به گزارش «تابناک»، در سال ۲۰۱۵ متوسط میزان استفاده از اپلیکیشن ها، برابر با ۵۸ درصد رشد را نشان می دهد. منظور از استفاده از اپلیکیشن، باز کردن یک App و در نتیجه تعامل کاربر با آن است که Flurry نام Session را برای آن انتخاب کرده است. این آمار نشان می دهد که همه طبقه بندی های اپلیکیشن در سال ۲۰۱۵ شاهد رشد بوده اند، البته به جز طبقه بندی بازی ها که خود موضوعی جالب توجه است.
صنعت موبایل سریع در حال بلوغ است. طی هفت سال گذشته، مؤسسه Flurry بیش از ۲٫۱ میلیارد دستگاه هوشمند را در سطح جهانی و ماهیانه رصد کرده است. در حالی که نرخ رشد در سال ۲۰۱۵ حاکی از نوعی تنزل است (۵۸ درصد در مقایسه با رشد ۷۶ درصدی سال ۲۰۱۴ و رشد ۱۰۳ درصدی در سال ۲۰۱۳) همچنان از سرعت پیشرفت فزاینده در این صنعت حکایت دارد، زیرا در سایر صنایع، شتاب و رشد اینچنینی دیده نشده است.
اما آنچه بیش از همه جالب توجه است، مقایسه ضریب رشد حوزه موبایل در سال ۲۰۱۵ برای کاربران قدیمی و کاربران جدید است. این مقایسه نشان می دهد، ۴۰ درصد رشد ۵۸ درصدی Session ها در سال ۲۰۱۵ از سوی کاربران قدیمی بوده که این ضریب در سال ۲۰۱۴ برابر با ۲۰ درصد و در سال ۲۰۱۳ برابر با ۱۰ درصد بوده است.
نگاه به طبقه بندی Session ها، نشان می دهد که چهار حوزه بیش از حد میانگین رشد داشته اند؛
اپلیکیشن های مربوط به حوزه Personalization: نرم افزارهای شخصی سازی رشدی فوق العاده و در حد ۳۳۲ درصد در سال ۲۰۱۵ داشته اند. این ابزارها از صفحه Lock Screen اندروید تا صفحه کلیدهای emoji را شامل می شود که البته بیشترین نقش را در این زمینه همین صفحه کلیدهای emoji در نرم افزارهای پیام رسان داشته اند.
حوزه نرم افزارهای خبری و اطلاع رسانی: این حوزه نیز برابر با ۱۳۵ درصد در سال ۲۰۱۵ رشد داشته و نشان دهنده یک ضریب فزاینده در جایگزینی نرم افزارهای هوشمند موبایل به جای ابزارهایی نظیر تلویزیون و رایانه ها به عنوان منابع اول خبر گیری و اطلاع رسانی است.
نرم افزارهای حوزه Productivity: ابزارها و نرم افزارهایی که معطوف به کارایی و بهره وری بالاتر هستند، در سال ۲۰۱۵ رشدی ۱۲۵ درصدی را تجربه نموده اند و اکنون موبایل ها و فبلت ها به ابزار اولیه به خصوص برای بسیاری از نوجوانان و دانشجویان برای کارهای محاسباتی و انجام امور مربوطه تبدیل شده است. اکنون این ابزارها به عنوان برترین ابزارهای دسترسی به ایمیل و سایر ابزارهای مشابه دیگر مد نظر هستند.
حوزه سبک زندگی و خرید آنلاین: این حوزه با رشد ۸۱ درصدی در سال ۲۰۱۵ البته نوعی کاهش رشد ـ نسبت به رقم ۱۷۴ درصدی سال ۲۰۱۴ ـ را نشان می دهد؛ اما همچنان به عنوان یکی از چهار حوزه با رشد سریع در دنیای موبایل خودنمایی می کند. این آمار نشان دهنده رشد سریع حوزه تجارت موبایل است و اکنون بیش از ۴۰ درصد تجارت کل دنیا و بیش از ۳۳ درصد تجارت در ایالات متحده را شامل می شود.
رشد سریع فبلت ها در دنیای موبایل
در حالی که این آمار نشان دهنده تصویر جالبی از تحولات در حوزه موبایل است،تحلیل دقیق تر نشان می دهد، استفاده از فبلت ها در سال ۲۰۱۵ رشدی قابل توجه داشته است.
نمودار زیر به خوبی نشان دهنده میزان استفاده از فبلت ها در مقایسه با سایر ابزارها در حوزه هایی نظیر اخبار و مجلات، ورزش و موسیقی، رسانه و سرگرمی است.
رشد سریع نفوذ فبلت ها در میان کاربران را زمانی می توان بهتر درک کرد که در مقایسه زمان صرف شده بر روی دستگاه های مختلف، نگاهی به این موضوع داشته باشیم. زمان صرف شده بر روی فبلت ها در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال قبل رشدی برابر با ۳۳۴ درصد داشته است که ۲٫۹ برابر حد میانگین است، حال آنکه رشد مجموع سایر دستگاه های دیگر برابر با ۱۱۷ درصد بوده.
فبلت ها غیر قابل توقف هستند
اما برتری های فبلت در سال میلادی ۲۰۱۵ به همین جا ختم نمی شود و آن گونه که از آمار مشخص است، فبلت ها تبدیل به یک حوزه غیر قابل توقف در دنیای موبایل می شوند، به گونه ای که ۲۷ درصد از مجموع کل دستگاه های جدیدی که طی کریسمس فعال شده و همچنین ۵۰ درصد از کل دستگاه های اندرویدی که طی همین زمان فعال شده اند نیز فبلت بوده اند.
به این جهت به فبلت ها لقب غیر قابل توقف داده شده که اگر این نرخ رشد به همین شکل بماند تا ماه اکتبر سال ۲۰۱۶ فبلت ها تبدیل به مهمترین و پر استفاده ترین دستگاه های موبایل در دنیای ما می شوند. نمودار فوق بیانگر توزیع جهانی دستگاه ها بر اساس نوع و گونه آنهاست که تا سال ۲۰۱۷ نیز وضعیت آنها پیش بینی شده.
نکته جالب اینکه احتمالا تا فصل دوم سال ۲۰۱۶ گوشی های کوچک اندازه منقرض خواهند شد و اقبال به سمت صفحه نمایش های بزرگتر تداوم خواهد داشت.
رقم حیرت آور ۳٫۲ تریلیون تعامل یا Session
در سال ۲۰۱۵ رقم حیرت آور ۳٫۲ تریلیون تعامل با نرم افزارهای موبایل صورت گرفته است که شاید ۸ سال قبل در زمانی که سر و کله اولین گوشی های هوشمند پیدا شد، هیچ کس تصور یک چنین رقمی را نداشت. در ساعت صفر روز اول ژانویه سال ۲۰۱۶ مؤسسه Flurry شمارنده خود را صفر کرد و اکنون حدس و گمان ها برای سال میلادی جدید تبدیل به یک سرگرمی جالب توجه می شود.