میراث جرون
امروز : چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ساعت : ۱۰:۰۷
یادداشت

رونق اقتصادی با فعالیتهای دریامحور

فروغ مسلم زاده // ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری، فراهم کردن زمینه اشتیاق سرمایه‌گذاران جهت ...

دختر روز نمی خواهد کمی امنیت به او بدهید ، تمام روزها روز دختر می شود

نوشته عبدالحسین اسدپور /// به بهانه روز دختر زیبا ترین تبریک ها را در ...

سناریوی بی سرانجام حقوق کارگران

فروغ مسلم زاده // وزیر کار درحالی از طی شدن مراحل پایانی لایحهٔ تغییر ...

توسعه اقتصاد دریامحور و شعار سال اولویت هرمزگان

فروغ مسلم زاده // اقتصاد دریا محور در بخش‌های مختلف دولت می‌تواند به مردم ...

توسعه و شکوفایی اقتصادی با مشارکت مردم

فروغ مسلم زاده// برای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم، اقتصاد کشور نیاز ...

جهش تولید با مشارکت مردمی استراتژی مهم توسعه اقتصادی است

فروغ مسلم زاده // جهش تولید با مشارکت مردمی در راستای تحقق شعار سال ...

حادثه برخورد و واژگونی موتور سوار نوجوانان وجوانان درسطح استان

عبدالحسین اسدپور// این روزها وشب هاراکب نوجوان وجوانان موتورسیکلت در کل استان‌ در خیابانهای ...

تاثیرات آموزش بر اقتصاد

وحید حاج سعیدی// امروزه در دنیا تاثیر آموزش بر اقتصاد به یک اصل قابل ...

ضرورت ذخیره سازی باران در سدها

فروغ مسلم زاده // فعالیت مناسب سامانه بارشی در هفته جاری و برنامه‌ریزی‌های انجام ...

سیلی جوانمردی بر گونه نامردان

فروغ مسلم زاده // میراث جرون حمله دو شب پیش ایران این پیام را ...

  • کد مطلب : 3764
  • تعداد نظرات : 0 نظر
  • تاریخ انتشار خبر : 14 آگوست, 2016 - 11:45
  • شما اینجا هستید :گزارش
  •   

    محله فراموش شدگان، ایستگاه ۲۷وکلای دادگستری

    اینجا محله ای است که علی رغم قدمت بیش از نیم قرنی و تقدیم کردن شهدای گرانقدر به انقلاب، اما به گفته ساکنانش، این محله را باید محله"

    اینجا محله ای است که علی رغم قدمت بیش از نیم قرنی و تقدیم کردن شهدای گرانقدر به انقلاب، اما به گفته ساکنانش، این محله را باید محله”…

    علی زارعی؛ اقدام شایسته تحسین دادگستری هرمزگان؛ محله فراموش شدگان، ایستگاه  ۲۷وکلای دادگستری

    اینجا محله ای است که علی رغم قدمت بیش از نیم قرنی و تقدیم کردن شهدای گرانقدر به انقلاب، اما به گفته ساکنانش، این محله را باید محله” فراموش شدگان” نامید.زیرا مسئولان این محله را از یاد برده اند وهیچگونه خدمات فرهنگی، تفریحی، ورزشی  و…  به  سلکنان محله ارائه نمی شود.
    مسجد سقاخانه حضرت ابوالفضل (ع)محله شهناز سابق و آیت ا…  غفاری فعلی  بندرعباس در کوچه بعثت ۴خیابان مدرس که این خیابان در بیشتر اوقات تاریک است ، این بار میزبان” شهرام بازيار” دبير و عضو هيات مديره وكلاي قوه قضاييه أستان و مسئول كانون بسيج حقوق دانان بندرعباس و” حميد پاسلار” رئيس و عضو هيات مديره وكلاي قوه قضاييه أستان و عضو شوراي عالي بسيج حقوقدانان بندرعباس بود که به نمایندگی از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان هرمزگان به این محله آمده بودند. این نشست وکلا،  بیست  وهفتمین نشست با مردم در  مساجد بود که از چندماه قبل برنامه حضور در مساجد در حال اجراست که پاسلار  به بیان برخی از مسائل حقوقی مربوط به ازدواج وطلاق، ضمانت، خرید وفروش ملک وخودرو، مهریه ، ضرب و جرح عمدی پس از تصادفات و….  پرداخت.
    بازيار  هم در جمع نمازگزاران و حاضرين عنوان كرد كه پيشگيري از جرم چند بخشي است كه بخش اول آن مربوط به دولت ، نهادها ، سازماتها و بخش هاي عمومي است كه مي بايست با اقدامات وضعي ، كنترلي و مراقبتي زمينه هاي ارتكاب جرم را براي مجرمين بالقوه ازبين ببرند و بخش ديگر، پيشگيري اجتماعي است كه بر مبناي علت شناسي جرايم هست و بيشتر مربوط به مردم و خانواده است و با إيجاد انگيزه ، فرهنگ سازي ، تعامل ، يادگيري ، آموزش و آكاه سازي مي بايست نسبت به پيشگيري از جرم اقدام كرد.
    از طرفی دیگر به سوالات مردم پاسخ داده شد و اعلام کردند که  وکلا بصورت رایگان آماده ارائه مشاوره های حقوقی در دادسرا و دادگستری از ساعت نه صبح تا یک عصر  هرروز  هستند.
    در این جلسه که در مسجد سقاخانه ابوالفضل (ع) برگزارشد،  پس از پاسخ دادن وکلا به سوالات اهالی محله، وکلا از مردم خواستندکه مسائل و  مشکلات محله را مطرح کنند. یکی از اهالی با بیان اینکه محله آیت ا…  غفاری بندرعباس علی رغم قدیمی بودن و در مرکز شهر قرار گرفتن، اما متاسفانه این محله به محله “فراموش شدگان” تبدیل شده است و مسئولان این محله را به حال خود رها کرده اند. یکی دیگر از اهالی محله گفت:به دلیل ناامن بودن محله و سرقت ها توسط اراذل و معتادان، تا سحرگاه بیدار هستیم. سرقت کابل برق و مخابرات، کنتور آب و وسایل داخل خانه ها، گوشواره کودکان در کوچه های محله، گوشی تلفن همراه، ناامنی برای زنان در محله و… از جمله مشکلاتی بود که اهالی مطرح کردند و گفتند:تعدادی مواد فروش باعث آسیب رساندن به وجهه محله و عدم امنیت روحی و روانی  برای فرزندانمان شده اند. چرا کودکان محله هر روز در کوچه های تنگ وتاریک شاهد استعمال و تزریق معتادانی باشند که حتی از مناطق دیگر کشور به این محله می آیند وبا امنیت کامل به خرید واستعمال وتزریق مواد مخدر می پردازند. کودکانمان از داستان های واقعی می گویند که هر روز در کوچه ها می بینند. تصور کنید مشاهده این صحنه ها چه لطمات روحی و روانی بر روح لطیف قشر کودک ونوجوان می گذارد. قبح مواد مخدر در اینجا برای کودکان و نوجوانان شکسته شده است. اهالی محله خواستار ایجاد روشنایی کامل در محله برای ناامن کردن محیط برای سوداگران مرگ و اراذل وسارقان ومعتادان شدند. همچنین می خواهند که گشت های پیاده وسواره نیروی انتظامی در محله داشته باشند و در زمان تماس با پلیس، بدون تاخیر خود را به محل برسانند. البته برای حضور بیشتر و راحت تر پلیس و آمبولانس، خودروهای آتش نشانی و حمل زباله و…  نیاز است که خیابان کشی و لاین بندی در این محله صورت پذیرد و مردم هم اجازه نوسازی خانه های خود را داشته باشند. اهالی داشتن زندگی با آرامش و آسایش و فراهم شدن امکانات را حق خود می دانند که از محروم شده اند.  چرا آیفون و لامپ های جلوی خانه ساکنان و  حتی کفش و دمپایی جلوی مسجد توسط معتادان رها شده به سرقت می رود. سطل زباله حتی در ابتدای کوچه وجود ندارد و مردم مجبورند زباله های خود را روی زمین بریزند که باعث پاره شدن و کثیفی توسط گربه، سگ وموش وحتی معتادان می شود. ابتدای خیابان مدرس هم تابلوی گردش به راست ممنوع زده اند که می توانستند چند متر قبل از محل نصب تابلو راهی را برای ورود به خیابان مدرس باز کنند. ساکنین ابتدای بلوار مدرس باید بروند واز خیابان بعدی وارد خیابان مدرس شوند ویا اینکه بصورت خلاف وارد این خیابان شوند.
    کودکان و نوجوانان کوچه بعثت۴ خیابان مدرس پارک و مکان تفریحی و ورزشی ندارند و در کوچه ها هم معتادان و ولگردان امنیت شان را سلب کرده اند.
    اهالی کوچه بعثت ۴خیابان مدرس هم منتظرند که اگر قرار است در اطراف مسجد سقاخانه ابوالفضل(ع) فضای سبز و خیابان کشی و لاین بندی شود، این موضوع زودتر محقق شود. زیرا در دو دهه اخیر و در مراجعات مکرر اهالی به شهرداری، با این پاسخ مواجه شده اند که فضای سبز و خیابان کشی از جلوی مسجد سقاخانه ابوالفضل(ع)انجام خواهد شد ودر این منطقه اجازه نوسازی و اخذسندمالکیت داده نمی شود.  در صورت تحقق این برنامه اعلام شده شهرداری و خواسته اهالی، از یک طرف بخشی از کوچه های تنگ وتاریک و جولانگاه مواد فروشان و معتادان و اراذل از بین خواهد رفت و ارتقای امنیت را شاهد خواهیم بود و از طرفی دیگر پلیس، آتش نشانی، آمبولانس و…  راحت تر می توانند وارد ضلع شمال غرب محله  شوند و رفت وآمد مردم به مسجد محله نیز سهل تر خواهد بود. زیرا در حال حاضر به دلیل تاریکی مطلق در محله و از طرفی کوچه های ناامن باعث شده است که مردم حتی برای رفت وآمد به مسجد با مشکلاتی مواجه باشند و مسجد معنوی محله، خلوت باشد.
    گفتنی است که نمایندگان دادگستری هم در بین نماز گزاران علاوه بر شنیدن خواسته های اهالی و تایید خواسته بحق آنها، وعده نمودند که مشکلات محله به دستگاه های مربوطه را از طریق دادگستری استان  منتقل خواهد شد و برای تحقق  آنها پیگیری های لازم انجام خواهد شد.
    یکی از برنامه های معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری کل استان هرمزگان حضور در مساجد  وگفتگوی مستقیم با مردم برای اطلاع بیشتر از مسائل حقوقی و اجتماعی اهالی وآشناکردن آنها با مسائل حقوقی و شنیدن مشکلات اهالی با دیدگاه اثرات این مشکلات در آسیب های اجتماعی و وقوع جرایم است که اقدامی شایسته تقدیر است وانتظار است این برنامه ها تداوم یابد ودر تمام مساجد این برنامه اجرا شود و درگام بعدی، دوباره به همان مسجدی  بروند که قبلا رفته بودند و مسائل و مشکلات را شنیده  و از  طریق دادگستری  به مسئولان مختلف اعلام کرده بودند، حال نتایج آن را هم اعلام کنند که بطور یقین اعتماد عمومی به این دستگاه افزایش خواهد یافت.
    از طرفی منطقی این است که برای کاهش جرم بایستی اصل پیشگیری را مدنظر قرار داد. پیشگیری هم زمانی محقق خواهد شد که شرایط جرم از بین برود. وقتی که کوچه ها تنگ و تاریک باشد وپلیس نتواند گشت های خود را روانه محله کند، بطور یقین ناامنی و جرم هم افزایش می یابد. اما اگر روشنایی کامل در محلات حاکم باشد و کوچه های تنگ با اجرای طرح هایی عریض شوند، بطور یقین بخشی از شرایط جرم ازبین رفته است و در واقع از وقوع جرم پیشگیری شده است. وقتی که کوچه های تنگ نداشته باشیم، بطور  یقین تجمع معتادان و استعمال و تزریق مواد مخدر را هم نخواهیم داشت.به عنوان مثال کوچه تنگ ضلع شمالی مسجد سقاخانه ابوالفضل (ع) در محله آیت ا…  غفاری بندرعباس، محل تجمع معتادان و…  شده است و سرقت های متوالی از منزل همسایگان مسجد را به همراه داشته است. سارقان گلوی دختر یکی از همسایگان را آنقدر فشرده اند که تا مرز خفگی رسیده  است و در داخل خانه یکی دیگر از همسایگان باعث ترس و هراس زن خانه شده اند که حتی چنین اتفاقاتی در روز روشن بوقوع می پیوندد.. بطور یقین حذف کوچه های تنگ وتاریک مساوی است با  حذف نقاط جرم خیز که پیشگیری می شود از وقوع جرم و ارتقای امنیت را به همراه خواهد داشت. اگر با مشروب و مواد فروشان خردوکلان برخورد قاطع صورت پذیرد، بقیه اهالی نیز آرامش خواهند داشت. چرا بایستی خانواده ها برای خواستگاری فرزندان خود و ازدواج آنها هم مشکل داشته باشند. مهر ناامنی بر پیشانی محله خورده باشد. بطور یقین دستگاه های مقتدر امنیتی، انتظامی و قضایی قادر هستند امنیت کامل را در این محله  و سایر محلات برقرار کنند که آن هم مستلزم انجام پیش نیازهائی نظیر رفع کوچه های بن بست و تنگ و تاریک، روشن کردن معابر در محله، برخورد قاطع با ناامن کنندگان در محله، توجه به درخواست های اهالی، ایجاد اماکن تفریحی، فرهنگی، ورزشی و….  در چندین نقطه و اضلاع جغرافیایی این محله است. به گفته یکی از اهالی چرا بین کوی فرهنگیان و شهناز اینقدر تفاوت باشد، درحالیکه فقط یک خیابان (بلوارمادر)این دو محله را از هم جدا کرده است. به هر حال اقدام معاونت اجتماعی و  پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان برای حضور در محلات و شناسایی مشکلات مردم و از جمله عوامل جرم خیز در محلات و تلاش برای رفع آنها بطوریقین در کاهش جرم اثرگذار خواهد بود که بایستی از این تدبیرحکیمانه در  دادگستری استان و قوه قضائیه قدردانی نمود و اعلام کرد که این حرکت گامی عملیاتی در حوزه اجتماعی و پیشگیری از جرم اتفاق افتاده است و اقدامی عملی وغیرشعاری است. بطوریقین همکاری سایر دستگاه ها و انجام کامل وظایف خود در محلات باعث ارتقای امنیت، پیشگیری از جرم و رضایت شهروندان را به همراه خواهد داشت. این اقدام دستگاه قضا می تواند الگویی برای سایر نهادها باشد که ازیک طرف بطور مستقیم با مردم به گفتگو بنشینند و مسائل و مشکلات آنها را بررسی کنند و  از طرفی تلاش کنند تا آن مشکلات رفع شوند و رضایت خالق و مخلوق را به همراه داشته باشد.


    تبلیغ
    آیین بانک قرض الحسنه مهر ایران هیات گلف استان هرمزگان احمدمرادی oخبرگزاری علم و فناوری آفتاب جنوب