کاظم گلخنی/روزی که بندرعباس حیران شد!

چاپ

به زودی ۱۱ عضو شورای شهر بندرعباس مشخص می شوند، اما آنچه این انتخابات شورا را با دفعات قبل متمایز کرده، شدت فعالیت میدانی نامزدهای انتخابات شورای شهر است.

البته این فعالیت در فضای مجازی به خصوص در تلگرام و اینستاگرام نیز به وضوح قابل مشاهده است.در این بین برخی از نامزدهای شورا با برگزاری برنامه های طنز، مسابقه ، اجرای موسیقی و البته مهمانی های مفصل بساط تفریح و شادی بسیاری از شهروندان را فراهم کرده اند.

در این ایام و با غروب خورشید ، به هر جای شهر سر بزنید با دستجات جوانانی که به اصرار زیاد مشغول پخش تراکت کاندیدها هستند مواجه می شوید، برخی نیز با نصب بنرهای بسیار بزرگ علنی قانون شکنی کرده اند.

این روزها شهر زیر حجم عظیمی از پوسترها و بنرهای بزرگ و کوچک متحیر و مبهوت سر فرو آورده است.
طبق شنیده ها دستمزد کارگران نصب پوستر و بنر بین ۵۰ تا ۷َ۰ هزار تومان است.این گروه از کارگران که عمدتا با پیمانکاران کرایه داربست کار می کنند با فرا رسیدن ساعات پایانی شب در وانت های پر از پوستر و بنرهای بزرگ و کوچک کاندیدها به سراغ دیوارها ، درختان پیاده روها، ، بوته های شمشاد و تابلوهای راهنمایی و رانندگی می روند و متاسفانه در این امر چنان اسرافی صورت گرفته که اغلب شهروندان از این تعدد و تکثر فعالیت انتخاباتی مات و حیران مانده اند.

تبلیغات کاندیدهای شورای شهر در فضای مجازی نیز چندان تفاوت ملموسی با تبلیغات خیابانی ندارد و اکثر حجم مطالب گروههای تبلیغاتی تلگرامی معطوف به بیوگرافی ، سوابق و درج عکس و استیکر کاندیدها شده است. و در این میان گویی کمتر کاندیدی توفیق نوشتن برنامه برای حضور در شورا داشته است.

نکته اینجاست که سوپر گروههای تلگرامی کاندیدهای شورای شهر از یکماه قبل شکل گرفته بودند با این وجود قانون اجازه تبلیغات به این گروهها نداده بود اما به نظر می رسد با این فرصت زیاد، بسیاری از کاندیدها میل چندانی به نوشتن برنامه و نشر در فضای میدانی و مجازی نداشته و عمدتا نیت کرده اند که با جاذبه های سنتی از جمله تصاویر جذاب فتوشاپ شده ، حجم گسترده تشر تراکت تبلیغاتی ، نصب بنرهای بزرگ و برگزاری مهمانی ،مردم را جذب آرای خود کنند، اما سوال اینجاست که آیا صحیح هست با بودن امکانات امروزی به خصوص گستره فضای مجازی و فعالیت دهها رسانه استانی همچنان مردم را به این روش تبلیغاتی راضی کنیم. آیا کاندیدهای محترم نمی توانستند. بجای درج عکس های بزرگ در جراید ، چندین مصاحبه مطبوعاتی ترتیب داده و مردم را از برنامه هایشان برای ورود به شورای شهر مطلع می کردند!
در جواب باید گفت این امر زمانی میسر می شود که فرد کاندیدا از مدتها قبل تر برنامه هایش را برای ورود به شورا تهیه میکرده و از همه مهمتر اینکه تبحر و اشرافی به امور شورا داشته باشد.
در مجموع و
فارغ از دلایل استعفای آقای احمد مرادی و پیامد منفی انفعالی که نسبت به تایید صلاحیت مجدد برخی از کاندیدهای شورای شهر صورت گرفت در وضعیت فعلی شناخت کاندیدهای شایسته برای مردم شهر امری مشکل است و بار دیگر انتخابات شورای شهر نظیر سالیان گذشته برگزار می شود.
اما نکته اینجاست که در صورت ورود افراد ناکارآمد به صرف تبلیغات محیطی گسترده به شورای شهر ،به هیچ عنوان نباید تقصیر را متوجه رای دهندگان دانست بلکه باید مجددا به عقب نگاه کرد و به دلایل استعفای احمد مرادی دقت کرد و از این رخداد مهم برای آینده درس گرفت.
در مجموع و تا امروزپیروز و سربلند انتخابات شورای شهر بندرعباس فقط یک نفر است و آن احمد مرادی است .