میراث جرون
امروز : چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ساعت : ۱۸:۱۳
یادداشت

سناریوی بی سرانجام حقوق کارگران

فروغ مسلم زاده // وزیر کار درحالی از طی شدن مراحل پایانی لایحهٔ تغییر ...

توسعه اقتصاد دریامحور و شعار سال اولویت هرمزگان

فروغ مسلم زاده // اقتصاد دریا محور در بخش‌های مختلف دولت می‌تواند به مردم ...

توسعه و شکوفایی اقتصادی با مشارکت مردم

فروغ مسلم زاده// برای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم، اقتصاد کشور نیاز ...

جهش تولید با مشارکت مردمی استراتژی مهم توسعه اقتصادی است

فروغ مسلم زاده // جهش تولید با مشارکت مردمی در راستای تحقق شعار سال ...

حادثه برخورد و واژگونی موتور سوار نوجوانان وجوانان درسطح استان

عبدالحسین اسدپور// این روزها وشب هاراکب نوجوان وجوانان موتورسیکلت در کل استان‌ در خیابانهای ...

تاثیرات آموزش بر اقتصاد

وحید حاج سعیدی// امروزه در دنیا تاثیر آموزش بر اقتصاد به یک اصل قابل ...

ضرورت ذخیره سازی باران در سدها

فروغ مسلم زاده // فعالیت مناسب سامانه بارشی در هفته جاری و برنامه‌ریزی‌های انجام ...

سیلی جوانمردی بر گونه نامردان

فروغ مسلم زاده // میراث جرون حمله دو شب پیش ایران این پیام را ...

چه زمانی شبکه های اجتماعی رفع فیلتر می شوند!؟

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس درباره زمان رفع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، بیان می‌کند ...

زیرساختهای گردشگری در هرمزگان نیازمتد توجه

مریم آقاجانی // توسعه زیرساخت‌های گردشگری جزایر هرمزگان به‌ویژه در بخش آب و برق ...

  • کد مطلب : 23084
  • تعداد نظرات : 0 نظر
  • تاریخ انتشار خبر : 31 آگوست, 2017 - 10:34
  • شما اینجا هستید :اخبار مشروح > گزارش
  •   

    گزارشی از وضعیت غیربهداشتی میدان تره وباربندرعباس:میوه هایی که چوب حراج برسلامت شهروندان می زنند

    گروه گزارش :میراث جرون بهداشت و سلامت شهروندان از جمله مواردی است که بشدت مورد تاکید مقامات بهداشتی کشور و استان است اما انچه که در بروکراسی اداری و رانت بازی های سیاسی گم می شود بحث سلامت وبهداشت شهروندانی است که عنان سلامت خودرا بدست متولیان بهداشت سپرده اند. بهداشت و سلامت شهروندان از […]

    گروه گزارش :میراث جرون

    بهداشت و سلامت شهروندان از جمله مواردی است که بشدت مورد تاکید مقامات بهداشتی کشور و استان است اما انچه که در بروکراسی اداری و رانت بازی های سیاسی گم می شود بحث سلامت وبهداشت شهروندانی است که عنان سلامت خودرا بدست متولیان بهداشت سپرده اند.

    IMG_۲۰۱۳۰۳۰۲_۱۸۰۵۰۲ econews-yalda8-1482217665

    بهداشت و سلامت شهروندان از جمله مواردی است که بشدت مورد تاکید مقامات بهداشتی کشور و استان است اما انچه که در بروکراسی اداری و رانت بازی های سیاسی گم می شود بحث سلامت وبهداشت شهروندانی است که عنان سلامت خودرا بدست متولیان بهداشت سپرده اند.

    غیر بهداشتی ترین میدان تره بار و میوه در بندرعباس اینجاست . درست در ورودی شهر بندرعباس فضایی محصور در محیطی بسته و دم کرده و پر از گل و لای و فاضلاب محلی برای تامین و خرید وفروش میوه وسبزی شهر ۵۰۰هزار نفری بندرعباس است . کارکنان  و حتی کارگران علیرغم تاکید مسئولان امر کارت بهداشت ندارند و اثری از حضور و نظارت بهداشت محیط دیده نمی شود.

    هرکسی ساز خود می زند

    غرفه هایی در هوای آزاد و گرمای ۴۸ درجه سانتی گراد بدون داشتن تهویه مناسب اقدام به خرید وفروش و انبار میوه می کنند که هیچگونه کارت سلامت و لباس فرم ودستکش ندارند .وقتی از آنهاسوال می کنیم می گویند ای بابا دلتان خوش است ما برای روزی ۳۰هزارتومان داریم جان می کنیم توی این گرما و عرق می ریزیم اگر این چیزهارا بخواهیم صاحب کاراز حقوقمان کم می کند .

    اب ناشی از شستشوی میوه ها و سبزی ها وارد محوطه شده و از طرفی چند دام هم در گوشه ای دیگر در حال خوردن میوه های مانده دیروز هستند ؛ میوه هایی که نمی شود بیشتر از یک روز در هوای آزاد آنهارا نگه داشت و احتمال فساد پذیری و کپک زدن انها بسیار زیاد. یکی ازمغازه داران می گوید: اگر بخواهیم کولر ویا یخچال روشن کنیم هزینه برق خیلی زیاد می شود ترجیح می دهیم اول صبح سریع میوه هارا بفروشیم تا نیاز نباشد که انهارا دریخچال بگذاریم . اگر هم میوه ای بماند قطعا فاسد می شود و می گندد وباید دور ریخت.قدیمی ترین و تنهاترین میدان تره وبار شهر اقتصادی کشور حال وروزی وخیم وغیربهداشتی دارد اما انگار مسئولان بهداشت محیط و صنف میوه وتره بار خیلی به این مسایل که به سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد اهمیتی نمی دهند ونگران سلامتی شهروندان نیستند. انچه مهم است فروش بیشتر میوه وسبزی و سود کلان ناشی از فروش انحصاری است نه چیز دیگری.

    فروشنده دیگری گلایه منداز وضع موجود می گوید : ماهم از وضعیت بهداشتی اینجا راضی نیستیم اما تنهایی کاری نمی توان کرد وباید عزم جدی برای نوسازی این مکان ویا جابجایی میدان به مکان بهداشتی و سالمتری باشد ماهم قبول داریم سلامت شهروندان در خطر است اما کاری نمی توانیم بکنیم حتی سلامت خودمان هم در خطر است . وی اشاره به موشهای درشتی می کند که از جویهای فاضلاب ورودی میدان وارد مغازه ها شده و هر روزه با جویدن میوه ها خسارتهای زیادی به مغازه داران وصاحبان کالا می زنند.

    دامهای سرگردان در میدان

    دامهایی که در حال چرای میوه های فاسد هستند اکثرا گاوهای شیری و گوسفندانی هستند که مدتی بعد صاحبانشان انهارا ذبح کرده و گوشتشان را هم به مردم می فروشند درکنار این دامها سگهای ولگرد هم در محوطه عرضه میوه و سبزی هستند و دراین گرمای هوا تماس بدن سگها ویا بزاق دهانشان با میوه هایی که بصورت انبوه وصندوقی روی هم انباشته شده می تواند عامل انتقال بسیاری از بیماریها باشد .

    یکی از کارگران می گوید: مدتی قبل یکی از سگها پای کارگری را گاز گرفت و سگ دچار بیماری بود و کارگر بیچاره بعداز مدتی پایش عفونت کرد ودرنهایت مجبور شد که کارش را رها کند وقتی به پزشک مراجعه کرده بود مشخص شد سگ بیمار بوده و پای اوبشدت عفونت کرده و درشرف قطع شدن بود که دیگر خبری ازش ندارم.

    صندوقهای گوجه فرنگی که جلوی هر مغازه روی هم چیده شده و درزیر تیغ تند آفتاب ظهر بندرعباس خبر از پلاسیده شدن و فساد دارد اما هنوز درانتظار مشتری جیب پرکنی هستند تا صاحبش انهارا بفروشد و دشت امروزش را به شیرینی درو نماید و ابدا هم نگران الوده شدن محصول در برابر حیواناتی چون سگها و گربه و موشها درمیدان نیست.

    باید گفت وقتی صحبت از سلامت می شود همه دستگاهها توپ را در زمین همدیگر می اندازند و هیچکس حاضر نیست این مسئولیت سنگین و خطیر را برعهده بگیرد. اما باید عزمی جدی برای بهبود اوضاع بهداشتی مراکزی که ارتباط مستقیمی با سلامت شهروندان دارند باشد ./انتهای پیام

     

    برچسب ها :

    تبلیغ
    آیین بانک قرض الحسنه مهر ایران هیات گلف استان هرمزگان احمدمرادی oخبرگزاری علم و فناوری آفتاب جنوب