میراث جرون
امروز : دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ساعت : ۰۱:۲۹
یادداشت

ایران جوان ایران قوی

فروغ مسلم زاده //میراث جرون یکی از مشخصات بارز جوامع جهان سوم, جوانی جمعیت ...

رونق اقتصادی با فعالیتهای دریامحور

فروغ مسلم زاده // ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری، فراهم کردن زمینه اشتیاق سرمایه‌گذاران جهت ...

دختر روز نمی خواهد کمی امنیت به او بدهید ، تمام روزها روز دختر می شود

نوشته عبدالحسین اسدپور /// به بهانه روز دختر زیبا ترین تبریک ها را در ...

سناریوی بی سرانجام حقوق کارگران

فروغ مسلم زاده // وزیر کار درحالی از طی شدن مراحل پایانی لایحهٔ تغییر ...

توسعه اقتصاد دریامحور و شعار سال اولویت هرمزگان

فروغ مسلم زاده // اقتصاد دریا محور در بخش‌های مختلف دولت می‌تواند به مردم ...

توسعه و شکوفایی اقتصادی با مشارکت مردم

فروغ مسلم زاده// برای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم، اقتصاد کشور نیاز ...

جهش تولید با مشارکت مردمی استراتژی مهم توسعه اقتصادی است

فروغ مسلم زاده // جهش تولید با مشارکت مردمی در راستای تحقق شعار سال ...

حادثه برخورد و واژگونی موتور سوار نوجوانان وجوانان درسطح استان

عبدالحسین اسدپور// این روزها وشب هاراکب نوجوان وجوانان موتورسیکلت در کل استان‌ در خیابانهای ...

تاثیرات آموزش بر اقتصاد

وحید حاج سعیدی// امروزه در دنیا تاثیر آموزش بر اقتصاد به یک اصل قابل ...

ضرورت ذخیره سازی باران در سدها

فروغ مسلم زاده // فعالیت مناسب سامانه بارشی در هفته جاری و برنامه‌ریزی‌های انجام ...

  • کد مطلب : 23084
  • تعداد نظرات : 0 نظر
  • تاریخ انتشار خبر : 31 آگوست, 2017 - 10:34
  • شما اینجا هستید :اخبار مشروح > گزارش
  •   

    گزارشی از وضعیت غیربهداشتی میدان تره وباربندرعباس:میوه هایی که چوب حراج برسلامت شهروندان می زنند

    گروه گزارش :میراث جرون بهداشت و سلامت شهروندان از جمله مواردی است که بشدت مورد تاکید مقامات بهداشتی کشور و استان است اما انچه که در بروکراسی اداری و رانت بازی های سیاسی گم می شود بحث سلامت وبهداشت شهروندانی است که عنان سلامت خودرا بدست متولیان بهداشت سپرده اند. بهداشت و سلامت شهروندان از […]

    گروه گزارش :میراث جرون

    بهداشت و سلامت شهروندان از جمله مواردی است که بشدت مورد تاکید مقامات بهداشتی کشور و استان است اما انچه که در بروکراسی اداری و رانت بازی های سیاسی گم می شود بحث سلامت وبهداشت شهروندانی است که عنان سلامت خودرا بدست متولیان بهداشت سپرده اند.

    IMG_۲۰۱۳۰۳۰۲_۱۸۰۵۰۲ econews-yalda8-1482217665

    بهداشت و سلامت شهروندان از جمله مواردی است که بشدت مورد تاکید مقامات بهداشتی کشور و استان است اما انچه که در بروکراسی اداری و رانت بازی های سیاسی گم می شود بحث سلامت وبهداشت شهروندانی است که عنان سلامت خودرا بدست متولیان بهداشت سپرده اند.

    غیر بهداشتی ترین میدان تره بار و میوه در بندرعباس اینجاست . درست در ورودی شهر بندرعباس فضایی محصور در محیطی بسته و دم کرده و پر از گل و لای و فاضلاب محلی برای تامین و خرید وفروش میوه وسبزی شهر ۵۰۰هزار نفری بندرعباس است . کارکنان  و حتی کارگران علیرغم تاکید مسئولان امر کارت بهداشت ندارند و اثری از حضور و نظارت بهداشت محیط دیده نمی شود.

    هرکسی ساز خود می زند

    غرفه هایی در هوای آزاد و گرمای ۴۸ درجه سانتی گراد بدون داشتن تهویه مناسب اقدام به خرید وفروش و انبار میوه می کنند که هیچگونه کارت سلامت و لباس فرم ودستکش ندارند .وقتی از آنهاسوال می کنیم می گویند ای بابا دلتان خوش است ما برای روزی ۳۰هزارتومان داریم جان می کنیم توی این گرما و عرق می ریزیم اگر این چیزهارا بخواهیم صاحب کاراز حقوقمان کم می کند .

    اب ناشی از شستشوی میوه ها و سبزی ها وارد محوطه شده و از طرفی چند دام هم در گوشه ای دیگر در حال خوردن میوه های مانده دیروز هستند ؛ میوه هایی که نمی شود بیشتر از یک روز در هوای آزاد آنهارا نگه داشت و احتمال فساد پذیری و کپک زدن انها بسیار زیاد. یکی ازمغازه داران می گوید: اگر بخواهیم کولر ویا یخچال روشن کنیم هزینه برق خیلی زیاد می شود ترجیح می دهیم اول صبح سریع میوه هارا بفروشیم تا نیاز نباشد که انهارا دریخچال بگذاریم . اگر هم میوه ای بماند قطعا فاسد می شود و می گندد وباید دور ریخت.قدیمی ترین و تنهاترین میدان تره وبار شهر اقتصادی کشور حال وروزی وخیم وغیربهداشتی دارد اما انگار مسئولان بهداشت محیط و صنف میوه وتره بار خیلی به این مسایل که به سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد اهمیتی نمی دهند ونگران سلامتی شهروندان نیستند. انچه مهم است فروش بیشتر میوه وسبزی و سود کلان ناشی از فروش انحصاری است نه چیز دیگری.

    فروشنده دیگری گلایه منداز وضع موجود می گوید : ماهم از وضعیت بهداشتی اینجا راضی نیستیم اما تنهایی کاری نمی توان کرد وباید عزم جدی برای نوسازی این مکان ویا جابجایی میدان به مکان بهداشتی و سالمتری باشد ماهم قبول داریم سلامت شهروندان در خطر است اما کاری نمی توانیم بکنیم حتی سلامت خودمان هم در خطر است . وی اشاره به موشهای درشتی می کند که از جویهای فاضلاب ورودی میدان وارد مغازه ها شده و هر روزه با جویدن میوه ها خسارتهای زیادی به مغازه داران وصاحبان کالا می زنند.

    دامهای سرگردان در میدان

    دامهایی که در حال چرای میوه های فاسد هستند اکثرا گاوهای شیری و گوسفندانی هستند که مدتی بعد صاحبانشان انهارا ذبح کرده و گوشتشان را هم به مردم می فروشند درکنار این دامها سگهای ولگرد هم در محوطه عرضه میوه و سبزی هستند و دراین گرمای هوا تماس بدن سگها ویا بزاق دهانشان با میوه هایی که بصورت انبوه وصندوقی روی هم انباشته شده می تواند عامل انتقال بسیاری از بیماریها باشد .

    یکی از کارگران می گوید: مدتی قبل یکی از سگها پای کارگری را گاز گرفت و سگ دچار بیماری بود و کارگر بیچاره بعداز مدتی پایش عفونت کرد ودرنهایت مجبور شد که کارش را رها کند وقتی به پزشک مراجعه کرده بود مشخص شد سگ بیمار بوده و پای اوبشدت عفونت کرده و درشرف قطع شدن بود که دیگر خبری ازش ندارم.

    صندوقهای گوجه فرنگی که جلوی هر مغازه روی هم چیده شده و درزیر تیغ تند آفتاب ظهر بندرعباس خبر از پلاسیده شدن و فساد دارد اما هنوز درانتظار مشتری جیب پرکنی هستند تا صاحبش انهارا بفروشد و دشت امروزش را به شیرینی درو نماید و ابدا هم نگران الوده شدن محصول در برابر حیواناتی چون سگها و گربه و موشها درمیدان نیست.

    باید گفت وقتی صحبت از سلامت می شود همه دستگاهها توپ را در زمین همدیگر می اندازند و هیچکس حاضر نیست این مسئولیت سنگین و خطیر را برعهده بگیرد. اما باید عزمی جدی برای بهبود اوضاع بهداشتی مراکزی که ارتباط مستقیمی با سلامت شهروندان دارند باشد ./انتهای پیام

     

    برچسب ها :

    تبلیغ
    آیین بانک قرض الحسنه مهر ایران هیات گلف استان هرمزگان احمدمرادی oخبرگزاری علم و فناوری آفتاب جنوب