گرانی حامل های انرژی وکاهش مصرف

چاپ

با گران شدن سوخت در سال ۸۹ ، نه تنها شاهد کاهش مصرف نبودیم که مصرف کنندگان حتی صرف جویی هم دراین مسیر انجام نداده و بعضا امارهای منتشره شرکت پخش فراورده های نفتی نشان می دهد که در اعیاد و تعطیلات این مصرف به بالاترین میزان خود می رسد .اما این روزها بحث بر سر قیمت تمام شده اب در کشور ماست ، هر مترمکعب ۱۰۰۰ تومان و قیمت مصرف کننده ۴۵۰ تومان می باشد ، دقیقا ۵۰ درصد از هزینه ها بدون پاسخ می ماند و تهیه وتولید اب توجیه اقتصادی نداشته و ندارد . این مبلغ درمقایسه با امارات که ۹۲۰۰ تومان ، دانمارک ۲۸ هزارتومان و المان ۲۴ هزارتومان می باشد بسیار اندک بوده و شاید یکی از دلایل مصرف زیاد اب در کشور همین ارزانی قیمت تمام شده ان باشد . اما گرانی حاملهای انرژی نمی تواند دلیلی واقعی و منطقی برای کاهش مصرف باشد چرا که تا زمانی که فرهنگ سازی نشود و مصرف کنندگان به اهمیت وارزش این کیمیای نایاب پی نبرند قطعا نمی توان انتظارداشت که گرانی قیمت اب بتواند موجب کاهش مصرف اب در کشور بشود.
هر چند درابتدای امر تاثیرات اندکی خواهد گذاشت اما به مرور زمان شهروندان سعی می کنند همچنان با فرهنگ قدیمی خود و تفکرات مصرف گرا خود همچنان پای برطبل اسراف و زیاده خواهی کوبیده ودر جواب کم مصرف کردن هم از پرداخت هزینه آن سخن می گویند.
اما دراین میان نقش تاثیرگذار رسانه ها ورسانه ملی را نمی توان نادیده گرفت چرا که برای هر تغییری نیازمند فرهنگ سازی و ایجاد شرایط جدید هستیم تا تغییر ایجادنشود نمی توان به تحولات مناسب وفرهنگ پایدار امید بست . پس باید با کمک رسانه ها ، دستگاههای اموزشی و پرورشی و فرهنگی کشور انقلابی در افکار مصرف کنندگان ایجادکنیم تا نظرات و عقاید کهنه آنها در خصوص مصرف بی رویه اب را پاک نموده و فرهنگ مصرف بهینه و مدیریت منابع انرژی را جایگزین ان نماییم . ابتدا باید ذهن کودکان و نوجوانان را اماده تغییر و پذیرش ایده های نو در خصوص نوع مصرف کنیم و سپس بسراغ بزرگترها برویم و برای انها هم نسخه بپیچیم .بیاییم در نگهداشت و ذخیره اب ، این گوهر کمیاب در عرصه خشکسالی های دامنه دار دو دهه گرشته نهایت سعی و تلاش مان را بکنیم تا بتوانیم ذخیره ای هم برای ایندگان باقی بگذاریم .