میراث جرون
امروز : جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ساعت : ۱۴:۲۱
یادداشت

رونق اقتصادی با فعالیتهای دریامحور

فروغ مسلم زاده // ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری، فراهم کردن زمینه اشتیاق سرمایه‌گذاران جهت ...

دختر روز نمی خواهد کمی امنیت به او بدهید ، تمام روزها روز دختر می شود

نوشته عبدالحسین اسدپور /// به بهانه روز دختر زیبا ترین تبریک ها را در ...

سناریوی بی سرانجام حقوق کارگران

فروغ مسلم زاده // وزیر کار درحالی از طی شدن مراحل پایانی لایحهٔ تغییر ...

توسعه اقتصاد دریامحور و شعار سال اولویت هرمزگان

فروغ مسلم زاده // اقتصاد دریا محور در بخش‌های مختلف دولت می‌تواند به مردم ...

توسعه و شکوفایی اقتصادی با مشارکت مردم

فروغ مسلم زاده// برای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم، اقتصاد کشور نیاز ...

جهش تولید با مشارکت مردمی استراتژی مهم توسعه اقتصادی است

فروغ مسلم زاده // جهش تولید با مشارکت مردمی در راستای تحقق شعار سال ...

حادثه برخورد و واژگونی موتور سوار نوجوانان وجوانان درسطح استان

عبدالحسین اسدپور// این روزها وشب هاراکب نوجوان وجوانان موتورسیکلت در کل استان‌ در خیابانهای ...

تاثیرات آموزش بر اقتصاد

وحید حاج سعیدی// امروزه در دنیا تاثیر آموزش بر اقتصاد به یک اصل قابل ...

ضرورت ذخیره سازی باران در سدها

فروغ مسلم زاده // فعالیت مناسب سامانه بارشی در هفته جاری و برنامه‌ریزی‌های انجام ...

سیلی جوانمردی بر گونه نامردان

فروغ مسلم زاده // میراث جرون حمله دو شب پیش ایران این پیام را ...

  • کد مطلب : 4257
  • تعداد نظرات : 0 نظر
  • تاریخ انتشار خبر : 30 آگوست, 2016 - 04:37
  • شما اینجا هستید :اخبار مشروح
  •   

    بازدید دبیرکل تراسیکا از بندرشهید رجایی/ چوبراگا: تسهیل ارتباط آسیای دور و میانه با شهید رجایی ماموریت اصلی تراسیکاست/ ایدنی: در ماه های اخیر شاهد حضور گروه های تجاری از اروپا و آسیا هستیم

    دبیرکل کریدور بین المللی تراسیکا ضمن سفر به پایتخت تجارت دریایی ایران، از بخش های مختلف بندر شهید رجایی بازدید و با مدیرکل بنادر هرمزگان و مدیران ارشد این بندر به گفتگو پرداخت.

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میراث جرون به نقل از روابط عمومی ادراه کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، “میرچا چوبراگا” دبیرکل تراسیکا با حضور در بندرشهيد رجايي از امکانات و قابليت هاي این منطقه ويژه اقتصادي، اسکله هاي ۴۰ گانه آن و تجهيزات تخليه و بارگيري کالا در بزرگترين بندر تجاري ايران بازديد کرد.

    اراضي پشتيباني، پروژه های سرمایه گذاری که هفته گذشته با حضور وزیر راه بهره برداری شد، ترمينال هاي ۱ و ۲ کانتينري، ترمينال هاي جنرال کارگو (کالاهاي متفرقه و عمومي)، و بندر نفتي خليج فارس از جمله بخش هايي بود که مورد بازدید دبیرکل کریدور بین المللی تراسیکا قرار گرفت.

    این مقام بین المللی در نشستی مشترک با مديران ارشد بندر شهيد رجايي به بحث وتبادل نظر پرداخت و از نزديک با ظرفيت هاي موجود در اين بندر به منظور يافتن نقاط همکاري آشنا شد.

    “میرچا چوبراگا” در این نشست که مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیز حضور داشت، گفت: تسهیل ترافیک و جابجایی بار و مسافر از آسیای دور و آسیای میانه به سمت منطقه قفقاز و اروپا عمده ماموریت اصلی برای کریدور تراسیکاست.

    وی که ریاست گروهی متشکل از ۱۳ کشور عضو این کریدور را بر عهده دارد، افزود: اقدامات مناسبی برای پیشرفت و افزایش عملکرد بندر شهید رجایی در کریدور تراسیکا انجام شده است.

    دبیرکل کریدور بین المللی تراسیکا گفت: با بررسی و بازدید میدانی از ظرفیت ها و بخش های این بندر و همچنین آگاهی بیشتر نسبت به توانمندی ها، امکان همکاری برای استفاده از ظرفیت بزرگترین بندر ایران بیشتر خواهد شد.

    “ابراهیم ایدنی” مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در این نشست از بندر شهید رجایی به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران یاد کرد و افزود: این بندر ۵۳ درصد صادرات و واردات، ۷۰ درصد ترانزیت وتخلیه وبارگیری حدود ۸۵ درصد کالاهای کانتینری درسطح کل بنادر کشور را پشتیبانی می کند.

    وی تصریح کرد: خوشبختانه با تلاش های دولت تدبیر و امید و به دنبال توافق برجام و استقبال خطوط کشتیرانی برتر دنیا برای حضور در بندر شهید رجایی و افزایش تردد خطوط کشتیرانی به این بندر، عملیات بندری آن رشد قابل ملاحظه ای یافته است که در نوع خود نشان از رشد اقتصادی در کشور دارد.

    ایدنی خاطرنشان کرد: بندر شهید رجایی در ماه های اخیر همواره شاهد حضور گروه های تجاری و سرمایه گذاران بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی به منظور بررسی شرایط سرمایه گذاری در این بندر بوده است.

    “محمد علي اصل سعيدي پور” معاون امور بندري و منطقه ويژه اداره کل بنادر و دريانوردي هرمزگان نیز گزارشي مبسوط از ظرفيت ها و توانمندي هاي بندر شهيد رجايي و همچنين آخر دستاوردهاي عملياتي اين بندر را به دبیرکل تراسیکا ارايه کرد.

    چرا کریدور تراسیکا برای ایران اهمیت دارد؟

    قاره آسیا در سال‌های اخیر به مرکز ثقل تجارت و تولید جهانی بدل شده است، به تبع آن تقاضا برای حمل‌ونقل در این منطقه بیشتر شده و این مساله موجب افزایش همکاری بین دولت‌ها به‌ویژه برای ایجاد کریدورهای بین‌المللی و عملیاتی کردن آنها شده است.

    در حال حاضر چهار کریدور مهم بین‌المللی از قزاقستان می‌گذرند که چین را به اروپا وصل می‌کنند که یکی از این کریدورها کریدور «تراسیکا» است؛ کریدوری بین‌المللی که آسیا را به اروپا متصل می‌کند و به عنوان “راه ابریشم جدید” شناخته می شود . هدف اصلی تراسیکا توسعه روابط اقتصادی، تجارت و ارتباطات حمل‌ونقل در طول این کریدور است.

    این کریدور از اهمیت بین‌المللی زیادی برای ایران، منطقه و آسیا و اروپا برخوردار است. اعضای این کریدور کشورهای بلغارستان، اوکراین، رومانی، مولداوی و ترکیه در حاشیه دریای سیاه، گرجستان، ارمنستان و آذربایجان در منطقه قفقاز و ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان در آسیای میانه هستند که در سال ۱۳۸۸ جمهوری اسلامی ایران نیز به‌عنوان چهاردهمین کشور عضو این کریدور شناخته شد. ایران با دارا بودن موقعيت جغرافيايي و تزانزيتي ويژه در منطقه در زمينه تجارت بين آسيا و اروپا نقش ويژه‌اي ايفا مي‌كند، بنابراين عبور كريدورهاي جاده ابريشم، شمال-جنوب، شرق-غرب، شبكه بزرگراه‌هاي آسيايي و شاخه جنوبي كريدور سه گانه آلتيد از قلمرو جمهوري اسلامي ايران حاكي از آن است كه با عضويت رسمي ايران در كريدور تراسيكا، مسيرهاي اين كريدور توسعه‌يافته و علاوه بر مسير درياي سياه، مسير زميني بلغارستان، تركيه و جمهوري اسلامي ايران كه از اقتصادي‌ترين مسيرهاي دسترسي اروپا به آسيا به شمار مي‌رود، به مسيرهاي ياد شده اضافه مي‌شود كه قطعا منافع اقتصادي، تجاري و سياسي عمده‌اي را متوجه كشورهاي منطقه خواهد كرد.

    ایران تنها مسیر جاده‌ای برای کریدور مزبور به شمار می‌آید، بنابراین از اهمیت ویژه‌ای در این طرح برخوردار است. به علاوه با عضویت ایران در کریدور تراسیکا راه برای عضویت کشورهای افغانستان و پاکستان که مایل به پیوستن به این کریدور هستند، هموار شد.

    انتهای پیام/


    تبلیغ
    آیین بانک قرض الحسنه مهر ایران هیات گلف استان هرمزگان احمدمرادی oخبرگزاری علم و فناوری آفتاب جنوب