میراث جرون
امروز : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ساعت : ۰۹:۳۴
یادداشت

سناریوی بی سرانجام حقوق کارگران

فروغ مسلم زاده // وزیر کار درحالی از طی شدن مراحل پایانی لایحهٔ تغییر ...

توسعه اقتصاد دریامحور و شعار سال اولویت هرمزگان

فروغ مسلم زاده // اقتصاد دریا محور در بخش‌های مختلف دولت می‌تواند به مردم ...

توسعه و شکوفایی اقتصادی با مشارکت مردم

فروغ مسلم زاده// برای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم، اقتصاد کشور نیاز ...

جهش تولید با مشارکت مردمی استراتژی مهم توسعه اقتصادی است

فروغ مسلم زاده // جهش تولید با مشارکت مردمی در راستای تحقق شعار سال ...

حادثه برخورد و واژگونی موتور سوار نوجوانان وجوانان درسطح استان

عبدالحسین اسدپور// این روزها وشب هاراکب نوجوان وجوانان موتورسیکلت در کل استان‌ در خیابانهای ...

تاثیرات آموزش بر اقتصاد

وحید حاج سعیدی// امروزه در دنیا تاثیر آموزش بر اقتصاد به یک اصل قابل ...

ضرورت ذخیره سازی باران در سدها

فروغ مسلم زاده // فعالیت مناسب سامانه بارشی در هفته جاری و برنامه‌ریزی‌های انجام ...

سیلی جوانمردی بر گونه نامردان

فروغ مسلم زاده // میراث جرون حمله دو شب پیش ایران این پیام را ...

چه زمانی شبکه های اجتماعی رفع فیلتر می شوند!؟

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس درباره زمان رفع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، بیان می‌کند ...

زیرساختهای گردشگری در هرمزگان نیازمتد توجه

مریم آقاجانی // توسعه زیرساخت‌های گردشگری جزایر هرمزگان به‌ویژه در بخش آب و برق ...

  • کد مطلب : 38903
  • تعداد نظرات : 0 نظر
  • تاریخ انتشار خبر : 5 فوریه, 2022 - 08:42
  • شما اینجا هستید :یادداشت
  •   

    رعایت اخلاق حرفه ای در فضای مجازی حلقه مفقوده//فروغ مسلم زاده

    میراث جرون: در جوامع کنونی اینترنت و به تبع آن وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی و در رأس آنها فیس بوک توانسته اند جای خود را در سراسر دنیا پیدا کرده و قدرت خود را در همه جا به منصه ظهور بگذارند . اکنون بسیاری از فعالیت های نوع بشر با اینترنت انجام می گیرد .هنر ، ورزش، علم ، تجارت و ....

    میراث جرون: در جوامع کنونی اینترنت و به تبع آن وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی و در رأس آنها فیس بوک توانسته اند جای خود را در سراسر دنیا پیدا کرده و قدرت خود را در همه جا به منصه ظهور بگذارند . اکنون بسیاری از فعالیت های نوع بشر با اینترنت انجام می گیرد .هنر ، ورزش، علم ، تجارت و ….
    در کنار تمام بی اعتمادی ها که در فضای مجازی موجود است و پذیرش از سوی کاربر را کاهش می دهد اما سازمانی هایی هستند(چه سازمان های تولیدی و چه خدماتی) که چنان اعتماد مخاطب و کاربر خود را بدست اورده اند که حتی شاید آن گونه اعتماد در عالم واقع به ندرت دیده شود. این امر نشان می دهد که حتی در فضای مجازی نیز می توان اعتماد مخاطب را جلب کرد و این امر مستلزم اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی ای است که آن سازمان برای خود تعریف کرده است .
    پیشرفت تکنولوژی و فناوری اطلاعات و ورود انواع این تکنولوژیها به جوامع همانقدر که می تواند بر آنهاتأثیر مثبت داشته باشد و برای آنها فرصت تلقی شود، براساس نوع رویکرد جوامع میتواند بر آنها تأثیر منفیداشته و شکل تهدید به خود بگیرد. این درباره همه رسانه های مجازی که روزبه روز استفاده از آنها رایجترمی شود، کاملا قابل مشاهده است. به خصوص شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام، وایبر، واتساپ و… این ظرفیترا دارند که در مدت زمانی کوتاه، یک مطلب یا یک تصویر را در میان خیل عظیمی از کاربران انتشار دهند. دربسیاری از مواقع این مطلب یا تصویر میتواند کاملا جعلی و دروغین باشد. به همین دلیل باید به نقش این شبکه های اجتماعی در شکل دهی به افکارعمومی توجه داشت.یکی از مواردی که میتوان در جرم انگاری جرائم رایانه ای ملحوظ نظر قرار داد و به عبارتی جزء مبانی آن شمرد، نغز اصول و قواعد اخلاقی است.
    در این راستااخلاق فناوری اطلاعات موضوع میان رشته ای است که بحث درباره ای آن به آشنایی و تخصص در حوزه ای اخلاق و فناوری اطلاعات نیازمند است با پیشرفت سریع فناوری وابستگی افراد به استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی مسائل و مشکلات در حوزه ای اخلاق فناوری اطلاعات رخ داده است که این مسائل ناهنجاریهای را در فضای اطلاعات به وجود آورده است آمار جرائمی چون هک، نفوذ غیرمجاز، ویروسها،جعل و دستکاری اطلاعات، مزاحمتهای رایانه ای و موارد مشابه نشان دهنده اهمیت بررسی اخلاق در حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
    بی شک هر جامعه امروز به طور روز افزون از جنبه های آموزشی ، ارتباطات ، اطلاعات، اقتصاد، بازار و به تکنولوژی های ارتباطی و شبکه های اطلاعاتی وابسته شده است. با گسترش و نفوذ این تکنولوژی ها در چارچوب های بیرون از نهادهای علمی و پژوهشی و مبدل شدن ان به محیط هایی از نوع خانگی و یا اقتصادی و … برداشت های تازه ای از رابطه اخلاقیات را با آن مطرح کرده است. در این شرایط نظام های اخلاقی، در چالش و کشمکش با تکنولوژی های اطلاعاتی و ارتباطی چگونه باید عمل کنند؟
    در عصر دیجیتالی، اخلاق رسانه باید کارهایی را متناسب با خصوصیات متمایز یک سامانه شبکه ای ، موتورهای جستجو و پایگاه داده های رایانه فهرست کند. این چارچوب اخلاقی در موثرترین صورت خود باید بر ساختارهای اجتماعی متمرکز شود تا بتواند معلوم کند که صورت بندی های سیاسی و فرهنگی در وضعیت های بر خط و غیر خط اساسا هستند.در این پهنه، اخلاق بازنمایی دارای یک جهت گیری جدید است، باید توجه داشت اخلاق حرفه ای رعایت حقوق دیگران (مخاطبان ، مشتریان، ذی نفعان، کارمندان و …) است که منجر به شکل گیری تعامل می شود و این تعاملات و ارتباطات میان سازمان با دیگران ، رضایتمندی و افزایش آرامش در فضای مجازی را باعث می شود.
    قطع به یقین رعایت اخلاق حرفه ای در این فضا می تواند راهکاری جدی و عملی و تمرینی خوبی برای کاربران در کنترل خشم، قضاوت نکردن و حکم یک طرفه صادرنکردن باشد.


    تبلیغ
    آیین بانک قرض الحسنه مهر ایران هیات گلف استان هرمزگان احمدمرادی oخبرگزاری علم و فناوری آفتاب جنوب