درازی در پیش داریم تا به نقطه مطلوب و هدف غایی برسیم اا همین که عده ای اهل مطالعه و کتاب ، با رواج دادن این فرهنگ سعی در جلب نظر سایرین دارند جای امیدواری و شکرگزاری است .

به هر روی موضوع «نذر کتاب» از شعار و تشریفات گذشته و به یک فرآیند ارزشی جدی در بین مردم تبدیل شده است؛ فرایندی که باید بسوی تکامل رفته و حضور و علاقه شهروندان با هر سن و موقعیت و علاقه واعتقادی می تواند این مسیر پرسنگلاخ را تا رسیدن به هدف هموار و مساعد کند .

بیاییم به هر مناسبتی به همدیگر کتاب هدیه بدهیم و برای درگذشتگان و زندگان نذر کتاب وکتابخوانی نماییم و ماحصل دانسته هایمان را برای آزاداندیشی و ارتقا تفکر ات مثبت وسازنده در جامعه به اشتراک بگذاریم و بی هیچ ادعا و خجالتی دراین مسیر حرکت کنیم که قطعا خداوند بزرگترین حامی و حمایتگرمان خواهد بود .