میراث جرون
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ساعت : ۱۴:۴۴
یادداشت

توسعه اقتصاد دریامحور و شعار سال اولویت هرمزگان

فروغ مسلم زاده // اقتصاد دریا محور در بخش‌های مختلف دولت می‌تواند به مردم ...

توسعه و شکوفایی اقتصادی با مشارکت مردم

فروغ مسلم زاده// برای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم، اقتصاد کشور نیاز ...

جهش تولید با مشارکت مردمی استراتژی مهم توسعه اقتصادی است

فروغ مسلم زاده // جهش تولید با مشارکت مردمی در راستای تحقق شعار سال ...

حادثه برخورد و واژگونی موتور سوار نوجوانان وجوانان درسطح استان

عبدالحسین اسدپور// این روزها وشب هاراکب نوجوان وجوانان موتورسیکلت در کل استان‌ در خیابانهای ...

تاثیرات آموزش بر اقتصاد

وحید حاج سعیدی// امروزه در دنیا تاثیر آموزش بر اقتصاد به یک اصل قابل ...

ضرورت ذخیره سازی باران در سدها

فروغ مسلم زاده // فعالیت مناسب سامانه بارشی در هفته جاری و برنامه‌ریزی‌های انجام ...

سیلی جوانمردی بر گونه نامردان

فروغ مسلم زاده // میراث جرون حمله دو شب پیش ایران این پیام را ...

چه زمانی شبکه های اجتماعی رفع فیلتر می شوند!؟

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس درباره زمان رفع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، بیان می‌کند ...

زیرساختهای گردشگری در هرمزگان نیازمتد توجه

مریم آقاجانی // توسعه زیرساخت‌های گردشگری جزایر هرمزگان به‌ویژه در بخش آب و برق ...

سواد رسانه‌ای چگونه می‌تواند در مواقع بحران به داد جامعه برسد

فروغ مسلم زاده // مردم در فضای مجازی رفتارهای هیجان‌آمیزی از خود بروز می‌دهند ...

  • کد مطلب : 24492
  • تعداد نظرات : 0 نظر
  • تاریخ انتشار خبر : 21 سپتامبر, 2017 - 12:53
  • شما اینجا هستید :اخبار مشروح
  •   

    متولی اصلی حوزه گردشگری دریایی مشخص نیست/ تنها در ظاهر ، ۱۴ جزیره داریم!

    نشست خبری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان با بیان اینکه وجود ۱۴ جزیره، منبعی عظیم در حوزه گردشگری است اما متأسفانه ما تنها به اسم و در ظاهر ۱۴ جزیره داریم، گفت: با توجه به ظرفیت دریایی هرمزگان، تمرکز اصلی‌مان در حوزه گردشگری دریایی است اما به علت مشخص نبودن متولی اصلی آن، هنوز نتوانسته‌ایم آن‌طور که باید در این زمینه ورود کنیم.

    به گزارش ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، محسن ضیایی در نشستی خبری با بیان اینکه استان هرمزگان پتانسیل خوبی درزمینهٔ ثبت جهانی شهر و روستاها دارد، اظهار کرد: ازآنجایی‌که هنوز پایگاهی ملی در استان نداشتیم با تلاش‌های بسیار زیادی بافت تاریخی بندر لافت و بندر کنگ را به‌عنوان پایگاه ملی ثبت کردیم و اعتبارات خوبی هم در این زمینه گرفتیم.

    پیشروی ۸۰ درصدی پرونده مطالعات بندرکنگ جهت ثبت جهانی در یونسکو

    وی ادامه داد: بنا شد برای ثبت ملی و جهانی فنون لنج‌سازی که بین استان‌های هرمزگان، خوزستان و بوشهر مشترک است در بندرکنگ به‌عنوان پایلوتی در استان هرمزگان ثبت جهانی شود.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه ثبت جهانی بندرکنگ نیاز به بررسی‌هایی داشت که مطالعات ضوابط اجرایی آن به یک شرکت خصوصی واگذار و تاکنون ۸۰ درصد از پرونده مطالعات آن جهت ثبت جهانی در یونسکو آماده است، افزود: وقتی سخن از ثبت جهانی می‌شود اکثریت فکر می‌کنند یونسکو بودجه در اختیار ما قرار می‌دهد درصورتی‌که تنها حمایت‌های فکری، علمی و آموزشی در اختیارمان قرار می‌دهد.

    تأسیس هنرستان و شهرک صنایع‌دستی در میناب

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان با بیان اینکه در حوزه صنایع‌دستی گلابتون بندر خمیر و حصیر میناب را برای ثبت ملی آماده کرده‌ایم، تصریح کرد: در پی تفاهماتی که با آموزش‌وپرورش و شهرک صنعتی شهرستان میناب داشته‌ایم در حال تأسیس یک هنرستان با گرایش صنایع‌دستی در میناب و همچنین ایجاد یک شهرک صنایع‌دستی در شهرک صنعتی تیاب در جهت توسعه آموزش، تولید و فروش صنایع‌دستی استان هرمزگان هستیم.

    ضیایی با بیان اینکه سال گذشته اقدام به تملک خانه‌ای تاریخی در بندرکنگ با هزینه‌ای بالغ‌بر ۲۸۰ میلیون تومان کرده  و آن را به‌عنوان خانه صنایع‌دستی در اختیار شورای شهر قرار دادیم، عنوان کرد: تاکنون با کمک خیرین و بدون هیچ هزینه‌ای موفق به ایجاد ۱۰ خانه صنایع‌دستی در سطح استان شدیم و این تعداد را تا پایان سال ۹۶ به ۲۰ خانه می‌رسانیم.

    هزینه تملک خانه احمدی ۱۵ میلیارد تومان برآورد شده بود/ بودجه‌ای برای حفظ آن نداشتیم

    وی با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در بحث سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، در زمره ادارات برتر قرار دارد، خاطرنشان کرد: در جهت حفظ آثار تاریخی استان اقدام به ایجاد تفاهمات مشارکتی برای محافظت و احیای خانه‌های تاریخی که مالک شخصی دارند کردیم و تاکنون یک نمونه مشارکت با شهرداری حاجی‌آباد و ۱۵ پروژه مشارکتی دیگر نیز در بندر لافت داشته‌ایم.

    این مقام مسئول با بیان اینکه هرگونه عملیات عمرانی و دخل و تصرف در بناهای تاریخی ثبت ملی شده‌ای که مالک شخصی دارند بدون هماهنگی میراث خلاف قانون است، ابراز کرد: در خصوص جلوگیری از تخریب خانه احمدی که از سال ۸۲ ثبت ملی شده تلاش‌های بسیاری کردیم، مالک این خانه در سال ۸۳ از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شکایت و تاکنون پیگیری شده و درنهایت نیز با رأی دیوان عالی تخریب شد؛ هزینه تملک این خانه ۱۵ میلیارد تومان برآورد شده و با توجه به اینکه بودجه تملک کل کشور سالانه ۱۱ میلیارد تومان است، نتوانستیم آن را حفظ کنیم.

    خانه گله‌داری و خانه شریف، تنها خانه‌های تاریخی باقیمانده بندرعباس

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان با اشاره به اینکه تنها خانه‌های تاریخی باقیمانده بندرعباس خانه گله‌داری و خانه شریف هستند، بیان کرد: در خانه گله‌داری هنوز افرادی زندگی می‌کنند و مالک خانه شریف نیز نسبت به ایجاد تعاملات واکنش‌های مثبتی دارد که در حال پیگیری هستیم.

    ضیایی با بیان اینکه تاکنون ۲۲ اقامت گاه بومگردی در نقاط گردشگر پذیر استان راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: شاخص‌ترین فعالیت‌هایی که اخیراً در حوزه گردشگری انجام داده‌ایم برگزاری اولین همایش روسای انجمن‌های صنفی گردشگری به میزبانی بندرعباس و توسعه توریسم سلامت که نمونه آن افتتاح خط هوایی مسقط بندرعباس و تهیه پکیج‌های سلامت بوده است.

    تمرکز اصلی‌مان در حوزه گردشگری دریایی است

    وی با اشاره به اینکه با توجه به ظرفیت دریایی هرمزگان، تمرکز اصلی‌مان در حوزه گردشگری دریایی است، اضافه کرد: متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم آن‌طور که باید در این زمینه ورود کنیم چراکه متولی اصلی گردشگری دریایی هرمزگان مشخص نیست و موازی کاری‌های بسیاری وجود دارد که موجب سرگردانی سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان این بخش می‌شود.

    این مقام مسئول با بیان اینکه وجود ۱۴ جزیره در هر کشوری شاید منبعی عظیم در حوزه گردشگری باشد، افزود: متأسفانه در کشور ما از این ظرفیت بهره کافی برده نشده و دلیل آن این است که تنها به اسم و در ظاهر ۱۴ جزیره داریم؛ جزیره‌های قشم و کیش به لحاظ سازمانی از حوزه اختیارات ما خارج و اکثر جزایر دیگر نیز نظامی و نفتی‌اند و عملاً تنها هرمز و لارک را داریم!

    کاهش ورود گردشگر خارجی در سال‌های اخیر

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان با اشاره به اینکه درآمد گردشگری به علت نسبی بودن آمارها قابل اندازه‌گیری دقیق نیست، تصریح کرد: با بررسی‌های انجام شده در نوروز ۹۶ به‌طور متوسط هزینه هر خانواده به ازای هر چهار نفر، یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

    ضیایی با بیان اینکه ورود گردشگران خارجی در سال‌های اخیر در سطح کشور کاهش داشته و رقم آن باید تا سال هزار و ۴۰۴ به ۲۰ میلیون گردشگر برسد، درحالی‌که اکنون نزدیک به پنج میلیون نفر است، عنوان کرد: تنها راه تشخیص تعداد ورود گردشگران خارجی به هرمزگان آمار فرودگاه، وزارت امور خارجه و نیروی انتظامی است.

    اکثراً به‌اشتباه، اصرار در معرفی هرمزگان تنها از بعد صنعتی و تجاری آن دارند

    وی یکی از دلایل عقب‌افتادگی هرمزگان در صنعت گردشگری را اطلاع‌رسانی و معرفی ضعیف دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه اکثراً به‌اشتباه، اصرار در معرفی هرمزگان تنها از بعد صنعتی و تجاری آن دارند و ابعاد گردشگر پذیر آن را نادیده می‌گیرند از آن گذشته ضعف همکاری‌های بین بخشی و اجرا نشدن قانون‌های مربوط به مشوق‌های سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری به‌وسیله سایر دستگاه‌ها، از دیگر موانع پیشرفت صنعت گردشگری استان است.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه درخواست‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری استان می‌شود که به دلیل همین موانع اجرایی نمی‌شوند، بیان کرد: در استان‌هایی مانند اصفهان و آذربایجان شرقی توانسته‌اند از مشوق‌های قانون‌ها به‌خوبی برای پیشرفت صنعت گردشگری خود استفاده کنند اما اداره‌های دولتی هرمزگان در این زمینه کوتاهی می‌کنند؛ توسعه گردشگری و افزایش درآمدهای این حوزه در استان، همکاری تمامی ادارات ذی‌ربط را می‌طلبد.

    گردشگری صنعتی فرا بخشی است

    در ادامه این نشست معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان با بیان اینکه در چند سال گذشته متقاضیان زیادی برای اخذ مجوز شناورهای تفریحی و ساخت هتل‌ها داشته‌ایم، اظهار کرد: متأسفانه همه این دید را دارند که تنها میراث فرهنگی باید پاسخگوی عدم توسعه گردشگری باشد درصورتی‌که گردشگری صنعتی فرا بخشی است و نیاز به تعامل و هماهنگی گسترده تمامی دستگاه‌ها دارد کما اینکه عمده وظایف ما درزمینهٔ صدور مجوزها و نظارت بوده و تأمین زیرساخت‌ها بر عهده نهادهای دیگر است.

    فائقه اتابک خاطرنشان کرد: به دنبال راه‌اندازی شورای عالی راهبردی توسعه گردشگری دریایی برای رفع مشکلات این حوزه هستیم که امیدوارم با شروع فعالیت آن گام مؤثری در جهت توسعه گردشگری دریایی استان برداشته شود.

    بهسازی المان‌های شهری به‌خصوص در ورودی‌های شهر برای جذب گردشگر

    وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های توسعه گردشگری بهسازی المان‌های شهری به‌خصوص در ورودی‌های شهر و استقرار مراکز دائمی اطلاع‌رسانی گردشگری در ورودی‌ها و تمامی نهادهای گردشگری است، افزود: با توجه به اینکه در آستانه هفته گردشگری (پنج تا ۱۲ مهر) قرار گرفته‌ایم، ۶ کیوسک اطلاع‌رسانی و معرفی جاذبه‌های گردشگری هرمزگان در ۶ نقطه استان راه‌اندازی می‌شود.

    معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان در تشریح برنامه‌های این اداره کل در هفته گردشگری، تصریح کرد: برگزاری مراسم تجلیل از فعالان گردشگری (پنجم مهرماه) با حضور مسئولین و تقدیر از ۳۰ فعال برتر، همراه با اجرای مراسم تعزیه‌خوانی، علم‌گردانی و همچنین رونمایی از یک انیمیشن گردشگری و دو اپلیکیشن جهانگردی و همچنین تقدیر از خانواده آتش‌نشان شهید، برکت جوذری به مناسبت هم‌زمانی روز آتش‌نشان با هفته گردشگری از برنامه‌های این اداره کل است.

    زنگ گردشگری در مدارس به صدا در خواهد آمد

    این مقام مسئول اضافه کرد: برگزاری همایش و کارگاه آموزشی همیار گردشگر (چهارم مهرماه) در راستای تحقق شعار “گردشگری برای همه، همه برای گردشگری” و ترویج فرهنگ سفر و گردشگری با حضور ۶۰ دانش‌آموز از ۱۲ مدرسه بندرعباس و همچنین راهنمایان گردشگری و نواختن زنگ گردشگری یکی از مدارس از دیگر برنامه‌های هفته گردشگری است.

    ضیایی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان در واکنش به این بخش از صحبت‌های اتابک خاطرنشان کرد: می‌خواستیم از دانش‌آموزان سراسر استان دعوت کنیم که به علت وقایع اخیر از جابجایی دانش‌آموزان خودداری کردیم!

    اتابک در ادامه از برگزاری کارگاه آموزشی ویژه راهنمایان و مدیران فنی با موضوع امنیت گردشگران در هفته گردشگری خبر داد و افزود: اجرای برنامه تور ویژه محرم برای راهنمایان گردشگری و تور رودخانه‌نوردی برای فعالان بخش گردشگری (ماشاری تا بنگلایان در منطقه سیاهو) از دیگر برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان در هفته گردشگری است.

    برچسب ها :

    تبلیغ
    آیین بانک قرض الحسنه مهر ایران هیات گلف استان هرمزگان احمدمرادی oخبرگزاری علم و فناوری آفتاب جنوب