میراث جرون
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ساعت : ۰۰:۱۷
یادداشت

توسعه اقتصاد دریامحور و شعار سال اولویت هرمزگان

فروغ مسلم زاده // اقتصاد دریا محور در بخش‌های مختلف دولت می‌تواند به مردم ...

توسعه و شکوفایی اقتصادی با مشارکت مردم

فروغ مسلم زاده// برای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم، اقتصاد کشور نیاز ...

جهش تولید با مشارکت مردمی استراتژی مهم توسعه اقتصادی است

فروغ مسلم زاده // جهش تولید با مشارکت مردمی در راستای تحقق شعار سال ...

حادثه برخورد و واژگونی موتور سوار نوجوانان وجوانان درسطح استان

عبدالحسین اسدپور// این روزها وشب هاراکب نوجوان وجوانان موتورسیکلت در کل استان‌ در خیابانهای ...

تاثیرات آموزش بر اقتصاد

وحید حاج سعیدی// امروزه در دنیا تاثیر آموزش بر اقتصاد به یک اصل قابل ...

ضرورت ذخیره سازی باران در سدها

فروغ مسلم زاده // فعالیت مناسب سامانه بارشی در هفته جاری و برنامه‌ریزی‌های انجام ...

سیلی جوانمردی بر گونه نامردان

فروغ مسلم زاده // میراث جرون حمله دو شب پیش ایران این پیام را ...

چه زمانی شبکه های اجتماعی رفع فیلتر می شوند!؟

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس درباره زمان رفع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، بیان می‌کند ...

زیرساختهای گردشگری در هرمزگان نیازمتد توجه

مریم آقاجانی // توسعه زیرساخت‌های گردشگری جزایر هرمزگان به‌ویژه در بخش آب و برق ...

سواد رسانه‌ای چگونه می‌تواند در مواقع بحران به داد جامعه برسد

فروغ مسلم زاده // مردم در فضای مجازی رفتارهای هیجان‌آمیزی از خود بروز می‌دهند ...

  • کد مطلب : 8437
  • تعداد نظرات : 0 نظر
  • تاریخ انتشار خبر : 8 دسامبر, 2016 - 06:53
  • شما اینجا هستید :اخبار مشروح
  •   

    احترام به حقوق عابران:پیاده روهای شهر زیبا می شوند

    میراث جرون:درحالیکه شهربندرعباس همواره در فقر پیاده روهای استاندارد ومناسب قرار داشته ودارد ، اما در ماه های گذشته نهضت پیاده روسازی در شهر آغاز شده است و در برخی از مناطق شهر ،پیاده روها نمایی زیبا به شهر داده اند وباعث تغییر چهره خیابان ها شده اند و رنگ ورورفتگی های معابر را کمتر کرده اند.

    میراث جرون:درحالیکه شهربندرعباس همواره  در فقر پیاده روهای استاندارد ومناسب  قرار داشته ودارد ، اما در ماه های گذشته نهضت پیاده روسازی در شهر آغاز شده است  و در برخی از مناطق شهر ،پیاده روها  نمایی زیبا به شهر داده اند وباعث تغییر چهره خیابان ها شده اند و رنگ ورورفتگی های معابر را کمتر کرده اند.
    پیاده روهایی که رنگی هستند و شهروندان با امنیت خاطر می توانند از آنجا رفت وآمد داشته باشند و امنیت بیشتری را داشته باشند.گرچه که گاهی موتورسواران وارد پیاده روها هم می شوند که برای آنهانیز بایستی نسخه ای پیچید.
    درحال حاضر در مناطق مختلف شهر دیده می شود که پیاده روهای قدیمی تخریب می شوند وعملیات  پیاده روسازی باسرعت به پیش می رود وانتظار می رود که تایکی دوسال آینده تمام پیاده روهای خیابان های اصلی وفرعی نو شوند.حتی شهرداری منطقه ۲بندرعباس قصد دارد که در برخی از بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی ،عملیات پیاده روسازی را داشته باشد تاعابران در این مناطق باامنیت خاطر از پیاده روهای استاندارد تردد کنند.
    منطقه “شهرنمایش “بندرعباس یکی از مناطق شهر بندرعباس است که از ماه قبل عملیات پیاده روسازی آن آغاز شده است وبخشی از آن هم به پایان رسید که در کنارپیاده روسازی ،بخشی هم به پارک خودروها اختصاص یافته است.از طرفی نیمکت های بتونی نیز در این پیاده روهای نوساز شهرنمایش وسایرپیاده روهای شهر گذاشته شده است که اگر شهروندان خواستند پیاده روی کنند و استراحتی هم در طول مسیر  داشته باشند، جایی رابرای نشستن داشته باشند.ضعف وکمبودی که همواره احساس می شد ودر حال حاضر شهرداری در حال رفع آن است وبسیاری از پیادوروهای شهر به نیمکت هم مزین شده اند.
    متاسفانه در بندرعباس در گذشته به بحث پیاده روسازی توجهی نمی شد و  اثرات این مشکل وکمبود ، همچنان گریبان شهر را گرفته است. بسیاری از معابر شهر فاقد پیاده روهای استاندارد می باشد وحتی پیاده روها آنقدر نامناسب هستند که عبور ومرور از آنجا غیرممکن است وعابران مجبورند که از خیابان ها عبورومرور کنند که خطراتی را هم به همراه دارد.
    موضوعی که گاهی هم مورد غفلت قرار می گیرد این است که وقتی پیاده روها نامناسب باشند و عابران مجبور شوند که از خیابان عبور کنند واین اجبار برایشان تبدیل به عادت شود، حتی در معابری هم که پیاده رو وجود دارد،باز از خیابان رفت وآمد می کنند که بارها چنین مواردی را شاهدبوده ایم که عابران خطرات را به جان خریده اند.
    همان موضوعی که دربخش عبور از روی خطوط عابر پیاده دیده می شود.وقتی که دربسیاری از نقاط شهر خطوط عابرپیاده دیده نمی شود وعابران از هرجایی که خواستند عبور می کنند وهمین موضوع باعث می شود که این عادت باعث شود حتی در جاهایی که خطوط عابر پیاده وجود دارد،چندان به آن توجهی ندارند وحتی از روی نرده های وسط بلوارها می پرند واز خیابان عبور می کنند.

    درواقع بهره مندی از پیاده رو سالم واستاندارد و خطوط عبور عابر پیاده حق شهروندان است تابرای رفت وآمد از خطرات احتمالی مصون بمانند وامیدواریم نسبت به این موضوع توسط مسئولان مربوطه توجه بیشتری شود تا شهروندان باامنیت خاطر از پیاده روها وخطوط عابر پیاده عبور ومرور کنند وکمتر خطرات ،آنها را تهدید کند.

    مسدود  شدن پیاده روها

    دربندرعباس در دوبخش بیشترین مسدودی های پیاده روها را شهروندان شاهدند.یک بخش مربوط می شود به انسد پیاده روها بامصالح ساختمانی مجتمع در حال ساخت وساز که ماهها وگاهی تا چند سال وتااتمام یک پروژه ساختمانی تجاری یامسکونی و… ، مصالح از جمله شن ،تیرآهن،آجروبلوک و… در پیاده رو وحتی خیابان رها شده اند وعابران مجبور خواهند بود که از خیابان رفت وآمد کنند.
    بخش دیگر انسداد پیاده رو در جلوی تعمیرگاه هاست که خودروهای زیادی در جلوی تعمیرگاه و خیابان در حال تعمیر هستند و هنگامی که عابران نسبت به این موضوع به تعمیرکار اعتراض می کنند، بااین پاسخ می شوند که جلوی مغازه خودم است و پولش را به شهرداری پرداخت کرده ام.مدتی پیش در ضلع جنوب شرقی میدان انقلاب بندرعباس یک تزئیناتی خودرو به هیچکس اجازه پارک کردن را نمی داد و می گفت خیابان جلوی مغازه  را از شهرداری خریده ام.
    در حالیکه همگان می دانند که پیاده رو  و خیابان را شهرداری به کسی نمی فروشد،اما به دلیل ضعف نظارت در این بخش ها، معابر وپیاده روها تصرف می شوند ومشکلاتی را برای عابران پیاده ایجاد می کنند.پیاده روها به راحتی تصرف می شوند و هیچ مسئولی نسبت به این موضوع واکنشی نشان نمی دهد.ازسال هاقبل بحث انتقال صنوف مزاحم وآلاینده به خارج از مرکز شهر مطرح بود که این موضوع فقط در حد شعار باقی ماند وعملیاتی نشد.

    علی زارعی

     

    برچسب ها :

    تبلیغ
    آیین بانک قرض الحسنه مهر ایران هیات گلف استان هرمزگان احمدمرادی oخبرگزاری علم و فناوری آفتاب جنوب