میراث جرون
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ساعت : ۱۲:۴۴
یادداشت

توسعه اقتصاد دریامحور و شعار سال اولویت هرمزگان

فروغ مسلم زاده // اقتصاد دریا محور در بخش‌های مختلف دولت می‌تواند به مردم ...

توسعه و شکوفایی اقتصادی با مشارکت مردم

فروغ مسلم زاده// برای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم، اقتصاد کشور نیاز ...

جهش تولید با مشارکت مردمی استراتژی مهم توسعه اقتصادی است

فروغ مسلم زاده // جهش تولید با مشارکت مردمی در راستای تحقق شعار سال ...

حادثه برخورد و واژگونی موتور سوار نوجوانان وجوانان درسطح استان

عبدالحسین اسدپور// این روزها وشب هاراکب نوجوان وجوانان موتورسیکلت در کل استان‌ در خیابانهای ...

تاثیرات آموزش بر اقتصاد

وحید حاج سعیدی// امروزه در دنیا تاثیر آموزش بر اقتصاد به یک اصل قابل ...

ضرورت ذخیره سازی باران در سدها

فروغ مسلم زاده // فعالیت مناسب سامانه بارشی در هفته جاری و برنامه‌ریزی‌های انجام ...

سیلی جوانمردی بر گونه نامردان

فروغ مسلم زاده // میراث جرون حمله دو شب پیش ایران این پیام را ...

چه زمانی شبکه های اجتماعی رفع فیلتر می شوند!؟

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس درباره زمان رفع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، بیان می‌کند ...

زیرساختهای گردشگری در هرمزگان نیازمتد توجه

مریم آقاجانی // توسعه زیرساخت‌های گردشگری جزایر هرمزگان به‌ویژه در بخش آب و برق ...

سواد رسانه‌ای چگونه می‌تواند در مواقع بحران به داد جامعه برسد

فروغ مسلم زاده // مردم در فضای مجازی رفتارهای هیجان‌آمیزی از خود بروز می‌دهند ...

  • کد مطلب : 5030
  • تعداد نظرات : 0 نظر
  • تاریخ انتشار خبر : 27 سپتامبر, 2016 - 07:47
  • شما اینجا هستید :گزارش
  •   

    گاز و کلاجی که ترمز شد

    درست زمانی که مسؤولان در هرمزگان بارها وعده تحقق عملی شدن تردد آزادانه خودروهای پلاک منطقه آزاد، قشم در سایر شهرستان‌های هرمزگان را می‌دادند، گویا پدال گاز و کلاج این طرح از دست آن‌ها خارج شده و جای خود را به ترمزی هوشمند داده است.

    درست زمانی که مسؤولان در هرمزگان بارها وعده تحقق عملی شدن تردد آزادانه خودروهای پلاک منطقه آزاد، قشم در سایر شهرستان‌های هرمزگان را می‌دادند، گویا پدال گاز و کلاج این طرح از دست آن‌ها خارج شده و جای خود را به ترمزی هوشمند داده است.

    به گزارش خبرگزاری فارس از قشم، در حالی که مصوبه تردد خودروهای پلاک مناطق آزاد در محیط‌های پیرامونی خارج از محدوده زیرپوشش توسط هیات وزیران در برخی از مناطق آزاد به اجرا درآمده است، بیش از یک‌ سال از وعده تردد خودروهای پلاک قشم تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری در استان هرمزگان می‌گذرد.

    این در حالی است که با اعلام این خبر از سوی دولتمردان تدبیر و امید ،بارقه امید و موجی از خوشحالی و شادی در دل مردم و ساکنان جزیره قشم و دیگر شهرستان‌های هرمزگان ایجاد شده بود.

    این طرح که مورد تائید نمایندگان عالی رتبه دولت در هرمزگان از جمله مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزادقشم، جادری استاندار و حتی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و فرمانداران منطقه است و پیگیری‌هایی نیز از سوی این نمایندگان در پی داشت اما متاسفانه هنوز هیات وزیران و از جمله دولت تدبیر و امید در این خطه از کشور که نزدیک به سه دهه از تاسیس منطقه آزاد قشم می‌گذرد برای تحقق وعده داده شده، شاهد دستورات لازم نیستیم.

    از طرفی بحث ایجاد امکان قانونی تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد قشم تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری محدوده این منطقه‌، در حالی مسکوت مانده که چندین منطقه آزاد دیگر از این امکان برخوردار شده‌اند.

    پیش از این حمیدرضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در تیرماه سال گذشته از اعطای مجوز ورود خودروهای قشمی به شعاع ۱۵۰ کیلومتری سرزمین اصلی خبر داده و گفته بود: کمیته‌ای در مرکز استان جهت بررسی و آسیب شناسی این حرکت در استانداری هرمزگان تشکیل شده و دستگاه‌های مرتبط باید نقطه نظرات خود را در این خصوص مطرح کنند تا دل نگرانی‌هایی که در این خصوص وجود دارد برطرف شود.

    مومنی افزود: در همه مناطق آزاد کشور مردم این مناطق از این امکان بهره‌مند هستند و در هرمزگان هم با هماهنگی مدیریت‌های مرتبط و استانداری در حال انجام است که تا پایان ماه مبارک رمضان این خواسته شهروندان قشمی محقق می شود.

    مدیرعامل بزرگ‌ترین جزیره کشور تصریح کرد: در منطقه آزاد ارس و همچنین در اروند و انزلی و سایر مناطق از این فرصت بهره‌مند هستند و برای قشمی‌ها نیز باید این امکان فراهم شود.

    جاسم جادری استاندار هرمزگان نیز در مرداد سال ۹۴ در این راستا از پیگیری تردد خودروهایی با پلاک منطقه آزاد قشم در تمامی شهرهای هرمزگان خبر داد و بیان داشت: اقدامات اولیه برای تردد خودروهایی پلاک منطقه آزاد قشم در تمام شهرهای استان هرمزگان از جمله تصویب در شورای تامین انجام شده و منتظر مصوبه هیات دولت هستیم.

    استاندار هرمزگان افزود: کارگروه بررسی تردد خودروهایی با پلاک مناطق آزاد تشکیل شده و از نظر ما این امر مشکلی ندارد و به طور حتم با مجوز دولت این کار صورت می گیرد.

    معاونت پیشین اقتصادی و سرمایه گذاری قشم و سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری حال این سازمان منطقه آزاد در این راستا با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران، گفت: با نصب سیستم GPS بر روی خودروهای پلاک قشم، امکان استفاده وسایط نقلیه این منطقه در شعاع ۱۵۰ کیلومتری استان هرمزگان بدون نیاز به صدور گذر موقت، امکانپذیر می‌شود.

    فرزین حقدل با اشاره به ارائه اسناد تردد روزانه چندین هزار خودرو از طریق اسکله‌های پهل و لافت در این جزیره، گفت: امکان تردد خودروهای پلاک قشم در شعاع ۱۵۰یاد شده براساس ارائه اسناد رسمی در دستور کار مسئوولان دولت تدبیر و امید قرار گرفته است.

    سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم با اشاره به موافقت استاندار هرمزگان با اجرای این طرح، اعلام کرد: اجرای این طرح علاوه بر بهره مندی مردم استان از خودروهای پیشرفته خارجی دارای پلاک قشم، موجب تقویت حوزه اقتصادی این منطقه نیز خواهد شد.

    به گفته حقدل، اجرای این طرح یکی از رویکردهای ضروری برای ارتقاء رضایت مندی ساکنان جزیره قشم و افزایش جاذبه‌های سرمایه گذاری در این منطقه محسوب می‌شود.

    داستان این ماجرا به همین جا ختم نشد تا اینکه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان هرمزگان با طرح آزادسازی تردد خودروهای پلاک مناطق آزاد در سطح استان مخالفت کرد و گفت: در حال حاضر برابر قانون و مقررات، خروج و تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد قشم به خاک اصلی کشور تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری و محدوده استانی، منوط به مصوبه هیات وزیران است.

    محمدباقر سلیمی در ادامه اظهار داشت: برابر قانون و مقررات وضع شده بند ۳ ماده ۹ تصویب نامه مقررات صادرات و واردات و امور گمرکی مناطق آزاد تجاری صنعتی مصوب هشتم خرداد ماه ۱۳۷۳ و همچنین ماده ۱۶ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی مناطق آزاد و بند (د) ماده ۴ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی مصوب سال ۱۳۷۲ بر این موضوع دلالت دارد، در نتیجه گرفتن چنین تصمیمی در استان با قانون منافات دارد.

    وی تصریح کرد: پلیس راهور بر اساس قانون موجود و وظیفه ذاتی خود با اجرای این طرح تا زمان رفع موانع قانونی و آماده نبودن زیرساخت‌های لازم مخالف است و از تردد وسایل نقلیه پلاک مناطق آزاد خارج از محدوده تعیین شده جلوگیری خواهد کرد.

    این در حالی است که پس از چهار ماه از اظهارات محمدباقر سلیمی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان هرمزگان سردار عزیز‌الله ملکی فرمانده انتظامی هرمزگان در آبان ماه سال گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قشم با بیان اینکه نیروی انتظامی آمادگی دارد خودروهای پلاک سازمان منطقه آزاد در سطح استان را ساماندهی کند، خاطرنشان کرد: سازمان منطقه آزاد قشم نیز در همین راستا باید نسبت به ایجاد زیرساخت‌ها و سرورها اقدام کند.

    وی با بیان اینکه جلسه‌ای در مرکز استان به همین منظور برگزار شده و در مرحله اول خودروهای اورژانسی و دولتی در دستور کار است، اضافه کرد: اگر سازمان منطقه آزاد نسبت به ایجاد زیر‌ساخت‌ها اقدام کند در نظر داریم یک مدیر فنی در مرکز شماره‌گذاری قشم مستقر کنیم تا مردم بتوانند با خودروهای شخصی پلاک منطقه آزاد قشم در مرحله دوم از خدمات ترافیکی مناسبی برخوردار شوند.

    اما در این میان عدم اجرای برخی از مصوبات سفرهای استانی و همچنین وعده های داده شده دولتمردان از مواردی است که مورد انتقاد جامعه محلی، مردم و حتی مسؤولان و حامیان دولت در استان هرمزگان قرار گرفته است و همواره مردم از وعده های بی سرانجام مسؤولان دولت تدبیر و امید گلایه‌مند هستند، با این اوصاف پسندیده است، علی‌رغم تمام کمبودها و محدودیت‌ها با توجه به اینکه دولت یازدهم برای همه مردم کشور احترام قائل است و هیچ گونه تبعیضی بین مردم، شمال، شرق، غرب و جنوب کشور قائل نیست، در ماه‌های آخر باقیمانده تا  انتخابات ریاست جمهوری، با هدف رضایت‌مندی بیشتر مردم شایسته است به گونه‌ای عمل کند که هر چه سریع‌تر مجوزهای قانونی جهت تردد خودروهای پلاک قشم تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری دراستان هرمزگان فراهم تا خسارت‌های گذشته جبران شود.

    به گزارش  فارس از قشم، عدم اعطای مجوزهای قانونی جهت تردد خودروهای پلاک قشم توسط دولت یازدهم تا شعاع مرکز استان امروزه به یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان تبدیل شده که امید است مسئولان امر توجه ویژه‌ای به رفع این مشکل داشته باشند.

    ———————————

    گزارش از: عبدالرحیم رضوانی

    ———————————

    انتهای پیام/۳۲۶۴/ح۲۰


    تبلیغ
    آیین بانک قرض الحسنه مهر ایران هیات گلف استان هرمزگان احمدمرادی oخبرگزاری علم و فناوری آفتاب جنوب