میراث جرون
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ساعت : ۲۲:۴۷
یادداشت

توسعه اقتصاد دریامحور و شعار سال اولویت هرمزگان

فروغ مسلم زاده // اقتصاد دریا محور در بخش‌های مختلف دولت می‌تواند به مردم ...

توسعه و شکوفایی اقتصادی با مشارکت مردم

فروغ مسلم زاده// برای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم، اقتصاد کشور نیاز ...

جهش تولید با مشارکت مردمی استراتژی مهم توسعه اقتصادی است

فروغ مسلم زاده // جهش تولید با مشارکت مردمی در راستای تحقق شعار سال ...

حادثه برخورد و واژگونی موتور سوار نوجوانان وجوانان درسطح استان

عبدالحسین اسدپور// این روزها وشب هاراکب نوجوان وجوانان موتورسیکلت در کل استان‌ در خیابانهای ...

تاثیرات آموزش بر اقتصاد

وحید حاج سعیدی// امروزه در دنیا تاثیر آموزش بر اقتصاد به یک اصل قابل ...

ضرورت ذخیره سازی باران در سدها

فروغ مسلم زاده // فعالیت مناسب سامانه بارشی در هفته جاری و برنامه‌ریزی‌های انجام ...

سیلی جوانمردی بر گونه نامردان

فروغ مسلم زاده // میراث جرون حمله دو شب پیش ایران این پیام را ...

چه زمانی شبکه های اجتماعی رفع فیلتر می شوند!؟

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس درباره زمان رفع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، بیان می‌کند ...

زیرساختهای گردشگری در هرمزگان نیازمتد توجه

مریم آقاجانی // توسعه زیرساخت‌های گردشگری جزایر هرمزگان به‌ویژه در بخش آب و برق ...

سواد رسانه‌ای چگونه می‌تواند در مواقع بحران به داد جامعه برسد

فروغ مسلم زاده // مردم در فضای مجازی رفتارهای هیجان‌آمیزی از خود بروز می‌دهند ...

  • کد مطلب : 25973
  • تعداد نظرات : 0 نظر
  • تاریخ انتشار خبر : 19 اکتبر, 2017 - 09:11
  • شما اینجا هستید :اخبار مشروح
  •   

    دستورالعمل‌های مشکل‌ساز در مجلس رد می‌شود/سفرای ایران با ادبیات اقتصادی بیگانه‌اند

    نشست رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، استاندار هرمزگان و مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس با فعالان اقتصادی استان برگزار شد.

    به گزارش ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، در این نشست سه‌ساعته فعالان اقتصادی استان هرمزگان مشکلات خود را با محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در میان گذاشتند.

    واحدهاي اقتصادي فعال در هرمزگان بايد ماليات خود را در اين استان پرداخت كنند

    استاندار هرمزگان گفت: در زمان بودجه‌ريزي بايد به نقش مهم ملي هرمزگان توجه شود تا اعتبارات بهتري به اين استان تخصيص يابد و انتظار داريم مجلس شوراي اسلامي تصميمات كارگشايي براي هرمزگان اتخاذ كند.

    فریدون همتی در این نشست بابیان اينكه استان هرمزگان به‌عنوان پايتخت اقتصادي كشور از نقش و جايگاه مهمي در اقتصاد ايران برخوردار است، اظهار کرد: هرمزگان نقش تأثیرگذاری در بودجه كشور دارد و بيش از ۵۴ درصد صادرات و واردات كشور از طريق بنادر شهيد رجايي و شهيد باهنر در هرمزگان صورت مي‌پذيرد.

    وي ادامه داد: ۱۸ صنعت بزرگ ازجمله فولاد، آلومينيوم، نفت و گاز، دو منطقه آزاد كيش و قشم و ۱۴ جزيره با ظرفيت‌هاي بزرگ اقتصادي و گردشگري در هرمزگان وجود دارد.

    استاندار هرمزگان به ظرفيت‌هاي دريايي و شيلاتي اين استان اشاره كرد و افزود: تنها در بخش پرورش ميگو، ظرفيت ايجاد ۵۰ هزار هكتار مزرعه پرورش ميگو در اين استان وجود دارد كه اگر محقق شود مي‌توان سالانه از اين طريق يك ميليارد دلار صادرات داشت.

    همتي تصريح كرد: محصولات شيلاتي، كشاورزي و دريايي بسياري در اين استان توليد مي‌شود و در بخش حمل‌ونقل نيز روزانه سه هزار كاميون در استان بارگيري و تردد مي‌كنند.

    وي به برخي مشكلات و چالش‌هاي واحدهاي بزرگ صنعتي و اقتصادي در هرمزگان اشاره كرد و بيان داشت: تعدادي از واحدهاي بزرگ اقتصادي در هرمزگان وجود دارند كه دفاتر آن‌ها در استان‌هاي تهران، فارس و بوشهر مستقر است و اين واحدها ماليات خود را در هرمزگان پرداخت نمي‌كنند درحالی‌که آلودگي و چالش‌هاي زیست‌محیطی و اجتماعي و كارگري اين واحدها براي هرمزگان است و اين صنايع از زيرساخت‌هاي هرمزگان استفاده و آن‌ها را مستهلك مي‌كنند كه نياز است شرايطي فراهم شود تا اين واحدها ماليات خود را در هرمزگان پرداخت كنند.

    استاندار هرمزگان تأکید كرد: در زمان بودجه‌ريزي بايد به نقش مهم ملي هرمزگان توجه شود تا اعتبارات بهتري به اين استان تخصيص يابد و انتظار داريم مجلس شوراي اسلامي تصميمات كارگشايي براي هرمزگان اتخاذ كند.

    امیدواریم مازاد درآمد هرمزگان به استان بازگردد 

    عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ریشه مشکلات یا در قانون و مقررات است یا در عرف و رویه‌های اجرایی.

    وی افزود: قبلاً در حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، چالش‌های اساسی استان هرمزگان را به همراه سایر نمایندگان استان بیان کردیم.

    محمد آشوری بابیان اینکه با نجات اقتصاد باید مشکلات را حل کنیم، افزود: انتظار ما از مجلس و دولت این است که نقش استان ما در اقتصاد  ملی باید بازتعریف شود.

    وی با تأکید بر اینکه ۵۰ درصد مازاد درآمدی که در قانون پنجم توسعه تصویب شد تاکنون به استان اختصاص نداده‌اند، افزود: اصل ۴۸ قانون اساسی زمینه مناسبی برای رفع مشکلات و حوائج مردم است.

    غفلت از نقشه توسعه استان هرمزگان

    رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: امید است با ظرفیت و کمک استان کرمان مشکلات را حل کنیم.

    حسین  هاشمی تختی بابیان اینکه با توجه به تصویب قانون مناطق آزاد در مجلس، پیشنهادات خود در این مورد ارسال کنید، اظهار کرد: با دعوت از رئیس کمیسیون بودجه سعی خواهیم کرد مشکلات را رفع کنیم؛ هرچند از آمایش سرزمین و نقشه توسعه استان غفلت کردیم و در خصوص توزیع صنایع در استان و اینکه چه نوع صنایعی داشته باشیم هم غفلت شده است.

    در پایان این جلسه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به سؤالات فعلان اقتصادی پاسخ داد و گفت: قرار بود با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس از استان هرمزگان بازدید کنیم که میسر نشد و تاکنون از شش استان کشور به‌صورت حضوری مشکلات را بررسی کردیم.

    دستورالعمل‌های مشکل‌ساز در مجلس رد می‌کنیم

    پور ابراهیمی اعلام کرد: بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مشکل‌آفرین در مجلس را رد می‌کنیم و درصورتی‌که محدودیت ایجاد می‌کند از طریق کمیسیون پیگیری می‌کنم و گزارش خواهم داد.

    مشکلات تراکنش‌های مالی هفته آینده حل می‌شود

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ۷۰ درصد تراکنش‌های مالی شامل جریمه‌شده‌اند و این جریمه شامل کسانی است که هیچ کد اقتصادی و مجوزی دریافت نکرده‌اند.

    وی با اشاره به اینکه ظرف هفته آینده مشکل تراکنش‌های مالی حل خواهد شد و هدف ما شفاف‌سازی است، افزود: بخشنامه اصلاح تراکنش‌های مالی در هفته آینده ابلاغ می‌شود.

    قانون ارزش‌افزوده در مجلس در حال اصلاح است

    نماینده مجلس شورای اسلامی کرمان بابیان اینکه اسفند سال گذشته لایحه اصلاح ارزش‌افزوده در مجلس دریافت شد و اکنون در حال بررسی هستیم، گفت: بدون نظر بخش خصوصی هیچ ماده مصوب نمی‌کنیم و اگر شخصی پیشنهادی در این مورد دارد به ما منعکس کنند.

    وی افزود: اصناف در کشور روی‌هم‌رفته مجموع مالیات آن‌ها در منابع دولت ۴ درصد است، ضمن اینکه نرخ‌های مالیاتی بر طلا هم در حال اصلاح است.

    مناطق آزاد به اهداف خود نزدیک نشده اند

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بابیان اینکه اعتقاد ما بر این است که عملیات در مناطق آزاد با قانون این مناطق متفاوت است، افزود: مناطق آزاد به اهداف خود نزدیک نشده است و در حال حاضر اصلاح  قانون و مقررات مناطق آزاد در دست انجام است و کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به این موضوع ورود کرده است.

    سفرای ما در خارج از کشور با ادبیات اقتصادی بیگانه‌اند

    این نماینده مجلس گفت: بخشی از مشکلات صادرات مربوط به خارج از کشور است و برمی‌گردد به سیاست‌های خارجی دولت که سفرای کشور در این زمینه فعالیتی انجام نمی‌دهند و دیپلماسی اقتصادی ما غیرفعال است درحالی‌که سفرای ما باید حمایت اقتصادی انجام دهند.

    وی افزود: طی صحبت انجام‌شده با وزیر امور خارجه این مشکل در حال برطرف شدن است و ما انتظار داریم وزارت امور خارجه و اقتصاد از عقبه اقتصادی حمایت کنند.

    بخشش سود و جرائم وام‌های تا ۵۰ میلیون تومان

    پور ابراهیمی اعلام کرد: تخصیص نقدینگی ارزان‌قیمت به شیلات و آبزیان بستگی دارد در چه منطقه‌ای انجام شود و می‌توان از امتیاز مناطق محروم استفاده کرد.

    وی اظهار کرد: سود وام‌های تا ۵۰ میلیون تومان و جرائم  در بانک‌های دولتی قابل‌بخشش است.

    افزایش اختیارات استانداران

    رئیس کمیسیون اقتصادی با اشاره به اینکه بر اساس بند ۴ ماده ۲۶ برنامه توسعه ششم بخشی از مسائل قابل تفویض به استانداران است، گفت: اگر بتوانیم به شکلی استان‌ها را جدا کنیم که درآمد و مخارج مستقل داشته باشند خوب است و پیشنهاد ما این است که استان‌ها مستقل عمل کنند.

    بخشنامه‌ها نباید کسب‌وکار را تحت تأثیر قرار دهند

    پور ابراهیمی در مورد بخشنامه گمرک با موضوع بسته‌بندی محصولات کشاورزی گفت: بخشنامه‌ها نباید کسب‌وکار افراد را تحت تأثیر قرار دهد و اگر بخشنامه به کسب کاری آسیب وارد کرد دولت باید جریمه آن را پرداخت کند.

    برچسب ها :

    تبلیغ
    آیین بانک قرض الحسنه مهر ایران هیات گلف استان هرمزگان احمدمرادی oخبرگزاری علم و فناوری آفتاب جنوب